seminar Bitzer
seminar Bitzer

جشن تاسیس «دفتر بیتزر ایرانیان» بهعنوان دفتر نمایندگی شرکت بیتزر آلمان (Bitzer)، در سال گذشته برگزار شد و این دفتر فعالیت رسمی خود را در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش در کنار نمایندگیهای رسمی فروش محصولات بیتزر به مانند شرکتهای «آرسام پیشرو»، «زاو» و «تاپ کار» آغاز نمود.

طی سمیناری در خردادماه جاری، شرکت آلمانی بیتزر به معرفی و بررسی فنی هر چه بیشتر کمپرسورهای پیستونی خود در جمع مهندسان و کارشناسان ایرانی در محل هتل اوین تهران مبادرت نمود.

به گفته سخنران آلمانی این سمینار، قرار است در چند ماه آینده نیز شاهد سمیناری با موضوع کمپرسورهای اسکرو شرکت بیتزر در تهران باشیم.

سبحان کاتبی فر، مسئول دفتر بیتزر ایرانیان در ابتدای سمینار، ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، به معرفی شرکت بیتزر پرداخت. وی گفت: همانطورکه میدانید، شرکت بیتزر طراح و سازنده کمپرسورهای برودتی، کاندنسینگ یونیت و مخازن تحت فشار است که این محصولات برای مصارف برودتی، سرمایشی و تهویه مطبوع به کار میروند.

کاتبیفر افزود: اگر بخواهیم محصولات بیتزر را از نظر کاربرد دستهبندی کنیم، میتوانیم به دو دسته کاربردهای ثابت و متحرک اشاره نماییم. در رابطه با کاربردهای ثابت کمپرسورهای بیتزر، برای مثال میشود به تبرید تجاری مثل یخچالها و سردخانهها در سوپرمارکتها، سرمایش فرآیندی مثل تجهیزات داروسازی، تهویه مطبوع مثل چیلرها در ساختمانها و تبرید صنعتی اشاره کرد و در رابطه با کاربر متحرک میتوانیم به سیستم تهویه اتوبوسها و قطارها، کانتینرهای تبریدی تریلرها برای حمل مواد غذایی و کشتیهای تجاری در صنعت حملونقل اشاره نماییم.

وی در ادامه گذاری به ابتدای کار بیتزر داشت: در سال ۱۹۳۴ «مارتین بیتزر» شرکت تولیدی تجهیزات تبریدی را تاسیس نمود که بعدها به بیتزر تغییر نام داد. در آن سال شرکت بیتزر شیرهای انبساطی ترمواستاتیکی را تولید میکرد. در سال ۱۹۴۰ اولین کمپرسور Open Type نسل اول را تولید کرد. ۱۰ سال بعد این شرکت شروع به تولید مخازن کندانسور کرد. در سال ۱۹۵۴ اولین کمپرسور Hermetic که به Hermeta معروف بود تولید شد. بیتزر در سال ۱۹۵۹ اولین کمپرسور Semi-Hermetic BHS را تولید نمود.

«اولریش شافلر» که مندسی قابل و از مشتریان آقای بیتزر بود در سال ۱۹۶۱ این شرکت را خریداری کرد. در سال ۱۹۷۹، «پیتر شافلر» پسر اولریش شافلر کمپانی را با فروش سالیانه ۳۰ میلیون مارک آلمانی تحویل گرفت. در ادامه و در سال ۱۹۸۳، بیتزر اولین کمپرسور Screw دو روتور را بهصورت کاملاً مستقل تولید کرد. در سالهای ۱۹۸۸ ، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ کارخانههای بیتزر به ترتیب در استرالیا، آمریکا و آلمان (اشکویدیتز) به مساحت ۲۵۰۰۰ مترمربع تاسیس شدند. در سال ۱۹۹۲ بیتزر اولین کمپرسور سبک آلومینیومی را تولید کرد و در سال ۱۹۹۳ کارخانه بیتزر در برزیل تاسیس شد. اولین کارخانه بیتزر در چین در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد و سال ۱۹۹۸ اولین کمپرسور Subcritical CO۲ و در سال ۲۰۰۲ اولین کمپرسور Scroll تولید گردید. در سال ۲۰۰۳ کارخانه بیتزر در روتنبورگ آلمان افتتاح شد و در سال ۲۰۰۵ موسسه خیریه شافلر پایهگذاری شد. در ۲۰۰۷ بیتزر کارخانه اسکرال خودش را در آمریکا افتتاح کرد و همچنین شرکت Lodam Electronics دانمارکی را خریداری نمود. در ۲۰۱۲ اولین کمپرسور Compact Screw را که مجهز به Frequency Inverter هست را تولید کرد. بیتزر در همین سال شرکت Lumikko فنلاند و یک سال بعد شرکت AWA را خریداری نمود. پیتر شافلر در سال ۲۰۱۵ و بعد از ۳۶ سال هدایت شرکت بیتزر، مرحوم شد و همسر ایشان، ریاست شرکت را به عهده گرفت. در انتهای سال ۲۰۱۶ نیز آکادمی شافلر برای اهداف آموزشی افتتاح شد.

کاتبی فر بعد از ارایه این تاریخچه، افزود: هماکنون بیتزر دارای ۱۴ کارخانه تولیدی و ۴۴ دفتر نمایندگی در ۵۵ نقطه جهان است.

وی ضمن نمایش آمار و ارقام تصویری گفت: همانطوریکه ملاحظه میکنید تعداد کارکنان بیتزر از ۲۲۵۲ نفر در سال ۲۰۰۶ به ۳۴۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده است که از این تعداد ۱۲ درصد در قاره آمریکا، ۳۰ درصد در آسیا/پسیفیک و ۵۸ درصد در اروپا، خاورمیانه و آفریقا مستقر هستند.

مسئول دفتر بیتزر ایرانیان، در راستای تکمیل سخنان خود به میزان فروش بیتزر اشاره نمود: فروش بیتزر از ۳۸۷ میلیون یورو در سال ۲۰۰۶ به ۶۸۶ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵ رسیده است که از این رقم ۵۶ میلیون صرف سرمایهگذاری و ۲۶ میلیون یورو صرف تحقیق و توسعه (R&D) شده است.

وی همچنین به شرح گروه کمپانیهای بیتزر پرداخت: یکی از شرکتهای گروه کمپانیهای بیتزر، لودام است که این شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی هوشمند برای کمپرسور، کنترلر کندانسینگ یونیت، کنترلر Heat Pump و غیره میباشد و از سال ۲۰۰۷ به بیتزر تعلق گرفته است. شرکت دیگر لومیکو است که از سال ۲۰۱۲ عضوی از بیتزر شده و سیستمهای برودتی برای صنعت حملونقل تولید میکند؛ این شرکت تامینکننده سیستمهای برودتی برای کامیون و تریلر است. شرکت آوا نیز که تولیدکننده شیرآلات، Sight Glass، فلنج و بقیه لوازم و متعلقات برودتی و تهویه است، از سال ۲۰۱۳ به بیتزر ملحق گشته است.

آکادمی آموزشی شافلر نیز از جمله مواردی بود که کاتبی فر به توضیح آن مبادرت نمود: این آکادمی دورههای تخصصی برای استفاده از مبردهای طبیعی با GWP پایین و دورههای تکنولوژی اینورتر (inverter) را ارائه میکند؛ سمینارهای بینالمللی تبریدی، تولیدی و سرویس و نگهداری برگزار مینماید و همچنین با موسسات و دانشگاهها همکاری نزدیکی دارد.

نرمافزار بیتزر برای کمپرسورها و لوازم یدکی، کاتالوگها و دستورالعملهای نحوه استفاده از کمپرسور، لوازم یدکی اوریجینال، گزارش سالیانه از انواع مبردها، نشریاتی برای مشتریها و اپلیکیشن بیتزر برای سیستمهای اندروید و iOS، از دیگر خدمات بیتزر است که کاتبی فر از آنها نام برد.

بیتزر به تازگی محصولاتی را روانه بازار نموده است. کاتبی فر با ارایه اسلایدها و فیلمهایی به شرح این محصولات پرداخت:

یکی از محصولات جدید بیتزر که در فیلد تبرید جای میگیرد، ECOSTAR میباشد که نوعی کاندنسینگ یونیت هواخنک هوشمند است. این یونیت شامل Oil Seperator، Check Valve و دیگر لوازم مورد نیاز میباشد. اکواستار یک کمپرسور Varispeed دارد که میتوان بوسیله آن ظرفیت این یونیت را تنظیم کرد. این محصول در ۱۱ مدل از ۴ تا ۲۸ کیلووات تولید میشود. صدای این یونیت بسیار کم و تمام اجزا در این محصول قابل دسترس است. همچنین نصب و نحوه استفاده راحتی دارد.

از دیگر محصولات جدید بیتزر میتوان به کمپرسورهای پیستونی و اسکرو اشاره کرد که با مبردهای Hydrofluoroolefin دوستدار محیطزیست مثلR1234yf و R1234ze کار میکنند.

BITZER HEXPVکه نوعی Oil Seperator برای سیستمهای آمونیاکی است و در سه سایز تا ۴۲۰۰ مترمکعب بر ساعت تولید میشود از دیگر تولیدات جدید بیتزر است. این محصول بازده بسیار بالایی به خاطر جدا شدن روغن در سه مرحله دارد. همچنین دارای هیتر روغن، ترموستات روغن، کنترلکننده سطح روغن بهصورت اپتوالکتریکال و سه Sight Glass است و هزینه نصب این محصول بسیار پایین است.

***

در ادامه حاضرین به سخنرانی Volkmar Pfeil رئیس قسمت کمپرسورهای پیستونی بیتزر گوش سپردند. وی با استفاده از عکس، فیلم و اسلاید به ارایه توضیحاتی درباره کمپرسورهای تولیدی بیتزر پرداخت.

Pfeil ابتدا به تشریح کمپرسور پیستونی دو مرحلهای پرداخت که قابلیت دسترسی به دماهای بسیار پایین را دارا بوده، با فشار متوسط کار میکند و توان تحمل فشارهای بالا را نیز دارد. همچنین طراحی جدید سیلندرها را از مزیت آن دانست؛ به گفته وی این طراحی موجب کاهش صدا و لرزش کمپرسور، امکان دسترسی به فشارهای پایین گاز و افزایش بازده کمپرسور میگردد. وی افزود که بیتزر گستره وسیعی از تکنولوژی کمپرسورهای پیستونی را ارایه میدهد که کاربردهای وسیعی را نیز شامل میشوند.

وی خاطرنشان کرد که کمپرسورها گستره وسیعی از نظر اندازه، فرکانس و ولتاژ دارند و بنابراین در هر کشور، بسته به ولتاژ و فرکانسی که استفاده میشود، طراحی خاص خود را داریم.

نماینده آلمانی بیتزر به مبردهایی که در حال حاضر برای کمپرسورها مورد استفاده قرار میگیرد و اثرات مخرب گلخانهای بسیار کمی دارند، اشاره کرد؛ به مانند R744, R407A, R404A, R410؛ چرا که قوانین سختگیرانهای در این رابطه در اروپا حاکم است.

پرداختن به اجزای داخلی و جزئی کمپرسور و نحوه ارتباطات و کارکرد آن، موضوعی بود که Pfeil بیشترین زمان را به آن اختصاص داد. وی گفت: ابزار کنترلی دیگر مدل IQ است که موجب هوشمند شدن کمپرسور شده است، زمان از کار افتادن کمپرسور را کم یا حذف میکند و همچنین هزینه نصب، کمتر و طول عمر کمپرسور، بیشتر خواهد شد.

رئیس قسمت کمپرسورهای پیستونی بیتزر اشاره نمود این مدل IQ با کنترل ظرفیت، موجبات بازده بالاتر، هزینه های پایینتر، توقف کمتر کمپرسور، تنش مکانیکی کمتر و مصرف انرژی کمتر را فراهم می نماید.

وی در ادامه به توضیح حدود کاری کمپرسور و نیز توضیح دماهای ماکسیمم و مینیمم روغن مبادرت نمود. البته این موارد به خوبی در کاتالوگهای شرکت بیتزر قابل مشاهده است.

Pfeil به نکات حائز اهمیتی برای استفادهکنندگان از کمپرسورهای بیتزر اشاره کرد. وی گفت که پیچهای فلنج اگر با دقت بسته نشود ممکن است مشکل نشتی ایجاد شود. تاکید نمود که فضای داخلی کمپرسور تمیز نگه داشته شود تا بهرهبرداری بهتری را شاهد باشیم. در ادامه یاد آور شد که لوله کشی سیستمی که کمپرسور را شامل می شود، می بایست با همان سایز ورودی و خروجی کمپرسور انجام گیرد.

Pfeil به تعویض فیلتر روغن، تعویض واشر سر سیلندر و تامین روغن اوریجینال از بیتزر نیز اشاره نمود و در انتهای سخنرانی خود خاطرنشان کرد که شرایط عملکردی، سرویس و نگهداری، تاثیر مستقیم بر عمر کمپرسور دارد.

در میان سخنرانی Pfeil، مراسم پذیرایی برگزار شد و مهمانان بعد از صرف ناهار، شاهد ادامه سخنرانی نماینده آلمانی بیتزر بودند.

همچنین در انتهای سمینار، مراسم پرسش و پاسخ برگزار شد. در این حین مهمانان حاضر در جلسه که خود از کمپرسورهای بیتزر استفاده کرده بودند، موارد و مشکلاتی را که با آن برخورد داشته مطرح کردند که Pfeil به برخی از سوالات پاسخ گفت و برخی را نیازمند ارتباط بیشتر و بررسی بیشتر دانست.

 

گفتگوی کوتاهی داریم با Volkmar Pfeil. ترجمه این گفتگو توسط «مهدی یحیی پور»، نایب رئیس هیاتمدیره و مدیر فروش شرکت آرسام پیشرو، صورت گرفت. همانطورکه اشاره شد، علاوه بر دفتر بیتزر ایرانیان، شرکتهای آرسام پیشرو، زاو و تاپ کار، نمایندگی رسمی فروش محصولات بیتزر را در ایران بر عهده دارند.

Pfeil در طی سمینار بهطور کامل و تخصصی به کمپرسور پیستونی بیتزر پرداخت. بنابراین از وی خواستیم از جزئیات و مسائل تخصصی فراتر رویم و مسائل کلیتری را در مورد بیتزر بدانیم. وی به تاریخچه بیتزر پرداخت از آغاز تا به الان اشاره نمود. از آنجاییکه در قسمت سخنرانی مهندس کاتبیفر به این تاریخچه بهطور مبسوط نگاه شده است، از تکرار آن خودداری میکنیم.

از وی تفاوت منحصربهفرد بیتزر را جویا شدیم. Pfeil گفت: در درجه اول بیتزر هنوز یک شرکت خصوصی است و بنابراین همیشه اولین هدف ما مشتری است، ما همه مشتریان را حمایت میکنیم و خدمات پس از فروش واقعی داریم، صرفنظر از اینکه یک کمپرسور بخرد یا ۱۰ هزار کمپرسور. در نتیجه رابطه بسیار نزدیک با مشتریان داریم. در عمل نیز مشتریانی ۴۰ ساله داریم. رعایت کردن استانداردهای بالای کیفیت در تولید، از دیگر ویژگیهای بیتزر است.

وی در آذرماه گذشته نیز در ایران و در سمینار دفتر بیتزر ایرانیان حضور داشت. در این رابطه نیز جویا شدیم. اذعان نمود به دنبال ارتباط هر بیشتر و نزدیکتر با مشتریان ایرانی هستند و بنابراین ایران را بهعنوان بازار هدف در نظر دارند. وی دلیل حضور سال گذشته را افتتاح دفتر بیتزر ایرانیان دانست، دلیل حضور در این سمینار را معرفی کمپرسورهای پیستونی بیتزر برشمرد و ادامه داد بیتزر به احتمال بسیار، در ماه اکتبر و همزمان با «نمایشگاه تاسیسات و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی تهران»، در سمینار دیگری در جهت معرفی کمپرسورهای اسکرو خود، شرکت خواهد نمود.

آرسام پیشرو در زمینه کمپرسور سالها است که فقط با شرکت بیتزر همکاری میکند. یحیی پور، دلیل این امر را اینگونه توضیح داد: علاوه بر اینکه بیتزر محصولی با کیفیت و در رنج کامل و گسترده تولید میکند و بهطور مستقیم از آلمان به ایران صادر مینماید، بیتزر در زمان تحریمها بهطور مستقیم در ایران حضور داشت و این حسن بسیار بزرگی است.

وقتی که «ماهنامه فنی و مهندسی تهویه و تاسیسات» را به Pfeil معرفی نمودیم، مشتاقانه به صحبتهای ما گوش کرد و از آشنایی هر چه بیشتر با ماهنامه، استقبال نمود.