نکاتی برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی، برای پیمان‌کاران HVAC

 

بر طبق گزارش‌ها، در طول سال ۲۰۱۱ تجهیزات گرمایشی منجر به آتش‌سوزی ۱۴ درصدی ساختمان‌های مسکونی شده‌اند که حدود۵۳۶۰۰ مورد از آتش‌سوزی خانگی را در بر می‌گیرد. آتش‌سوزی‌های مذکور سبب فوت ۴۰۰ نفر و جراحت ۱۵۲۰ نفر شده‌اند و خسارات مالی ناشی از آن نیز در مجموع برابر ۸۳۹ میلیون دلار برآورد شده است.

در تلاش‌هایی برای ایمن‌سازی بیشتر مالکین ساختمان‌ها و خانواده‌هایشان در برابر حریق، آموزش نکات ذیل توسط پیمانکاران HVAC به مشتریان خود، برای تضمین کاربرد ایمن تجهیزات گرمایشی، نگهداری مناسب از آن‌ها و کاربرد جایگزین‌های ایمن‌تر، الزامی می‌باشد.

 

 

رفع مشکلات ناشی از کاربرد هیترهای داخلی

با توجه به گزارش‌های انجمن حفاظت از حریق ملی (NFPA)[۱]، هیترهای خانگی عامل اصلی حریق‌های گرمایشی محسوب می‌گردند و تقریباً مسئول یک‌سوم از تمامی حریق‌های گرمایشی می‌باشند. با توجه به گزارش انجمن مذکور در سال ۲۰۱۱، در حدود ۱۸۰۰۰ آتش‌سوزی خانگی به دلیل کاربرد هیترهای خانگی به وقوع پیوسته است که منجر به فوت ۳۲۰ نفر، جراحت ۱۱۸۰ نفر و خسارت مالی ۴۲۳ میلیون دلاری شده است. هیترهای خانگی به هر دو نوع از تجهیزات گرمایشی ثابت و قابل‌ حملی نظیر بخاری‌ها، هیترهای برقی و گازی و شومینه‌های ساختمانی اطلاق می‌گردد.

دلایل متداول حریق هیترهای خانگی شامل ذخیره مواد اشتعال‌پذیر در نزدیکی هیترها، عدم مراقبت از هیترها، عدم تمیزکاری و نگهداری دوره‌ای از آن‌ها و روشن‌سازی سهوی هیترها به‌ جای خاموش‌سازی آن‌ها می‌باشند. ۱۵ درصد از حریق‌های هیترهای خانگی در درون دودکش‌ها و به‌ دلیل تجمع کرئوزوت (روغن قطران) در داخل آن‌ها، آغاز می‌گردد. عامل مذکور دلیل اصلی وقوع حریق هیترهای خانگی می‌باشد.

بسیاری از مالکین ساختمان‌ها از هیترهای خانگی به عنوان مکملی برای رفع مشکلات گرمایشی منزل خود استفاده می‌کنند. در بخش ذیل جایگزین‌های ایمن‌تر پیشنهادی توسط متخصصان HVAC به مالکین ساختمان‌ها ارائه شده است:

·         دلیل نارضایتی عمده مالکین ساختمان‌ها از سامانه‌های گرمایش مرکزی، ظرفیت پایین سامانه‌های مرکزی آن‌ها می‌باشد. در این مورد پیمان‌کاران HVAC باید با اجرای محاسبات بار، ظرفیت مناسب سامانه‌های گرمایشی را تعیین نمایند و به‌روزرسانی سامانه گرمایش مرکزی و یا نصب تجهیزات گرمایشی کمکی نظیر «مینی‌اسپیلت‌های غیر کانالی[۲]» را برای تامین گرمایش بیشتر ساختمان‌های مذکور پیشنهاد دهند.

·         در صورت شکایت ساکنین ساختمان‌ها از سردی مناطق معینی از فضای داخلی و احساس نیاز آن‌ها به کاربرد هیترهای خانگی برای گرمایش مناطق سردتر، کاربرد سامانه منطقه‌بندی دمایی را برای کنترل مستقل دمای مناطق مذکور پیشنهاد دهید. در این راستا، مالکین ساختمان‌های مذکور را در مورد مزایای منطقه‌بندی حرارتی برای رفع مشکلات گرمایشی مناطق مختلف داخلی، مطلع سازید. شیوه منطقه‌بندی حرارتی ازطریق کاربرد سامانه گرمایش مرکزی، لزوم کاربرد هیترهای خانگی غیر ایمن را رفع می‌نماید. به‌علاوه پیمان‌کاران HVAC خانگی می‌توانند از طریق ارزیابی کلی عایق‌بندی ساختمان، پیشنهاداتی را برای به‌روزرسانی عایق‌بندی ساختمان و حفظ گرمای بیشتر داخلی، ارائه دهند.

نکته: پیمان‌کاران HVAC باید به مالکین ساختمان‌ها یادآوری نمایند که هیترهای خانگی تنها باید به‌عنوان راه‌حل گرمایشی موقتی مورد استفاده قرار گیرند و همچنین دستورالعمل‌های ایمنی عملیاتی را نیز در کاربرد هیترهای مذکور به آنها یادآوری کنند.

مالکین ساختمان‌ها بایستی:

·         همواره در حدود ۳ فوت از فضای اطراف هیتر را کاملاً خالی کنند و تمامی اقلام قابل ‌اشتعال و احتراق‌پذیر را نیز از اطراف هیترها دور نمایند.

·         همواره دودکش‌ها را بر طبق یک برنامه منظم سالانه تمیز و بازرسی نمایند.

·         هیترهای خانگی را در هنگام خواب و یا بدون مراقبت در وضعیت روشن باقی نگذارند.

·         از خروج مطلوب محصولات احتراق هیترهای سوخت‌سوز مطمئن گردند.

·         تنها هیترها را بر روی سطوح ثابت و مسطح نصب نمایند.

·         هرگز از کابل‌های برق طویل برای هیترهای برقی استفاده نکنند.

 

حفاظت از حریق واحدهای گرمایش مرکزی

با توجه به آمار ۲۰۱۱ انجمن حفاظت از حریق ملی (NFPA)[۳]، سامانه‌های گرمایش مرکزی منجر به ۷۵۰۰ حریق خانگی شده‌اند که مجموع ۱۴ درصد از کل حوادث آتش‌سوزی خانگی گرمایشی تمامی سال را در بر می‌گیرد. با وجود خطر کمتر آتش‌سوزی ناشی از واحدهای گرمایش مرکزی در مقایسه با تجهیزات قابل ‌حمل گرمایشی، سامانه‌های گرمایش مرکزی نیز منجر به حریق می‌گردند.

·         در صورت پرسش مالکین ساختمان‌ها در مورد خطرات ناشی از واحد گرمایش مرکزی، پیمان‌کاران مذکور باید اطلاعات لازم را در خصوص دلایل عمومی خطرات احتمالی ارائه دهند و همچنین پیشنهاداتی را نیز برای خدمات پیش‌گیرانه‌ای در جهت کاهش خطرات احتمالی مذکور مطرح کنند. هنگام ارائه پیشنهاداتی در خصوص خدمات نگهداری پیش‌گیرانه تخصصی، مالکین ساختمان‌ها را در مورد چگونگی خدمات مذکور، نظیر تمیزکاری داخلی سامانه گرمایشی مرکزی از مواد اشتعال‌پذیری مانند خاک و کهنه پارچه‌ها، مطلع سازید.

·         خدمات پیش‌گیرانه مذکور شامل بازرسی کامل سامانه می‌باشد که امکان تشخیص و رفع خطرات ناشی از کنترل خودکار و خطرات حریق دیگر سامانه گرمایشی را فراهم می‌کند.

خدمات نگهداری پیش‌گیرانه مذکور فرصتی را برای پیمان‌کاران در جهت اصلاح رفتارهای غیر ایمن مالکین ساختمان‌ها که منجر به حوادث آتش‌سوزی گرمایشی می‌گردند، فراهم می‌سازد. با تشخیص مواد احتراق‌پذیر و اقلام دیگری که در نزدیکی واحد گرمایشی مرکزی ذخیره شده‌اند و همچنین از طریق گفتگو با مالکین ساختمان‌ها، طرحی را برای تخلیه همیشگی تمامی اقلام مذکور در فاصله‌ کمینه ۳ فوتی از واحد گرمایشی ارائه دهید.

چه در هفته ملی پیش‌گیری از حریق و چه در مواقع دیگری از سال، حفظ ایمنی ساکنین ساختمان‌ها در طول فصول گرمایشی باید در اولویت کاری هر یک از پیمان‌کاران HVAC قرار گیرد. هر تماس تلفنی برای درخواست خدمات تخصصی، فرصتی را برای آموزش مشتریان و کمک به آن‌ها در جهت انتخاب‌های هوشمندانه‌تر سامانه‌های گرمایشی که منجر به کاهش خطرات آتش‌سوزی گرمایشی منازل مسکونی می‌شوند، فراهم می‌کند.

 



[۱] The National Fire Protection Association (NFPA)

[۲] ductless mini splits

[۳] The National Fire Protection Association (NFPA)