چگونگی ساخت درپوش تزئینی دریچه برگشت هوا

هنگامی‌که در مورد HVAC فکر می‌کنید، آیا هرگز در مورد زیبایی سامانه مذکور نیز فکر کرده‌اید. بسیاری از اجزاء داخلی سامانه‌های HVAC در معرض دید عمومی قرار دارند و با وجود آن‌که برخی از افراد هیچ‌گونه شکایتی از حضور اجزاء مذکور ندارند، برخی از مالکین ساختمان‌ها به فکر پنهان‌سازی یا تغییر نمای تجهیزات مذکور هستند. یکی از اجزاء داخلی سامانه‌های HVAC، دریچه هوای برگشت می‌باشد. دریچه‌های مذکور عمدتاً فاقد ظاهری جذاب و زیبا هستند.

 

بسیاری از دریچه‌های برگشت هوا ظاهری شبیه تصویر ذیل دارند:

 

وابسته به نوع سامانه شما، دریچه‌های مذکور بر روی دیوار، سقف و یا کف اتاق نصب می‌گردند. برخی از دریچه‌های مذکور نیز از فیلتر هوا استفاده می‌کنند. با وجود امکان خرید دریچه‌های شبکه‌‌ای تزئینی توزیع هوای کف‌اتاقی استاندارد از فروشگاه‌های تجهیزات ساختمانی و یا سایت‌های اینترنتی، دریچه‌های هوای برگشت عمدتاً بزرگ‌تر می‌باشند‌ و گزینه‌های متنوعی از آن‌ها که دارای تفاوت قابل ‌توجهی با تصویر فوق باشند، در دسترس نیستند.

برای زیباسازی درپوش دریچه برگشت هوای سامانه HVAC، به‌جای سفارش اینترنتی درپوش ویژه‌ای به طراحان، درپوش دریچه مد نظر خودتان را با هزینه اندکی بسازید! مواد و مصالح مصرفی در ساخت درپوش دریچه هوای برگشت را می‌توانید از فروشگاه‌های تجهیزات ساختمانی محلی خود نیز خریداری نمایید.

 

اقلام و مصالح مورد نیاز

 

قبل از اجرای طرح خود، دهانه دریچه هوای برگشت منزل خود را به دقت اندازه‌گیری نمایید. در بخش ذیل فهرستی از اقلام موردنیازی که می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای لووس[۱] یا هوم دیپات[۲] و یا حتی از اقلام موجود در گاراژ منزل خود نیز تهیه نمایید، ارائه شده‌اند:

·         ورقه آلومینیومی تزئینی

·         برش‌دهنده ورق آلومینیومی

·         چوب (برای ساخت قاب)

·         کلمپ

·         اره

·         رنگ

·         دیوارکوب‌های L شکل

·         چسب

·         پیچ یا میخ (برای نصب)

·         دریل برقی

·          

مراحل ساخت درپوش تزئینی دریچه برگشت هوا

 

(۱) ابعاد دریچه را برای ساخت درپوش جدید، اندازه‌گیری نمایید.

(۲) برای برش قطعات چوبی قاب درپوش دریچه به اندازه‌های دقیق، از اره استفاده نمایید. در صورت وجود فضای کافی در اطراف دهانه دریچه، می‌توانید قاب بزرگ‌تری را نیز بسازید (بر حسب تمایل).

(۳) ورقه‌های آلومینیومی را به‌وسیله برش‌دهنده آلومینیومی در ابعاد مناسبی برش بزنید. در مواری می‌توانید از قیچی نیز برای برش ورق‌های آلومینیومی استفاده نمایید.

(۴) قطعات برش‌خورده را قبل از فرایند مونتاژ و برای اطمینان از تطابق ابعادی آن‌ها با یکدیگر، در کنار هم جفت نمایید.

(۵) در صورت تمایل به رنگ‌آمیزی قاب چوبی و ورقه آلومینیومی، بعد از فرایند برش‌کاری، اجزاء مذکور را رنگ نمایید و زمان کافی و مناسبی را برای خشک‌شدگی آن‌ها در نظر بگیرید.

(۶) قطعات چوبی قاب را به‌وسیله چسب چوب به یکدیگر متصل کنید و تا هنگام خشک‌شدگی چسب چوب، قاب مذکور را کلمپ نمایید.

(۷) ورقه آلومینیومی را به‌وسیله دیوارکوب‌های L شکل به پشت قاب چوبی متصل نمایید.

(۸) درپوش جدید دریچه برگشت هوا را به‌وسیله میخ و پیچ، به دهانه ورودی دریچه متصل کنید.

 



[۱] Lowe’s Companies, Inc.

[۲] The Home Depot