مصاحبه با آقای مهدی بستانچی

در گفت و گو با عضو هیات‌مدیره شرکت دمنده مطرح شد؛

صادرات بالا، نیازمند تسهیلات بانکی است

شرکت دمنده به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت تاسیسات در ایران مطرح است که از چهار دهه پیش فعالیت خود را در حوزه تعمیرات و سیم‌پیچی الکترو‌موتور آغاز کرد و با توجه به نیاز بازار، به تولید انواع الکتروموتور، هواکش و فن‌های سرمایشی و گرمایشی پرداخت. اکنون محصولات این شرکت به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود و به جهت ایمنی و استاندارد بالای محصولات‌، اشتغال‌زایی برای بیش از ۴۰۰ نفر، مجهز بودن به ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته و همچنین توان بالای صادراتی توانسته به ‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در صنعت کشور تبدیل شود. تجربه و قدمت ۵۰ ساله شرکت دمنده در حوزه تاسیسات سبب شد تا برای بررسی موانع و مشکلات این حوزه به سراغ «مهدی بستانچی» یکی از اعضای هیات‌مدیره این شرکت برویم و به گفت‌وگو بنشینیم.

شرکت دمنده چگونه شروع به‌کار کرد و تا بدین‌جا چه روندی را طی کرده است؟

از سال ۱۳۴۶ احمد بستانچی به صورت شخصی در حوزه تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور شروع به‌کار کرد و باتوجه به نیاز بازار، به تولید الکتروموتور روی آورد. شرکت دمنده پس از کسب تجربه در این حوزه در سال ۱۳۶۳ به‌طور رسمی تاسیس شد. شرکت در حال حاضر با تنوع بیش از ۱۳۰ مدل فن (خانگی، صنعتی و تاسیساتی) در ایران، در این صنعت پیشتاز بوده و تمامی محصولات خود را زیر نظر کارشناسان متخصص طراحی و تولید می‌کند. اکنون بعد از گذشت سال‌ها تلاش و تجربه قصد داریم به منظور افزایش ظرفیت تولید، مجموعه‌ جدیدی را به بهره‌برداری برسانیم که با اتمام این پروژه شرکت، دمنده به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان الکتروفن و هواکش در خاورمیانه مطرح می‌شود.

در این سال‌ها شرکت دمنده چه اهدافی را دنبال کرده است؟

هدف اصلی شرکت از ابتدا تا‌کنون تولید محصول صددرصد ایرانی بوده است. چرا که قبل از شروع به ‌کار شرکت، قطعات هواکش‌ها و فن‌هایی که در ایران تولید می‌شد توسط شرکت‌های سنتی از خارج کشور وارد و در اینجا مونتاژ می‌گردید. اما امروز شرکت دمنده اولین شرکت ایرانی است که توانسته سازنده الکتروفن و موتور مخصوص فن باشد و محصولی صددرصد ایرانی به بازار ارایه دهد.

معمولا مواد اولیه شرکت از چه منابعی تهیه می‌شود و چقدر به کشورهای خارجی وابستگی دارید؟

۹۵ درصد مواد اولیه در داخل ایران تهیه می‌شود. ما از فولاد مبارکه اصفهان و مس سرچشمه که از بهترین کارخانه‌های ایران محسوب می‌شوند، مواد اولیه شرکت را تامین می‌کنیم و در مجموعه دمنده، الکتروموتور، پروانه، قاب و دیگر قطعات ساخته می‌شود. در حال حاضر تنها شرکتی هستیم که هواکش‌های تولید شده ما مورد تایید مرکز تحقیقات، مسکن و ساختمان ایران است. در عین حال دمنده بزرگترین تولید‌کننده انواع فن و هواکش در ایران است و برای تهیه مواد اولیه کمتر از ۵ درصد واردات داریم.

الکتروموتورهای تولیدی دمنده در چه رنجی از توان‌های خروجی است؟

الکترو‌موتورهای که تولید می‌شود بین ۵ تا ۵ هزار کیلووات قدرت دارد. شرکت دمنده همچنین بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ نوع هواکش مختلف تولید می‌کند که در هر یک از آن‌ها، الکتروموتورهای خاص خود استفاده می‌شود. هر یک از این هواکش‌ها بین ۸ تا ۸۰ سانتی‌متر قطر دارد.

این الکتروموتورها در چه صنایعی کاربرد دارد؟

الکتروموتورها بیشتر در داخل هواکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که این هواکش‌ها هم مصارف خانگی دارند و در سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها، سونا و استخر استفاده می‌شوند و هم هواکش‌های بزرگ که در سیلو‌ها، مرغداری‌ها و کارگاه‌های صنعتی کاربرد دارد. همچنین، از آن‌جایی‌که شرکت دمنده تولید‌کننده انواع هواکش‌های سرمایشی و گرمایشی است، این هواکش‌ها مصارف صنعتی داشته در تاسیسات به‌کار می‌رود. از این‌رو هواکش‌ها در انواع فیلترها، یونی فیلترها، کندانسورها و هواسازها قابل استفاده است.

الکترو‌موتورهای تولیدی شما به جز موارد مصرف داخلی برای چه شرکت‌ها و کارخانه‌های دیگری مصرف می‌شود؟

الکتروموتورهای تولیدی بیشتر بر روی دستگاه‌های جوش استفاده می‌شود. الکتروموتورهای دمنده در یکی از بزرگترین ترانس‌سازهای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌ این صورت که آن‌ها هواکش‌های تولیدی شرکت دمنده را در ترانس‌های جوش استفاده می‌کنند. ضمن این‌که بسیاری از شرکت‌های تهویه از این هواکش‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این دمنده یک فن خاصی را تولید می کند که AP بالایی دارد. ضمن این که ضد آب و ضد گرد و غبار است. این فن که تحت لیسانس زیمنس آلمان ساخته شده، روی ترانس‌های برق شرکت ایران ترانسفو که در شرایط جوی خشن کار می‌کند، استفاده می‌شود و توانسته استاندارد‌های لازم را کسب کند.

در حال حاضر محصولات شرکت دمنده چقدر توانسته به استانداردهای جهانی نزدیک باشد؟

ما با بیش از ۴۰ سال تجربه و تلاش مستمر در راه استفاده از آخرین فن‌آوری‌های موجود در صنایع مرتبط و با اتخاذ سیاست بهبود مستمر کیفیت، همیشه در تلاش بوده‌ایم تا کیفیت محصولات خود را به نحوی شایسته ارتقا بخشیم. در این راستا موفق به دستیابی استانداردهای داخلی و بین‌المللی بسیاری شده‌ایم. نشان استاندارد ایران از سازمان ملی استاندارد، استاندارد ISO9001 در مدیریت کیفیت، استاندارد ۱۴۰۱ و استانداردCE  اروپا از جمله این استانداردها هستند. همچنین شرکت دمنده تنها تولید کننده هواکش است که دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات، ساختمان و مسکن ایران شده است.

تکنولوژی الکترو‌موتورها و فن‌های شرکت دمنده از کدام برند الگو‌برداری شده است؟

یکسری از تکنولوژی‌ها را از محصولات ‌اروپایی دریافت کرده‌ایم و در واقع از شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی الگو‌برداری می‌کنیم. اما از آن‌جایی‌که در کارخانه دمنده واحد تحقیقات و توسعه وجود دارد، محصولاتمان در این واحد مهندسی و باز طراحی می‌شود. این محصولات به صورتی طراحی شده است که با شرایط محیطی و اقلیمی ایران همگون باشد.

در زمینه صادرات چقدر موفق بوده‌اید و تاکنون چه فعالیت‌های در این حوزه داشته‌اید؟

محصولات ما به بیش از ۱۴ کشور صادر می‌شود و خوشبختانه صادرات بالایی دارد که بیشترین محصولاتمان به عراق صادر می‌شود. محصولات این شرکت به کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیای میانه، مصر، لبنان، عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان صادر می‌شود. در این راستا برای سهولت در امر صادرات دفترهای بین‌المللی در کشور ترکیه تاسیس کرده‌ایم که برخی کالاها از این کشور صادر می‌شود.

آیا محصولات شما از نظر کیفیت با محصولات شبیه به خود در خارج کشور برابری می‌کند؟

کیفیت محصولات شرکت دمنده بسیار بالاتر از محصولات چینی است و البته کمی با اروپا فاصله دارد. از این رو ما رقابت سنگینی چه در داخل و چه در خارج، به ویژه با محصولات چینی داریم. چرا که محصولات چینی از قیمت پایین‌تری برخوردار است؛ به همین جهت شرکت دمنده تلاش می‌کند کیفیت محصولات را در سطح بین‌المللی و مطلوب نگه دارد و در عین حال قیمت را در حد محصولات چینی پایین بیاورد.

 از لحاظ مصرف انرژی الکتروموتورها و فن‌، در چه محدوده‌ای هستید و چه تلاشی برای بهبود کارایی آنها انجام داده‌اید و در دست اقدام دارید؟

ما دایما در حال تغییر ساختار و مهندسی محصولاتمان هستیم؛ در حال حاضر بیشتر محصولاتمان رتبه انرژی A و برخی دیگر از محصولاتمان رتبه انرژیB  دارند. از این رو تمام تلاشمان این است که تمام محصولاتمان را به رتبه انرژی A برسانیم و راندمان را افزایش و مصرف انرژی را در محصولاتمان کاهش دهیم.

تحریم‌ها چه اثراتی بر صنف شما داشته و راه‌های برون رفت از این تنگناها چیست؟

عمده‌ترین مشکل صنعتگران در زمان تحریم مشکلات بانکی همچون جابه‌جایی و انتقال پول چه در زمان صادرات و چه در زمان واردات است. علاوه بر این در زمان تحریم‌، کشورهایی که در گذشته به آن‌ها محصول صادر و یا از آنها محصول وارد می‌کردیم دیگر با ایران کالا مبادله نمی‌کنند. گفتنی است که همه این‌ها به تحریم مرتبط نمی‌شود و از آن‌جایی‌که بیشتر صادرات ما در خاورمیانه صورت می‌گیرد، چالش‌های سیاسی منطقه، بی‌تردید در کاهش صادرات بی‌تاثیر نبوده است.

از این رو از مسئولان تقاضا داریم برای تولید‌کنندگان تسهیلات بانکی قرار دهند تا انتقال ارز با سهولت بهتری انجام گیرد. از طرفی از دولت تقاضا داریم جلوی تولیدات بی‌کیفیت را در داخل بگیرند، چرا که برخی از آن‌ها مشمول استاندارد ملی هم نیستند.

به هر حال آن‌چه که امروز صنعتگران با آن درگیر هستند نرخ بهره صنعت است و ما همیشه بر این امر معترض بوده‌ایم که نرخ سود بانکی که به صنعت تعلق می‌گیرد نباید یکسان باشد.

در پایان بفرمایید شرکت دمنده چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟

ما در راستای طرح توسعه‌ای که داریم، زمینی را به مساحت ۱۲۸۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی عباس‌آباد خریداری کردیم و درحال ساخت آن هستیم که تا به حال بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از این‌رو تا پایان امسال عملیات انتقال را آغاز و پیش‌بینی می‌کنیم در این فضای جدید بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل جدید را استخدام نماییم. ضمن این‌که قصد داریم محصولاتمان را بیش از ۵ برابر توسعه دهیم تا نیازهای منطقه را برآورده کنیم. همچنین سعی داریم در زمینه تولید الکتروموتور و هواکش با توجه به افزایش تنوع محصولات در بازارهای دنیا، قابلیت رقابت را دارا باشیم.