حفاظت از اجزاء سامانه HVAC در برابر جانوران و حشرات موذی

 

حشرات و جانوران موذی یکی از مشکلات عمومی مالکین ساختمان‌ها و محیط‌های کاری محسوب می‌گردند که منجر به جدال همیشگی مالکین ساختمان‌ها با حشرات و جانوران موذی شده است. چشم‌پوشی از خطرات ناشی از حشرات و جانوران موذی منجر به پیامدهای زیان‌باری خواهد گردید. برای مثال، موریانه‌ها قادر به تخریب منزل و یا سازه ساختمان شما هستند و راکون‌ها نیز می‌توانند به اتاقک زیرشیروانی خانه شما وارد گردند و مورچه‌ها نیز می‌توانند به فضای داخلی منزل شما حمله‌ور شوند و زنبورها نیز می‌توانند در داخل و یا خارج از منزل شما با ساخت کندوهایی منجر به بروز خطراتی برای ساکنین گردند.

با وجود آن‌که استراتژی مطلوب کنترل حشرات و حیوانات موذی منجر به حفاظت از منزل و یا ساختمان شما می‌گردد و مهمانان ناخوانده مذکور را از منزل شما دور می‌کند، غالباً به یکی از مسیرهای اصلی ورود جانوران و حشرات مذکور، توجه‌ خاصی مبذول نمی‌گردد. مسیر مذکور دواقع سامانه HVAC شما می‌باشد. به‌وسیله ممانعت از ورودی حشرات و جانوران موذی به داخل اجزاء سامانه HVAC خود می‌توانید با دفع حشرات و جانوران مذکور از منزل یا محل کار خود از خرابی تجهیزات تهویه مطبوع پرهزینه خود جلوگیری نمایید و ساکنین ساختمان را نیز در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت کنید.

 

 

 

مشکلات حیوانات و حشرات موذی برای سامانه های HVAC

ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل سامانه HVAC ساختمان‌های تجاری، یا منزل شخصی شما به ‌دلایل متعددی رخ می‌دهد. شرایط نامطلوب اجزاء HVAC شما، فرصتی را برای ورود حشرات و حیوانات موذی فراهم می‌کنند. قرارگیری منزل، یا ساختمان شما در ناحیه‌ای با شرایط ویژه محلی، دلیل دیگری برای هجوم حشرات و حیوانات موذی به داخل سامانه HVAC شما می‌باشد. برای مثال راکون‌ها عمدتاً در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و حشرات نیز عمدتاً در نزدیکی تالاب‌ها مشاهده می‌شوند.

هنگام ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل سامانه گرمایشی و اجزاء آن، حیوانات و حشرات مذکور می‌توانند منجر به بروز مشکلات متعددی نظیر موارد ذیل گردند:

·       خرابی

حیوانات و حشرات موذی از طریق لانه‌سازی در تجهیزات HVAC و یا از طریق کاربرد اجزاء HVAC به‌عنوان مسیری برای ورود به ساختمان، منجر به خرابی اجزاء HVAC می‌شوند و تعمیرات هزینه‌بر و یا تعویض سامانه را اجتناب‌ناپذیر می‌سازند. همچنین ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل ساختمان شما از طریق سامانه‌های HVAC منجر به خرابی‌های هزینه‌بر ساختمان شما نیز می‌گردد. خرابی سامانه‌های HVAC و یا سازه ساختمان شما، به ‌دلیل ورود حیوانات و حشرات موذی، تاثیر بسیار نامطلوبی را بر قیمت فروش ساختمان و یا تجهیزات HVAC بر جای می‌گذارد.

·       کیفیت نامطلوب هوای داخلی

ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل سامانه HVAC منزل شما، اثرات نامطلوبی را بر کیفیت هوای داخلی برجای می‌گذارد؛ برخی از اثرات مذکور در ذیل اشاره شده‌اند:

بوی نامطلوب: فضله و اجزاء لاشه حشرات و جانوران مرده که در داخل سامانه HVAC منزل شما (برای مثال در کانال‌ها) باقی می‌مانند، بوی نامطلوبی را در فضای داخلی ساختمان شما ایجاد می‌کنند و هنگام گردش هوا از میان سامانه کانال‌کشی، بوهای نامطلوب ناشی از حشرات و حیوانات موذی نیز در فضای داخلی منزل شما منتشر می‌گردند.

آفت‌کش‌ها: در صورت کاربرد آفت‌کش‌ها برای دفع حیوانات و حشرات موذی، مواد شیمیایی مذکور منجر به تقلیل کیفیت هوای داخلی ساختمان، یا محل کار شما می‌گردند.

·       بیماری

ورود حیوانات و حشرات موذی به داخل سامانه‌ HVAC ساختمان‌های مسکونی، یا تجاری موجب خطراتی برای سلامتی شما، خانواده شما، کارمندان‌ شما و ساکنین دیگر می‌شود.

ü      قرارگیری افراد در معرض آفت‌کش‌هایی که برای دفع حشرات و حیوانات موذی به‌کار می‌روند سبب سوزش چشم‌ها، التهاب بینی و گلو می‌گردد. در موارد خطرناک‌تر و بر طبق اطلاعات آژانس حفاظت زیست‌محیطی[۱]، آفت‌کش‌های مذکور می‌توانند به سامانه عصبی مرکزی، کلیه‌ها و کبد آسیب برسانند و همچنین خطر بروز سرطان را نیز افزایش دهند.

ü      همچنین بسیاری از حشرات و حیوانات موذی، آلرژی‌زا می‌باشند. با ورود و یا هجوم حشرات و حیوانات موذی به داخل سامانه HVAC، ساکنین ساختمان‌ها در معرض مستمر مواد آلرژی‌زایی قرار می‌گیرند که علائم خفیف تا شدیدی را از خود بروز می‌دهند. لانه‌سازی حشرات و جانوران در اجزاء خارجی سامانه تهویه مطبوع، نظیر فضای داخلی چگالنده‌ها و یا دریچه‌های تخلیه هوا، تهدیدی برای تمامی افراد مجاور اجزاء مذکور محسوب می‌گردد و تکنسین‌های HVAC و عابرین مختلف در صورت گزیدکی زنبورها و یا گازگرفتگی موش‌ها، متحمل آسیب‌های خطرناکی خواهند گردید.

ü      هنگام گردش هوا از میان سامانه HVAC شما و در صورت زندگی حشرات و جانواران موذی در اجزاء سامانه مذکور، فضای داخلی خانه یا محل کار شما به ‌وسیله گردش دائمی پوست و مو، فضله و باقیمانده‌های دیگری از جانوران و حشرات مذکور آلوده خواهد گردید. قرارگیری افراد مختلف در چنین شرایط آلوده‌ای می‌تواند سبب تشدید بیماری آسم و مشکلات تنفسی دیگر شود.

ü       

محافظت از اجزاء HVAC در برابر حشرات و حیوانات موذی

برای جلوگیری از نفوذ حشرات و حیوانات موذی به داخل اجزاء سامانه HVAC و رفع مشکلات ناشی از آن، مراحل ذیل را برای اطمینان از حفاظت کامل از سامانه HVAC و اجزاء آن دنبال کنید:

 

درزبندی کانال‌ها

شکاف‌ها، درزها و گسیختگی‌های بزرگ‌تر سامانه کانال‌کشی، مناطق مناسبی برای ورود حشرات و حیوانات موذی به داخل سامانه HVAC و در نتیجه به داخل فضای داخلی منزل یا ساختمان شما محسوب می‌گردند. وابسته به اندازه درزها و شکاف‌های مذکور، حشرات، موش‌ها و جانوران موذی بزرگ‌تر نیز می‌توانند به سامانه کانال‌کشی منزل شما وارد شوند. به‌ غیر از صدمات وارده بر سامانه کانال‌کشی، حشرات و حیوانات موذی مذکور منجر به کاهش شدید کیفیت هوای داخلی می‌گردند. پوست و مدفوع ناشی از حشرات و جانواران مذکور درهنگام گردش هوا از میان کانال‌ها به داخل فضای داخلی ساختمان منتشر می‌گردد و سلامتی ساکنین ساختمان را به خطر می‌اندازد.

استفاده از آفت‌کش‌ها برای کشتن حشرات و جانورانی که در داخل سامانه کانال‌کشی زندگی می‌کنند، روش مناسبی برای رفع مشکل مذکور محسوب نمی‌گردد. مطمئناً آفت‌کش‌های مذکور موجب مرگ حیوانات و حشرات مذکور می‌گردند، اما مرگ آن‌ها در داخل سامانه کانال‌کشی، مشکلات متعدد دیگری را نیز سبب می‌گردد. فساد لاشه حیوانات و حشرات مذکور در داخل سامانه کانال‌کشی می‌تواند سبب انتشار بوی نامطلوبی در داخل فضای داخلی ساختمان گردد و خروج لاشه‌های مذکور از داخل کانال‌ها نیز بسیار دشوار می‌باشد. همچنین اسپری آفت‌کش‌ها به درون کانال‌ها، موجب بازگردش آفت‌کش‌های مذکور به داخل منزل یا محل کار شما خواهد گردید.

هنگام آلودگی سامانه کانال‌کشی به‌وسیله حشرات و حیوانات موذی، بهترین روش رفع مشکل مذکور، نصب تله‌ها در داخل سامانه کانال‌کشی می‌باشد. از تله‌های قفسی[۲] برای به تله‌اندازی حیوانات بزرگ‌تری نظیر موش‌های خانگی و صحرایی و از تله‌های چسبی[۳] برای جذب حشرات استفاده نمایید. سامانه کانال‌کشی را باید به ‌طور کاملاً تخصصی درزبندی نمود؛ بعد از درزبندی کانال‌ها، بر حسب تمایل می‌توان برای جلوگیری از شیوع آلودگی مجدد ناشی از حشرات و حیوانات موذی، از آفت‌کش‌ها نیز در فضای منزل و محل کار استفاده نمود. تمیزکاری کانال‌ها نیز روش مناسبی برای تخلیه حیوانات و حشرات مرده و اجزاء باقیمانده آن‌ها و بهبود کیفیت هوای داخلی می‌باشد.

 

نصب درپوش بر روی دریچه‌های خروجی و دودکش‌ها

سامانه HVAC شما برای تخلیه گازهای حاصل از احتراق داخلی کوره از دودکش استفاده می‌کند. دودکش‌های مذکور برای حفاظت از ساکنین ساختمان در برابر مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن باید دارای عملکرد مناسبی باشند. اگر موجوداتی نظیر پرندگان و سنجاب‌ها پس از ورود به دودکش سامانه تهویه مطبوع شما در داخل دودکش بمیرند، لاشه موجودات مذکور مجرای دودکش را مسدود می‌کند و دود حاصل از احتراق را به فضای داخلی ساختمان باز می‌گرداند.

دریچه‌های ورود هوای تازه و دریچه‌های تخلیه هوا نیز مشابه بادزن‌های تخلیه یا تهویه کلی آشپزخانه‌ها و حمام‌ها، جزئی از سامانه تهویه محل کار یا منزل شما به شمار می‌روند. موجودات و حشرات موذی می‌توانند ار میان دریچه‌های خارجی به داخل ساختمان وارد شوند و همچنین دریچه‌های مذکور فضای مناسبی را برای لانه‌سازی موجودات مذکور فراهم می‌سازند.

درپوش دریچه‌ها را باید بر روی تمامی دودکش‌ها، دریچه‌های ورود هوا و دریچه‌های تخلیه هوا نصب نمود. درپوش‌های مذکور از ورود حشرات و حیوانات موذی جلوگیری می‌کنند و مانعی برای ساخت هر گونه لانه و آشیانه‌ای در داخل دودکش‌ها می‌باشند. درپوش‌های مذکور دارای مزایای بیشتری نیز هستند؛ برای مثال درپوش‌های مذکور از ورود آب باران به داخل دریچه‌ها جلوگیری می‌کنند. از نصب صحیح و محکم درپوش‌های مذکور مطمئن گردید. حیوانات کوچک، عموماً بسیار مبتکر و پرتلاش می‌باشند و در صورت نصب غیرایمن درپوش‌ها، راهی را برای جداسازی درپوش‌های مذکور پیدا خواهند نمود.

 

حفاظت از چگالنده سامانه تهویه مطبوع

جوندگان و حیوانات کوچک دیگر می‌توانند سبب خرابی شدید چگالنده خارجی سامانه تهویه مطبوع شما شوند. جوندگان مذکور از طریق جویدن، خراشیدن، ادرار کردن و غیره موجب صدماتی به اجزاء چگالنده تهویه مطبوع خواهند گردید. حتی حضور جوندگان مذکور نیز برای سامانه تهویه مطبوع شما زیان‌بار خواهد بود؛ در شرایط ورود جوندگان مذکور به داخل چگالنده، سامانه تهویه مطبوع خود را فوراً روشن نمایید.

بهترین مانع دفاعی برای حفاظت از چگالنده خارجی تهویه مطبوع، جلوگیری از نزدیکی جوندگان به چگالنده شما می‌باشد. فضای اطراف چگالنده را برمبنای یک برنامه منظم و دوره‌ای کاملاً پاک نمایید. تمامی سبزه‌ها و فضولاتی که موجب جذب جوندگان به سوی چگالنده شما می‌شوند را تمیز نمایید. از آب گرم و صابون ملایم (با PH خنثی) نیز می‌توان برای تمیزکاری و پاک‌سازی سطوح خارجی واحد چگالشی و فضای اطراف استفاده نمود.

از اسپری‌های دفع‌کننده حیوانات خانگی برای جلوگیری از ورود حیوانات مختلف به نزدیکی ناحیه مذکور استفاده نمایید. بازدارنده‌های حیوانات خانگی حاوی بوی ویژه و نامطلوبی برای حیوانات هستند. از طریق اسپری بازدارنده‌های مذکور بر روی چگالنده و فضای اطراف آن می‌توان از نزدیکی حیوانات به چگالنده تهویه مطبوع جلوگیری نمود. بازدارنده‌های طبیعی مذکور بسیار ایمن‌تر از آفت‌کش‌های شیمیایی می‌باشند، بنابراین خطر تاثیرات مخرب جانبی ناشی از قرارگیری در معرض آفت‌کش‌ها، به‌وسیله کاربرد بازدارنده‌های مذکور از میان می‌رود.

 



[۱] the Environmental Protection Agency

[۲] تله‌های قفسی (live traps): تله‌های قفس‌مانندی که برای به‌دام‌اندازی حیوانات بزرگ استفاده می‌شود و آسیبی به حیوانات نمی‌رساند.

[۳] glue traps