تأثیر سطح مقطع مجرای تهویه طبیعی و مکانیکی بر روی حرکت جریان دود در تونل

از رایجترین راهها برای کنترل جریان دود در تونل استفاده از سامانه تهویه طولی است. با افزایش طول تونل، کارایی سامانه تهویه طولی که فقط از جت فن برای ایجاد جریان طولی هوا در تونل استفاده میکند کاهش مییابد. یک راه حل برای افزایش عملکرد این سامانه تهویه در هنگام آتشسوزی در تونلهای طویل، ترکیب کردن جت فن با مجرای تهویه است. جریان دود از طریق مجرای خارج شده و پخش و گسترش دود در فاصلهای مشخص از مجرای تهویه محدود میگردد و بدینترتیب امکان فرار مسافران افزایش مییابد. در این مقاله، یک سامانه تهویه طولی با مجرای تهویه در هنگام آتشسوزی در تونل شبیهسازی شد تا اثر سطح مقطع مجرای تهویه بر روی توزیع دما و جریان دود در تونل بررسی شود. دو نوع عملکرد طبیعی و مکانیکی برای مجرای تهویه در نظر گرفته شد. شبیهسازی با کمک کد FDS نسخه ۵.۵.۳ انجام شد و نتایج حاصل از شبیهسازی عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج نشان میدهند که سطح مقطع خروجی مجرای تهویه طبیعی تأثیر قابل توجه بر روی خروج جریان دود و کاهش دما در زیر سقف تونل دارد اما در مجرای تهویه مکانیکی افزایش سطح مقطع نه تنها سبب افزایش خروج جریان دود از تونل نمیشود بلکه موجب برگشت جریان دود به سمت بالادست مجرای تهویه میگردد.

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.