گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب
گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب
گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب
گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب
گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب
گزارش نمایشگاه آب و فاضلاب

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب، در روزهای ۱۴ تا ۱۷ شهریور سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. ابتدا قرار بود ۱۲ شهریور روز شروع نمایشگاه باشد، ولی زمان آن به تعوق افتاد. همزمان با آن، نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری نیز برپا شد.

در این نمایشگاه تعدادی از شرکت‌های داخلی و خارجی که در صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب مشغول فعالیت هستند، شرکت نمودند و محصولات و خدمات خود را به معرض نمایش گذاشتند.

با چند شرکت حاضر در نمایشگاه به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

 

شرکت «ابارا» یکی از شرکت‌کننده‌های نمایشگاه بود. آقای محمودی، مدیر بازاریابی شرکت ابارا گفت: این شرکت از اوایل دهه ۸۰ به‌صورت جدی وارد صنعت پمپ شده است و روی برند ابارای ژاپن که همیشه یک و دو جهان بوده کار کرده است و به انتقال تکنولوژی از شرکت مبدأ به ایران پرداخته است. هم‌اکنون ابارا ایران در حال ایجاد کارخانه برای تولید محصول در داخل ایران است.

وی در رابطه با دستاوردهای جدید ابارا گفت: ابارا تحقیقات زیادی برای تولید محصولات جدید دارد و واحد R&D آن بسیار فعال است؛ در این نمایشگاه از پمپ‌های شناور استیل رونمایی شده است و همچنین پمپ‌های درون چاهی که سال قبل رونمایی شد، امسال و در این مکان به‌صورت کالای جدید عرضه می‌شود. این پمپ‌های درون چاهی این قابلیت را دارند که در عمق زیادی قرار گرفته و به زمین‌های کشاورزی آبرسانی کنند. از مزیت‌های دیگر آن مصرف کم انرژی است. وی اضافه کرد: در این دوره زمانی که هم با کم‌آبی مواجه هستیم، هم با بحران انرژی، بسیار پرکاربرد هستند. در سال آینده خط تولید آن را هم در ایران خواهیم داشت. بد نیست بدانید در حاضر سهم زیادی از مصرف برق دنیا، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد، مربوط به پمپ‌ها است.

آقای محمودی استقبال از غرفه ابارا را خوب دانست، اما استقبال کلی از نمایشگاه از نظر وی راضی کننده نبود. وی اظهار داشت: بازدید کلی از نمایشگاه به حدود یک پنجم سال قبل رسیده است و دلیل آن را جابجایی تاریخ برگزاری نمایشگاه و نیز مصادف نبودن آن با روز تعطیل دانست.

 

علیرضا سید علی اکبری، رییس مهندسی شرکت «لوله و ماشین‌سازی ایران»، تولید لوله و اتصالات و شیرآلات را زمینه فعالیت شرکت اعلام کرد. وی افزود: دراین نمایشگاه یک محصول جدید عرضه کرده‌ایم؛ لوله‌های ضد زلزله و امیدواریم با دریافت سفارش از آن، بیشتر در خدمت صنعت آب و فاضلاب کشور باشیم.

وی در پاسخ سؤال ما به ارزیابی نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه مفیدی بود و استقبال بازدیدکننده‌ها نسبتاَ خوب بود. اما با توجه به اینکه قبلاً این نمایشگاه به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شده است، برگزاری سالانه آن کمی زود است. و همچنین شهریور زمان مناسبی برای برگزاری نیست، بهتر است مثل گذشته به آبان‌ماه موکول شود. چون شرکت‌های شهرستانی شرایط مناسب‌تری برا ی حضور در نمایشگاه خواهند داشت.

 

شرکت «کیمیاگران تصفیه آب» از دیگر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بود. رضا مختاری مشاور شرکت، فعالیت آن کیمیاگران تصفیه آب را تصفیه آب و فاضلاب در سایزهای مختلف صنعتی و خانگی دانست. وی دستاوردهای جدید شرکت را که در این نمایشگاه عرضه شده است را چنین برشمرد: دستگاه اندازه‌گیری شاخص لجن، جایگاه‌های کارتی فروش آب و تصفیه آب به‌وسیله انرژی خورشیدی.

وی گفت: در نمایشگاه امسال علیرغم حضور کم شرکت‌های خارجی، دست اندرکاران صنعت آب ایران حضور فعالی داشتند و نمایشگاه در کل مفید و مؤثر بود؛ البته استقبال بازدیدکننده‌ها متوسط بود. وی همچنین افزود: از مزیت‌های نمایشگاه امسال این بود که برخلاف سال‌های قبل، اکثراً افراد پاسخگو در غرفه‌ها حضور داشتند.

منصور شاهینی، مدیرعامل کیمیاگران تصفیه آب نیز در این گفتگو حاضر شد و گفت: تمام تلاش من و همکارانم در صنعت آب این است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضوری گسترده و فعال داشته باشیم و محصولات و سیستم‌های نوینی را عرضه نماییم. ما به‌عنوان فعالین عرصه آب وظیفه داریم در راه سلامتی جامعه قدم برداریم و با علم و تکنولوژی روز دنیا پیش رویم.

 

شرکت «ازن آب» به‌عنوان تنها ایرانی عضو سازمان جهانی ازن نیز در این نمایشگاه به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخته بود. حسن‌وند مدیر ازن آب زمینه فعالیت شرکت را تولید دستگاه‌های تولیدکننده ازن، به‌عنوان ضدعفونی ‌کننده دانست.

دستگاه ازن ژنراتور، محصول جدید ازن‌ آب است که به نمایشگاه امسال آورده شده بود. از کاربردهای آن به ضدغفونی کردن آب استخرها، ضدعفونی کردن آب و هوای مرغداری‌ها و دامپروری‌ها و سردخانه‌ها، جلوگیری از کپک و قارچ سیستم‌های تولید لبنیات، حذف بوی بد فاضلاب و بوی بد بیمارستان و … اشاره کرد.

وی استقبال و بازدید از نمایشگاه را خوب و راضی‌کننده دانست.

 

مجید ولی‌زاده، از شرکت «آبزیان نیل پارس» زمینه فعالیت شرکت را در چهار حوزه عنوان نمود: آبزی‌پروری و شیلات، تصفیه آب و فاضلاب، برج‌های خنک‌کننده و تولید قطعات کامپوزیتی.

مدیر فنی شرکت آبزیان نیل پارس در ادامه گفت: این شرکت جزء شرکت‌هایی است که در ورود تکنولوژی‌های جدید به ایران پیشرو بوده است و در انجام پروژه‌هایش از سیستم‌های روز اروپا استفاده می‌نماید.

وی افزود برای امسال دستاورد جدیدی نداشتیم، تنها محصولی که به نمایشگاه اضافه کرده‌ایم و یکسال است که وارد بازار شده است، تصفیه فاضلاب به روش «ممبرنی» است. البته هنوز ده پروژه هم به این روش انجام نشده است و سیستم جدیدی به شمار می‌رود.

وی نمایشگاه امسال را نسبت به سال قبل به مراتب ضعیف‌تر ارزیابی کرد، به‌طوریکه هم تعداد بازدیدکننده‌ها کمتر و هم تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه. ولی زاده دلایل این مسئله را جابجایی تاریخ نمایشگاه، برگزاری در آخر تعطیلات تابستانی، برگزاری در ایام وسط هفته و نیز برگزاری بعد از ماه رمضان دانست.

 

از دیگر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «شیرآلات سام» بود. آقای حسینی از قسمت فروش شرکت، تولید شیرآلات صنعتی در رابطه با فاضلاب و کشاورزی را و همین‌طور در قسمت خانگی، از فعالیت‌های شرکت مطبوع خود برشمرد و یکی از محصولات جدید شرکت را شیرآلات برنجی عنوان کرد.

وی تعداد بازدیدکنندها را کم دانست و یکی از دلایل آن‌را زمان برگزاری دانست. حسینی در ادامه افزود: هزینه و اجاره غرفه‌ها بیشتر شده است. این موضوع خود باعث حضور کمرنگ‌تر شرکت‌ها می‌گردد و به نمایشگاه صنعت آب لطمه وارد می‌کند.

ندا سبحانی، مدیر روابط عمومی شیرآلات سام نیز استقبال از نمایشگاه را به مراتب کمتر از سابق دانست و گفت: در این نمایشگاه انتظار داشتیم شرکت‌های قدر را ببینیم که متأسفانه این‌طور نبود.

 

·         همان‌طور که از نظر گذراندید، اکثر شرکت‌کنندگان در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب، علیرغم حضور خود و به نمایش گذاشتن توانایی‌هایشان، از استقبال بازدیدکنندگان راضی نبودند و عمدتاً دلیل آن‌را زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه می‌دانستند.

امید داریم مسئولین این موضوع را مد نظر داشته باشند و سال بعد شرایط بهتری را شاهد باشیم واین نمایشگاه بتواند در راه پیشرفت روزافزون صنعت مهم آب و فاضلاب، هر چه بیشتر مؤثر واقع شود.

در پایان از تمام کسانی که ما را در تهیه این گزارش یاری نمودند تشکر می‌نماییم.