مصاحبه با عبدالکریم جلالی

جامعه تاسیسات کشور برای حضور در یک رویداد مهم آماده می‌شود

در گفتگو با عبدالکریم جلالی مدیر عامل شرکت نمانگر مطرح شد

 این روزها جامعه تاسیسات کشور در تکاپو است و برای حضور در یک رویداد مهم آماده می‌شود؛ رویدادی که نمایشگاه بین‌المللی تهران در آخرین روزهای مهر، برای سیزدهمین بار شاهد آن خواهد بود؛ نمایشگاه صنعت تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی.

همان‌طور‌که صنعت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در ایران صنعتی رو به گسترش و توسعه است و به گفته مسئولان نیمی از نیاز کشور به تاسیسات حرارتی و برودتی در داخل کشور تامین می‌شود، انتظار می‌رود که نمایشگاه مرتبط با این صنعت نیز رو به پیشرفت و پاسخگوی نیاز این صنعت مهم باشد؛ صنعتی که بدون آن، تقریبا هیچ صنعت دیگری را نمی‌توان متصور بود.

مجری برگزاری این دوره از نمایشگاه همانند چند دوره قبل، شرکت نمانگر است. به همین دلیل بر آن شدیم تا با «عبدالکریم جلالی» مدیرعامل شرکت نمانگر گفتگویی داشته باشیم و با این دوره از نمایشگاه بیشتر آشنا شویم:

  • لطفا از حال و هوای نمایشگاه امسال و شرایط فعلی آن بفرمایید و این‌که در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

حدود یک ماه تا برگزاری نمایشگاه زمان داریم و قاعدتا در این شرایط زمانی، ثبت‌نام از شرکت‌ها به اتمام رسیده و بیشترین حجم کاری ما در راستای جانمایی و آماده‌سازی و واگذاری غرفه‌ها به متقاضیان شرکت در نمایشگاه است.

  • در سال گذشته تعدادی از شرکت‌کنندگان از فضای محدودی که در اختیار داشتند و از محل قرارگیری غرفه خود رضایت خاطر نداشتند و حتی برخی از شرکت‌ها موفق به دریافت فضا نشدند؛ برای این موضوع راهکاری اندیشیده شده است؟

امسال برای حدود ۶۰۰ شرکت امکان جانمایی داریم (در دوره دوازدهم حدود ۵۰۰ شرکت در نمایشگاه حضور یافتند) و تا الان حدود ۴۵۰ شرکت را جانمایی کرده‌ایم.

بنابراین ما وظیفه جانمایی تعداد زیادی شرکت را به عهده داریم و مسلما رضایت کامل همگی جلب نمی‌شود. به‌طوری‌که برخی از شرکت‌کنندگان اعتراض دارند که متراژ مورد درخواست ما تامین نشده است؛ بله، ما برعکس اکثر نمایشگاه‌ها از شرکت‌ها خواهش می‌کنیم که متراژ کمتری درخواست نمایند و حتی گاهی مجبور به کاهش متراژ درخواستی برخی شرکت‌ها هستیم تا شرکت‌های بیشتری فرصت حضور در این رویداد را داشته باشند. با این حال امسال متاسفانه موفق به واگذاری غرفه به حدود ۱۵۰ شرکت نیستیم.

این موضوع قابل درک است که محل غرفه برای تمامی شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در جانمایی محدودیت‌هایی وجود دارد. یکی از محدودیت‌های ما برای اختصاص غرفه دلخواه به شرکت‌ها، ویژگی خاص سالن‌ها است. به‌عنوان مثال برخی سالن‌های نمایشگاه سقف کوتاهی دارند و در نتیجه امکان حمل بار سنگین و حجیم وجود ندارد. برخی سالن‌ها هم کوچک هستند و فقط چند غرفه را در خود جای می‌دهند.

محدودیت دیگر شاخص گروه‌های متراژی است. چرا که ما گروه‌های متراژی را تعریف نموده‌ایم و شرکت‌ها بر اساس این گروه‌ها درخواست خود ارایه می‌دهند. مثلا بالای ۲۰۰ متر، بالای ۱۰۰ متر یا بالای ۵۰ متر و این گروه‌بندی در راستای ایجاد نظم بیشتر می‌باشد، اما طبیعتا در جانمایی محدودکننده است.

در این میان تقریبا همه شرکت‌ها خود را در اولویت می‌دانند و معیارهایی مانند قدمت زیاد، تولیدات بالا، میزان اشتغال‌زایی چشمگیر، فعالیت در منطقه محروم، فن‌آوری جدید و …. را مطرح می‌کنند. اما ارزش‌گذاری طبق این موارد برای ما تقریبا ناممکن است.

در سال گذشته یک ملاک برای جانمایی تعیین کردیم که در آن اولویت جانمایی با شرکتی است که زودتر وجه ثبت‌نام را واریز نماید. البته گاهی تفاوت زمانی فقط یک ثانیه است.

یک نوید هم برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دارم و آن این‌که به احتمال زیاد از سال آینده وقتی شرکتی جانمایی را انجام ‌دهد برای ۲ سال متوالی می‌تواند از آن فضا استفاده نماید و این موضوع کمی از دغدغه‌ها خواهد کاست.

  • شاید هم بیفزاید؛ اگر شرکتی امسال از مکان غرفه خود راضی نباشد، دید منفی به حضور سال بعد خود خواهد داشت؟

بله، با این دید هم قابل بررسی است.

  • مورد آخر در اولویت‌بندی که اشاره کردید (فن‌آوری و محصول جدید) نیز در این ارزش‌گذاری نقشی ندارد؟ همان‌طور‌که می‌دانیم، یکی از اهداف مهم از برگزاری یک نمایشگاه، معرفی فن‌‌آوری‌های جدید در آن عرصه است و نمایشگاه مطلوب نمایشگاهی است که پُلی موثر بین مصرف‌کننده و آخرین اطلاعات و محصولات روز دنیا باشد؛ نمایشگاه تاسیسات تهران، در راه رسیدن به این مطلوبیت چه اقداماتی انجام داده است؟

ما سعی در کمک و یاری به این‌چنین شرکت‌هایی را داریم و در هر دوره از نمایشگاه نیز با این شرایط برخورد می‌کنیم. البته خاطرنشان می‌نمایم که قرار نیست هر ساله شرکت‌ها محصول جدیدی برای ارایه داشته باشند؛ چرا که در تمام دنیا مبحث وفاداری مشتری به محصولات قبلی یک شرکت مطرح است. همچنین در نمایشگاه‌ها مشکلاتی که محصولات داشته‌اند توسط مشتریان به اطلاع شرکت‌ها می‌رسد و بهترین مکان و زمان برای این رودررویی، نمایشگاه‌است.

  • شما ایده‌ای در رابطه با دعوت از نخبگان و مخترعان، دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی و پارک‌های علمی و فناوری جهت نمایش نوآوری‌ها در فضایی که به همین منظور و به رایگان در اختیار آن‌ها گذاشته خواهد شد، داشتید تا از فرصت ایجاد شده جهت تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و صنعت بهره‌برداری شود؛ سرانجام این ایده چه بود؟

بله، در یکی دو سال گذشته تلاش کردیم تا فرصتی برای حوزه دانشگاهی کشور ایجاد نماییم که به بازار نزدیک شوند و ایده‌ها و تولیدات خود را تجاری‌سازی نمایند.

در همین راستا امسال در کنار نمایشگاه «چهارمین دوره همایش تهویه و بهداشت صنعتی» را در طی دو روز خواهیم داشت که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد. بدین‌وسیله سعی کردیم دانشگاه و صنعت را به هم نزدیک‌تر نماییم. در نمایشگاه جانبی این همایش، یک فضای اختصاصی به‌صورت رایگان در اختیار محصولات و ایده‌های نو قرار خواهد گرفت.

  • چه پیش‌بینی در رابطه با میزان بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه دارید و تبلیغات خود را برای جذب هر چه بیشتر مخاطب متخصص، کافی می‌دانید؟

هیچ سالی دغدغه میزان بازدید را نداریم. چرا که در سطح وسیعی اطلاع‌رسانی نمایشگاه صورت می‌گیرد و مطمئن هستیم که متخصصان و علاقه‌مندان اگر شرایط دیدار از نمایشگاه را داشته باشند، حتما به آن سر خواهند زد و ما به این استقبال گسترده از نمایشگاه افتخار می‌کنیم.

البته از امسال به دلیل درخواست و تاکید بخش راهنمایی و رانندگی که روزهای پنج‌شنبه و جمعه، جزء ایام کاری نمایشگاه نباشد، روز جمعه را در دستور کار نداریم؛ هر چند ایام تعطیل فرصت مناسبی برای بازدیدکنندگان شهرستانی است.

  • دغدغه حضور فعال شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه، چه جایگاهی در کارنامه کاری نمانگر داشته و خواهد داشت؟

معمولا هر ساله حضور بازدیدکنندگان خارجی را در نمایشگاه شاهد هستیم که مخصوصا از شرکت‌های همجوار برای بازدید و خرید به نمایشگاه مراجعه می‌کنند و امسال نیز اطلاع‌رسانی لازم در این‌باره صورت گرفته است.

حضور شرکت‌های خارجی را نیز که بیشتر به صورت نمایندگی است، خواهیم داشت. قابل ذکر است که کشوری که نمایندگی خود را به نمایشگاه اعزام می‌نماید، در یک یا چند سال گذشته خود در نمایشگاه حضور داشته است. امسال جانمایی شرکت‌های خارجی زودتر شروع شد و حدود ۸۰ شرکت خارجی در نمایشگاه شرکت دارند؛ البته تقاضاهایی هم بود که به علت عدم وجود فضا، موفق به جانمایی نشدیم.

  • در سال ۹۰ اشاره کردید که با توجه به پتانسیل بسیار بالا و قابلیت رشد صنعت تاسیسات، طی ۵ سال آینده تمام فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایشگاه تاسیسات اختصاص خواهد یافت؛ این امر تا ۲ سال دیگر محقق خواهد شد؟

کاملا صحیح است؛ کار مهمی که امسال انجام شده است این است که سالن‌های ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۷ را به فضای نمایشگاه تاسیسات افزوده‌ایم. بنابراین امسال حدود ۸۵ درصد از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌ایم و امیدواریم تا ۲ سال آینده به هدف خود که دریافت کل فضای نمایشگاه است برسیم.

اتفاق خوب دیگری که امسال افتاده این است که نمایشگاه «معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته» همزمان با نمایشگاه تاسیسات برگزار می‌شود که خود نمایشگاهی تخصصی است و بازدیدهای عام سال پیش را که به دلیل نمایشگاه‌های اسباب‌بازی و قهوه بود، نخواهیم داشت.

  • به نقل از نمانگر و البته با توجه به مشاهدات، در حال حاضر نمایشگاه تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تهران، بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در خاورمیانه است. اما چه مقدار با استانداردهای جهانی در زمینه صنعت نمایشگاهی فاصله داریم و این فاصله در چه مواردی بارزتر است؟

پس از چند سال تلاش، نمایشگاه HVAC تهران، موفق به عضویت در اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها (USI) شد. به‌طوری‌که در سال گذشته، بازرسان این اتحادیه از نمایشگاه دیدن به عمل آوردند و آن را تایید کردند. بنابراین با استانداردهای جهانی در زمینه صنعت نمایشگاهی فاصله‌ای نداریم. البته این موضوع مربوط به محتوای نمایشگاه و شرایط برگزاری آن است نه فضای فیزیکی نمایشگاه که با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد.

  • در کشورهای پیشرفته، نمایشگاه HVAC به صورت دو سالانه و حتی سه سالانه برگزار می‌شود و مطمئنا این فاصله زمان، در راستای برگزاری پربارتر است؛ در این رابطه چه دیدگاهی دارید؟

در رابطه با این موضوع باید به چند مورد توجه شود. ما کشوری در حال توسعه هستیم و مخاطبان نمایشگاه نیاز دارند که اطلاعات صنعت تهویه و تاسیسات را به طور مرتب دریافت نمایند؛ چرا که صنعت‌گران باید به نیازهای ساخت‌و‌ساز کشور پاسخگو باشند.

این مطلب صحت دارد که در کشور پیشرفته‌ای مانند آلمان، نمایشگاه اصلی به صورت دو سالانه برگزار می‌گردد؛ اما نباید نادیده گرفت که در شهرهای دیگر این کشور، نمایشگاه تاسیسات هر ساله و به‌طور مداوم، در سطح بین‌المللی و قابل قبول برگزار می‌گردد.

این در حالی است که نمایشگاه‌های تاسیسات که در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌گردند، البته به جز چند شهر بزرگ که در سطح قابل قبولی برگزار می‌شوند، فاصله زیادی با نمایشگاه تاسیسات تهران دارند و بنابراین لزوم برپایی نمایشگاه به صورت سالانه احساس می‌گردد. چرا که در این نمایشگاه شرکت‌ها با تمام قدرت ظاهر می‌شوند و به نیازهای این صنعت می‌پردازند.

  • اگر حرفی ناگفته باقی مانده است بفرمایید ؟

پررونق بودن نمایشگاه تاسیسات، نشان از فعال و پویا بودن صنایع مختلفی دارد که با این صنعت در ارتباط است؛ مانند صنعت ساختمان، صنایع غذایی، صنعت نفت و گاز، صنعت دام و طیور، صنعت نساجی و …

امیدوارم که دوره سیزدهم نمایشگاه نیز پررونق برگزار گردد و بتواند برای شرکت‌کنندگان ایجاد فرصت نماید تا در بازارهای جهانی بدرخشند. ضمن آن‌که نمایشگاه بدون حمایت رسانه‌ها به جایگاه فعلی نمی‌رسید. از ماهنامه تهویه و تاسیسات نیز که در این سال‌ها، همراه همیشگی ما بوده است تشکر ویژه می‌نمایم.

  • با آرزوی موفقیت و سربلندی برای شما و نمایشگاه سیزدهم