نمایشگاه تبریز
نمایشگاه تبریز
نمایشگاه تبریز
نمایشگاه تبریز

حضور اعضای خانواده تاسیسات، در یکی از بزرگترین رویدادهای تاسیساتی کشور

نگاهی به هفدهمین نمایشگاه حرارتی، برودتی و سیستم‌های تهویه تبریز

 

شهر صنعتی تبریز برای بار هفدهم شاهد برگزاری نمایشگاه «حرارتی، برودتی و سامانه‌های تهویه» بود که همچون دوره‌های گذشته، از آن استقبال گسترده‌ای به عمل آمد. به‌طو‌ری‌که شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه تأسیسات ساختمانی با تمام قوای خود در نمایشگاه حاضر شدند و حضور بازدیدکنندگان مشتاق فناوری‌های نو، از اقصی‌نقاط کشور مخصوصا از استان آذربایجان شرقی، بسیار پررنگ و چشمگیر بود.

این نمایشگاه در روزهای بهاری شانزده تا نوزده اردیبهشت ماه، همزمان با نوزدهمین نمایشگاه «ماشین‌آلات، لوازم و مصالح ساختمانی» برگزار شد.

در طی برگزاری نمایشگاه با تعدادی از مسوولان و مدیران شرکت‌های حاضر در نمایشگاه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 

آیندگان سهمی از انرژی‌ خواهند داشت؟

«گروه مبنا» (مشاورین بهسازی نوسازی انرژی)، مجموعه‌ای که رسالت طراحی، نظارت، اجرا و فروش محصولات مرتبط با تاسیسات ساختمان را بر عهده دارد از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بود.

مبنا در قسمت سرمایش و گرمایش، انرژی خورشیدی، محصولات هوشمند خانگی، عایق‌ها و … فعال است و اصولا به سراغ سامانه‌هایی می‌رود که مصرف انرژی پایینی دارند. بنابراین وقتی مبنا بر محصولی صحه می‌گذارد، می‌توان به کم‌مصرف بودن آن محصول اعتماد نمود. مبنا با دو محصول جدید خود به نمایشگاه آمده بود؛ پکیج‌های مرکزی چگالشی گازسوز و همین‌طور سامانه‌های دیگ‌های چگالشی.

«مبنا، انرژی برای فردا» شعار گروه مبنا است؛ از مهندس زندی، مدیر فروش سامانه‌های گرمایشی مبنا پرسیدیم که آیا به شعارتان اعتقاد دارید و آیا انرژی‌های خدادادی برای آیندگان باقی خواهد ماند، که چنین گفت: بله، فلسفه وجودی مبنا بر همین اساس است؛ مجموعه ما تمام تلاش خود را به کار گرفته است، اما معتقدیم که موضوع استفاه بهینه از انرژی باید از تک تک افراد شروع شود. وی ادامه داد: در حال حاضر در حال ارتقا و نوسازی اکثر موتورخانه‌ها هستیم همچنین دستگاه‌هایی که وارد می‌کنیم با رویکرد مصرف بهینه انرژی است؛ سامانه‌های کاملا کنترل‌پذیر و هوشمند.

وی میزان مشارکت و بازدید از نمایشگاه امسال را نسبت به سال‌های گذشته کمتر اعلام کرد و دلیل آن را مصادف شدن با نمایشگاه تاسیسات استانبول دانست. دغدغه‌ای که از قبل با مجریان نمایشگاه در میان گذاشته‌اند ولی پاسخی نگرفته‌اند.

 

 

وقتی پای جدیدها به میان می‌آید

عایق‌های الاستومریک که تقریبا جایگزین عایق‌های سنتی مانند پشم شیشه و پی وی سی شده است و همچنین کانال‌های پارچه‌ای (سامانه‌های توزیع هوای پارچه‌ای) که در حال از رده بر کنار کردن کانال‌های گالوانیزه است، از محصولات وارداتی شرکت «یادمان پارس دژ» می‌باشد.

بهزاد، مهندس فروش شرکت از مزایای این محصولات می‌گوید: عایق‌های الاستومریک دارای مزیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ضریب بالاتر انتقال حرارت است. همچنین کانال‌ پارچه‌ای در مقایسه با کانال‌ گالوانیزه دارای این خاصیت است که کانال گالوانیزه پرتاب نقطه‌ای دارد و یک نقطه را گرم و سرد می‌کند ولی کانال پارچه‌ای کل فضا را گرم و سرد می کند. به گفته بهزاد این محصولات فعلا در داخل تولید نمی‌شود.

وی بازدید از غرفه‌شان را رضایت‌بخش و تخصصی برآورد نمود.

 

آشنایی با یک فناوری نوین

شرکت «سپنتا آگرین» که واردکننده سامانه‌های گرمایشی تابشی است، برای چندمین بار متوالی نمایشگاه را از نظر می‌گذراند. مدیرعامل شرکت اذعان کرد که حضور شرکت‌ها کمرنگ شده است و دلیل جالبی برای این حرف داشت: شرکت‌های بزرگی هستند که دیگر در نمایشگاه حاضر نمی‌شوند، چرا که روال این شده است که شرکتی که امسال حضور یافته، سال دیگر هم در همان مکان غرفه دریافت می‌نماید و در نتیجه میزان رقابت کم می‌شود.

محصولات سپنتا آگرین برای تامین گرمایش فضاهای بزرگ صنعتی اعم از گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های ورزشی و … کاربرد دارد و امروزه این محصولات متقاضیان زیادی در دنیا دارد.

از زند درباره تفاوت‌ها و مزیت‌های سامانه‌های گرمایشی تابشی با سامانه‌های معمول گرمایشی سوال نمودیم که به اختصار آورده شده است: «طرز کار سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی رایج این است که هوای داخل سالن را گرم می‌کنند؛ در نتیجه هوا واسط گرمایی شده و بقیه اجسام را گرم می‌کند. مشکلی که در این میان پیش می‌آید این است که در یک سالن بزرگ با ارتفاع زیاد و حجم سنگین هوا، اگر بخواهید دمای آسایش را تامین کنید باید به قدری دمای هوا گرم شود که ارتفاعات پایین هم به دمای متعادل برسد و این یعنی مصرف سوخت بالا. همچنین تاسیسات اولیه سنگینی نیاز است، مثل موتورخانه مرکزی.

اما سامانه تابشی تاسیسات اولیه خاصی نیاز ندارد و هزینه نگهداری بسیار کمتری نیز در بر دارد؛ چرا که دارای استهلاک بسیار پایینی است. عملکرد این سامانه‌ها به این شکل است که گرمای تولیدی توسط سامانه، صرف گرم کردن هوا نمی‌شود‌، بلکه به انرژی تابشی و امواج مادون قرمز تبدیل می‌شود و این امواج فقط زمانی که به سطح می‌خورد انرژی‌اش آزاد می‌شود. بنابراین در هر ارتفاعی که سامانه نصب شود زمانی که به اجسام زنده و غیر زنده می‌خورد، تبدیل به گرما می‌شود. در واقع واسطگی هوا حذف می‌شود و در نتیجه باز و بسته شدن درب‌ها تاثیر چندانی روی گرمایش ندارد و نکته قابل اهمیت این است که برعکس روال معمول جابه‌جایی هوا، در ارتفاعات پایین، دما بیشتر است».

 

 

رقابت بین حاضران بیشتر شده است

شرکت «تاسیساتی شهرک» (نمایندگی استان آذربایجان شرقی) از دیگر حاضران در نمایشگاه بود که در زمینه واردات پکیج و سایر تاسیسات فعال می‌باشد. ابهری از غرفه‌داران اذعان نمود که شهر تبریز پتانسیل بالایی برای عرضه دارد و به همین ترتیب نمایشگاه نیز راضی‌کننده است. وی افزود: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل از کیفیت بالاتری برخوردار است چرا که محصولات ارائه شده به دلیل رقابت موجود در نمایشگاه دارای کیفیت بهتری شده‌اند.

 

ساخت لوله‌هایی هوشمند

در ادامه به سراغ «سوپر پکس» یکی از تولیدکنندگان لوله و اتصالات رفتیم. از محصول جدیدی که اشاره شده بود سوپر پکس برای اولین بار تولیدکننده آن است جویا شدیم. وکیلی توضیح داد: ما برای اولین بار به تولید کلاس A لوله پکس مبادرت نموده‌ایم، درحالی‌که کلاس B این لوله در کشور رایج است. البته هم‌اکنون ۳ شرکت دیگر نیز در زمینه تولید این نوع جدید لوله فعالند. وی ادامه داد: تولید این نوع لوله‌ها مشکل‌تر است، اما بسیار مرغوب‌تر می‌باشند و هوشمند عمل می‌کنند؛ یعنی بعد از گرم شدن به حالت اول بر می‌گردند.

وی اشاره نمود که واردات این محصول را هم بر عهده دارند؛ اما به‌طور یقین نمونه‌های داخلی با نمونه‌های خارجی از لحاظ کیفیت برابری می‌کند. هر چند که محصول خارجی مشتریان خاص خود را داراست، اما از تولیدات داخلی هم استقبال شایسته‌ای به عمل می‌آید، مانند همین نمایشگاه.

 

رقیبی جدی برای محصولات وارداتی

DEMRAD نام محصولی ایرانی است که ادعای رقابت صد‌در‌صدی با نمونه‌های داخلی و خارجی را بر دوش می‌کشد. بله، شرکت «نهاد تلاش» به‌عنوان تولیدکننده شوفاژ و پکیج‌های دیواری، در نمایشگاه حضور یافته بود و میزبان بازدیدهای تخصصی بود.

از نظر مدیر برنامه‌ریزی و کیفیت شرکت، نمایشگاه نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

 

 

دردهایی از جنس خورشید

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای انرژی‌های خدادای فراوانی مانن انرژی خورشیدی است که متاسفانه به سرنوشت دیگر انرژی‌ها دچار گشته و استفاده مناسبی از آن به عمل نمی‌آید. از تعداد بسیار کم شرکت‌های فعال در این زمینه که در نمایشگاه حاضر بودند نیز این موضوع قابل درک است. یکی از این غرفه‌ها، نمایندگی شهر تبریز «شرکت پیشگامان انرژی کیان سولار» بود.

 

مدیر فروش شرکت در رابطه با میزان استفاده مردم از وسیله‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از این نوع محصولات جا نیفتاده است و مردم با مزیت‌های استفاده از آن‌ها آشنا نیستند.. به‌طور مثال این موضوع برای بازدیدکنندگان از غرفه ما هنوز در هاله‌ای از ابهام است و مدام سوال می‌کنند که مثلا اگر آفتاب نباشد، تکلیف چیست؟ و نگران هستند که این محصولات و این آبگرمکن‌های خورشیدی جوابگوی نیازشان نباشد.

وی در ادامه از تجربه موفق خود در استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌گوید: حدود دو سال است که در منزل خود از آبگرمکن خورشیدی جهت گرم کردن آب استفاده می‌کنیم؛ یک آبگرمکن ۲۴۰ لیتری که برای ما که دو نفر هستیم کافی است (قیمتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان). البته حجم این آبگرمکن‌ها بر حسب متراژ خانه و میزان استفاده از آن متفاوت است.

این فعال انرژی‌های نو به سایر مشکلات این عرصه می‌پردازد: چند سالی است که در نمایشگاه تاسیسات تبریز شرکت می‌کنیم و هر سال شاهد حضور کمرنگ‌تر همکاران خود هستیم و این نشان از خارج شدن آن‌ها از مسیر خود دارد. مسیری که در آن هیچ‌گونه حمایت دولتی وجود ندارد. سازمان بهینه‌سازی قبلا از لحاظ مالی ما را پشتیبانی می‌کرد اما الان نه؛ اداره گاز هم به دلیل ورشکستگی، تعرفه گمرکی برای کالاهای وارداتی ما لحاظ نموده است که سبب شده قیمت‌های محصولات به‌طور سرسام‌‌آور بالا رود!!!

این واقعیت تلخ که ارگان‌های دولتی نه تنها حمایتی از فراگیر شدن انرژی‌های نو نمی‌کنند بلکه مانع آن نیز می‌شوند، بسیار جای تامل دارد. بنابراین ماهنامه تهویه و تاسیسات در شماره‌های آتی این موضوع را پیگیری خواهد نمود.

شایان ذکر است که در ایران تولیدکننده زیادی در زمینه انرژی‌های خورشیدی نداریم، فقط حدود ۱۰ درصد از شرکت‌ها تولید‌کننده هستند که آن‌ها هم اکثر قطعات را وارد می‌کنند.

 

محصولاتی که نمایشگاه‌های داخل و خارج کشور را تجربه می‌نمایند

از دیگر مشتریان پر و پا قرص نمایشگاه «مجموعه کارخانجات تولیدی مهر اصل» تولیدکننده محصولات مرتبط با تهویه مطبوع است که به قول خودشان ۱۰۱ محصول تولید می‌کنند که همگی در نوع خود خاص هستند.

مهندس مقیمی، مدیر عامل شرکت گفت که در همه نمایشگاه‌های مرتبط با تاسیسات شرکت می‌کنند، چه در ایران چه در خارج کشور و ارائه محصولی جدید در این رویدادها، دغدغه همیشگی‌شان است. بازدید از غرفه مهر اصل امسال تخصصی‌تر بوده است و مسوولین کشوری و استانی، سازندگان ساختمان و … برخی از این بازدیدکنندگان بوده‌اند.

 

می‌آیند و می‌روند، تنها با یک دغدغه؛ سود

برای آشنایی بیشتر با وضعیت واردات، به سراغ «بازرگانی صادقی» رفتیم. این شرکت به واردات و تهیه و توزیع کلیه ملزومات مکانیکال تاسیسات (سیالات) برای پروژه‌های صنعتی و صنایع مادر مبادرت می‌ورزد. مدیر بازرگانی شرکت می‌گوید: محصولات ما جز کالاهای ضروری به حساب می آیند و بازار خود را در دست داریم، چرا که مثلا نمی‌توان لوله ترکیده خانه را عوض نکرد یا تاسیسات یک کارخانه را تعمیر ننمود. اما با این حال باید همچنان مباحث قیمت و کیفیت را رعایت کنیم. وی ادامه داد:

 

مشکلات خاص خود را نیز به‌عنوان یک واردکننده داریم، چرا که باید با تغییرات ارز مبارزه کنیم و با تعرفه‌های بالای گمرک کنار بیاییم.

صادقی که خود در رشته مکانیک با گرایش سیالات بخار تحصیل نموده است و در واقع از لحاظ علمی و عملی با شرایط کار آشناست، درباره معضل صنف خود بیان می‌دارد: هم‌اکنون معضل اصلی صنف ما این است که در اکثر موارد افرادی که وارد این نوع فعالیت می‌شوند، زمانی که سود خود را کسب می‌کنند، از فعالیت کنار می‌کشند و به سراغ فعالیت‌های دیگری مثل ساخت‌و‌ساز می‌روند!

وی در ارتباط با نمایشگاه اظهار نمود: امسال پنجمین سال متوالی است که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. در کل نمایشگاه‌ها رویدادهای تاثیرگذاری هستند؛ به سادگی می‌توانیم با مشتریان خود دیدار نماییم و آن‌ها از توانایی ما به‌طور محسوس آگاه می‌شوند. صادقی افزود: کیفیت نمایشگاه‌ها عمدتا بستگی به حضور شرکت‌کننده‌ها دارد؛ این‌که چه محصولی را به نمایش بگذارند و تا چه حد قدرت داشته باشند. به اعتقاد من شرکت‌کننده در نمایشگاه، باید تفاوت خاصی با بقیه همکاران خود داشته باشد.

 

در انتها بر خود لازم می‌دانیم که از همراهی و استقبال گرم تمامی بازدیدکنندگان از غرفه ماهنامه، صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم.