پنج مرحله برای حفاظت از واحد تهویه مطبوع خانگی در برابر یخ‌زدگی زمستانی

همراه با آغاز ماه‌های گرم تابستانی، زمان اجرای اقدامات موثری برای کسب آمادگی لازم برای ماه‌های سردتر زمستانی فرا می‌رسد. اجرای اقدامات مذکور، با آماده‌سازی واحد تهویه مطبوع خانگی برای شرایط زمستانی آغاز می‌گردد. تدارک مذکور نیازمند زمان بسیار اندکی می‌باشد و می‌تواند منجر به صرفه‌جویی صدها تا هزاران دلار گردد.

فهرست وارسی (چک ‌لیست) ساده‌ای از اجرای ۵ مرحله موثر برای آماده‌سازی شرایط زمستانی، در هنگام آغاز فصل پاییز و شروع سرمایش هوا در ذیل ارائه شده‌اند:

 

۱ توان خارجی واحد تهویه مطبوع خود را خاموش نمایید

عموماً واحدهای تهویه مطبوع مرکزی دارای مدارهای خارجی می‌باشند که برای کنترل توان واحد مذکور به‌کار می‌روند. برای خاموش‌سازی توان واحد تهویه مطبوع مرکزی، جعبه مدار متصل به دیوار خانه را که در نزدیکی واحد تهویه مطبوع نصب می‌گردد باز کنید و دستگیره مدار قرمز رنگی را پیدا نمایید. در مرحله بعدی مدار را خارج کنید، آن را برعکس نمایید و در داخل شیار جا بزنید. درب جعبه مدار را نیز در انتها ببندید.

روش قطع توان مذکور از خرابی واحد تهویه مطبوع یا شوک الکتریکی احتمالی ناشی از کار بر روی واحد تهویه مطبوع جلوگیری می‌کند. همچنین روش قطع توان مذکور از روشن‌شدگی تصادفی واحد تهویه مطبوع شما در طول فصل زمستان جلوگیری می‌کند. در صورت روشن‌شدگی اتفاقی واحد تهویه مطبوع شما، واحد مذکور برای سرمایش هوا از آب استفاده می‌کند و درصورت قرارگیری آب مذکور درمعرض دماهای زیرصفر، امکان خرابی واحد چگالشی داخلی واحد تهویه مطبوع شما وجود خواهد داشت.

 

۲ فضای خارجی واحد تهویه مطبوع را تمیز کنید

تمامی اجزاء معلق در اطراف واحد تهویه مطبوع شما می‌توانند سبب خرابی واحد تهویه مطبوع درطول فصل زمستان گردند. تمامی گیاهان و درختان اطراف را که بر روی واحد تهویه مطبوع شما قرار گرفته‌اند و یا در نزدیکی واحد مذکور در حال رشد می‌باشند، هرس نمایید و تمامی برگ‌ها، یا علف‌های هرز اطراف را نیز که احتمال قرارگیری آن‌ها بر روی واحد تهویه مطبوع شما به‌دلیل وزش باد وجود دارد، کاملاً تمیز کنید. استفاده از شیر آبی با فشار بالا گزینه مطلوبی برای تمیزکاری تیغه‌های بادزن و کویل‌های چگالشی و تمیزکاری خاک و حشرات می‌باشد.

تمامی واریزه‌‌های اطراف واحد تهویه مطبوع خود را به‌گونه‌ای تمیز نمایید که امکان انتقال آن‌ها ازطریق وزش باد، به داخل و یا به زیر واحد تهویه مطبوع شما وجود نداشته باشد. دماهای زیر صفر و بارش برف می‌تواند سبب حبس واریزه‌های مذکور و سبب خرابی واحد تهویه مطبوع شما در هنگام روشن‌سازی مجدد واحد تهویه مطبوع در آغاز فصول تابستانی شود.

 

۳ وارسی ترک‌ها یا آسیب‌های احتمالی واحد تهویه مطبوع

بعد از خاموش‌سازی و تمیزسازی واحد تهویه مطبوع، از طریق بازرسی چشمی سطوح خارجی واحد تهویه مطبوع خود، هر گونه ترک‌خوردگی یا زنگ‌زدگی احتمالی را پیدا کنید و همچنین تمامی درزهای داخلی واحد تهویه مطبوع خود را کاملاً درزبند نمایید. در صورت مشاهده هر گونه ترک‌خوردگی یا درزبندهای منقطع، با کارشناسان تماس بگیرید و مشکلات مذکور را قبل از آغاز فصول سرد زمستانی رفع نمایید.

 

۴ واحد تهویه مطبوع خود را با روکشی بپوشانید

مباحث و تضادهای مختلفی درمورد روکش‌کاری واحد تهویه مطبوع وجود دارند، ولی روش مذکور بهترین انتخاب ممکن برای محافظت و افزایش عمر و مقاومت واحد تهویه مطبوع شما دربرابر شرایط سخت زمستانی می‌باشد. یکی از گزینه‌های اجرای روش مذکور خرید یک روکش است، که وابسته به سایز واحد تهویه مطبوع و محل خرید، دارای قیمتی در حدود ۱۵ تا ۳۰ دلار می‌باشد.

از سوی دیگر نگرانی ویژه‌ای نیز در خصوص کاربرد روکش‌های مذکور به ‌دلیل احتمال حبس رطوبت در زیر روکش و رشد قارچ‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از وقوع چنین رخدادی، در حدود ۱۲ اینچ از کویل را بدون روکش قرار دهید تا در هنگام زمستان نیز هوا بتواند به گردش خود ادامه دهد.

گزینه دیگری برای روکش‌کاری واحد تهویه مطبوع، قرار دادن یک تخته چندلایی بر روی سطح فوقانی واحد تهویه مطبوع می‌باشد. روش مذکور امکان تنفس و گردش هوا در داخل واحد تهویه مطبوع را تضمین می‌نماید و از خطر رشد قارچ‌ها یا خوردگی ناشی از رطوبت محبوس در زیر روکش جلوگیری می‌کند. همچنین سطح چوبی مذکور حفاظ مناسبی در مقابل ریزش برف و مانعی برای دورسازی برگ‌ها و واریزه‌ها می‌باشد.

 

۵ وارسی واحد تهویه مطبوع درطول فصل زمستان

مرحله مذکور وارسی مداوم واحد تهویه مطبوع در سراسر فصل زمستان می‌باشد. هنگام انباشتگی برف و یخ بر روی واحد تهویه مطبوع شما، به سرعت برف و یخ مذکور را پاک نمایید. پاکیزه‌سازی برف و یخ مذکور وزن غیر ضروری وارده بر روی سطح فوقانی واحد تهویه مطبوع شما را کاهش می‌دهد و از کرنش (تغییرشکل) اضافی اجزاء فولادی و خرابی احتمالی آتی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

با وجود هیچ‌گونه اجباری در تهیه فهرستی از کارهای لازم‌الاجرا در اوایل فصل پاییز، از طریق آمادگی پیش‌زمستانی اندکی قادر به صرفه‌جویی در پول و زمان خود در هنگام آغاز ماه‌های گرم تابستانی خواهید بود.