کاربرد تهویه تابستانی، پیش از بازگشت رطوبت زمستانی

 

Get ventilation sorted before dampness returns

 

 

روزهای آفتابی اواخر تابستانی زمان عجیبی برای تفکر در زمینه تهویه خانگی به نظر می‌رسد، ولی دلایل قدرتمندی برای آغاز مبارزه با رطوبت‌گرفتگی خانگی پیش از آغاز فصل زمستان وجود دارند.

مطمئناً منزل شما دارای تهویه مطلوبی، به‌همراه پنجره‌های کاملاً بازی می‌باشد که هوا را در سرتاسر منزل به جریان می‌اندازند. مشکل اصلی از کپک‌های غیرقابل روئیتی ناشی می‌گردد که در پشت کاغذدیواری‌ها، لایه‌های گچی و غیره پنهان می‌شوند و هاگ‌های خود را در تمامی فضای داخلی منتشر می‌سازند.

درهنگام وقوع شرایط مذکور، جلوگیری از سرفه‌ها و عوامل آلرژی‌زای زمستانی نیازمند روش‌های قوی‌تری در مقایسه با کاربرد بادزن‌های مکشی[۱] می‌باشد.

ولی از طریق رفع مشکل مذکور امکان بهره زمستانی خانواده‌ها از مزایای منزلی سلامت‌تر و خشک‌تر میسر می‌گردد.

در فصول تابستانی و پاییزی، از طریق کاربرد سامانه تهویه پیشرفته خانگی، امکان خشک‌سازی منزل شما پیش از هجوم آب و هوای نم‌دار داخلی زمستانی امکان‌پذیر می‌گردد.

 

مزایای بهبود شرایط بهداشتی پیش از آغاز روزهای زمستانی

 

دست‌یابی به مزایای ناشی از کارکرد طولانی‌مدت سامانه تهویه جدید مسکونی شما در طول ساعت‌های بیشتری از روزهای تابستانی امکان‌پذیر می‌گردد. روزهای زمستانی ساعت‌های بسیار کمتری را برای ورود هوای تازه به ‌وسیله بادزن‌ها به فضای مسکونی فراهم می‌سازند. مورد مذکور امری حیاتی برای خشک‌سازی هوای داخلی و رفع کپک‌های غیر قابل روئیت می‌باشد.

منازل نیوزیلند مکان مطلوبی برای پنهان‌سازی کپک‌ها در پشت تیرهای چوبی، استرهای رنگ داخلی و یا کاغذدیواری‌ها هستند. فضاهای مخفی و تیره مذکور محیط مطلوبی را برای رشد کپک‌ها فراهم می‌سازند. عوامل آلرژی‌زا در سراسر سال از طریق کپک‌های مذکور آزاد می‌شوند و منجر به افزایش خطرات بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های مزمن دیگر می‌گردند.

 

گسترش کپک‌ها در فضاهای تاریک، مرطوب و سرد

 

در فصل تابستان امکان بروز بیماری‌های مزمن به‌دلیل خروج هوای آلوده از پنجره‌ها و درب‌های کشویی بسیار اندک می‌باشد.

ولی در فصول زمستانی شرایط متفاوتی مشاهده می‌گردد؛ یعنی صرف زمان بیشتر افراد در فضاهای کاملاً بسته داخلی و افزایش احتمال قرارگیری آن‌ها در معرض هاگ‌های بیماری‌زا.

نکته قابل ‌توجه آن است که کپک‌ها و هاگ‌های مذکور در تمامی زمان‌های تابستانی و زمستانی در منازل وجود داشته‌اند، ولی شرایط متفاوت زمستانی منجر به افزایش تاثیر آن‌ها بر سلامتی افراد شده است.

رطوبت تابستانی و زمستانی نیوزیلند تقریباً مشابه می‌باشد اما مشکلات ناشی از آن در فصل تابستان بسیار کمتر است. دلیل این امر نیز ناشی از عدم بروز چگالش بخار آب بر روی پنجره‌ها و سطوح داخلی می‌باشد. مشاهده بصری بخار آب میسر نمی‌باشد ولی محتوای بخار آب تابستانی و زمستانی فضاهای داخلی منازل نیوزیلند تقریباٌ مشابه هستند. با وجود مورد مذکور، در فصول زمستانی به‌دلیل چگالش

بخارهای آب، مشاهده رطوبت داخلی نیز امکان‌پذیر می‌گردد.

 

منزلی سلامت‌تر ازطریق فرایند تهویه

 

روش رهایی از مشکلات مذکور چیست؟ کاهش رطوبت داخلی به مقادیر حدود ۴۵ درصدی.

در مقادیر رطوبتی مذکور، امکان زندگی و رشد کپک‌ها از میان می‌رود و محیط خانگی سلامت‌تری در سرتاسر طول سال ایجاد می‌گردد. ازطریق نصب سامانه تهویه خانگی پیش از آغاز فصل زمستان، امکان خشک‌سازی فضای داخلی منازل میسر می‌شود. اهمیت ماه‌های تابستانی برای نصب سامانه‌های تهویه خانگی نیز ناشی از مورد مذکور می‌باشد. ازطریق نصب تابستانی سامانه تهویه خانگی، به‌غیر از عدم لزوم تعجیل غیر منطقی نصب زمستانی سامانه تهویه، شرایط مطلوبی برای رفع کپک‌ها نیز فراهم می‌گردد.