مصاحبه با عباس محمدی وحید

موسس صنایع برودتی وحید:

الگوبرداری از فن‌آوری ضعف نیست

صنعت سرمایش ایران در سال‌های اخیر رشد و توسعه چشمگیری داشته است. نوآوری‌های موجود در این صنعت توسط تولیدکنندگان ایرانی نشان از این پیشرفت است. از این ‌رو شرکت‌های تولیدکننده سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی، بهترین رقیب برای کشورهای خارجی هستند. شرکت برودتی وحید با سال‌ها تجربه در عرصه صنعت سرمایشی، یکی از فعالان این صنعت است که با تکیه بر نوآوری و پدیده‌های برتر صنعتی توانسته در این راستا برنامه‌ریزی و جهت‌گیری کرده و افق‌های توسعه را در مفهوم کلان ببیند. از این‌رو با «عباس محمدی وحید» یکی از با سابقه‌ترین فعالان صنعت سرمایشی و موسس گروه صنعتی برودتی وحید (سابکول) به گفت‌وگو نشستیم تا از تجربه‌های وی استفاده و مشکلات این صنعت را بررسی کنیم.

صنعت باید با عشق همراه باشد

ورود به صنعت و ماندن در آن علاقه می‌خواهد. باید سال‌ها تجربه کسب کرد تا به موفقیت رسید. عباس محمدی وحید که نزدیک به ۶۰ سال است در حوزه صنعت فعال بوده، از شروع کار خود می‌گوید:«از زمان تحصیل علاقه زیادی به رشته برق داشتم، به همین جهت تعمیرات برقی برخی لوازم را انجام می‌دادم تا بتوانم با نحوه برق‌کشی دستگاه‌های مختلف آشنا شوم. این علاقه سبب شد که در سن ۲۰ سالگی در یک شرکت صنعتی، در زمینه تعمیرات برق اتومبیل شروع به کار کنم. سپس در بخش تعمیرات ژنراتور همان شرکت فعالیت خود را ادامه دادم. تا این‌که شرکت مذکور، نمایندگی یک یخچال آلمانی را به عهده گرفت و علاوه بر یخچال‌های خانگی، یخچال‌های صنعتی و سپس سردخانه‌های کوچک حمل و نقل محصولات مختلف را وارد کرد. از آن‌جا بود که وارد حیطه سامانه‌های سرمایشی شدم و در بخش خدمات این سامانه در شرکت فعالیت و تجربه‌های بسیاری کسب کردم. باید اذعان نمایم که فعالیت در حوزه صنعت عشق می‌خواهد. صنعت حرفه‌ای نیست که شخصی از ابتدا به دنبال سودآوری در آن باشد. باید سختی‌های آن را تحمل کرد تا لذت آن احساس شود».

تلاش‌ بی‌وقفه

بی‌شک کسب تجربه در حوزه‌های مختلف صنعت، هر فردی را به این فکر فرو می‌برد تا بتواند در راستای تعالی حرفه خود مستقل عمل کرده و پیشرفت کند.

عباس محمدی وحید پس از گذشت سال‌ها فعالیت در حوزه صنعت سرمایشی، با کوله‌باری از تجربه در سال ۵۸ با پس‌اندازی که داشت مغازه‌ای در همین راستا به راه انداخت و کار خدمات و تعمیرات دستگاه‌های سرمایشی را در مغازه خود پیش گرفت.

وی می‌گوید: «در آن زمان، اواپراتورهای یخچال‌های خانگی که در ایران تولید می‌شد، محصول باکیفیت و قابل قبولی نبود. از این ‌رو برای پیشرفت کشور در حوزه صنعت سرمایشی به فکر تولید افتادم و کارگاه کوچکی راه‌اندازی کردم. سپس بر اساس تحقیق و محاسبات دقیقی که انجام شد، توانستیم اواپراتور‌های اصولی را تولید کرده و نشان استاندارد آن را کسب کنیم. این محصول در آن زمان آن‌قدر با کیفیت بود که توانست بازار ایران را تامین کند. بدین‌ترتیب در همان آغاز کار توانستیم کندانسورهای یخچال نیز طراحی و تولید کنیم.

البته در ابتدای مسیر ما تنها قالب‌سازی و طراحی می‌کردیم و برای ساخت آن از کارخانه‌های دیگر کمک می‌گرفتیم و در نهایت قطعات را روی هم مونتاژ می‌کردیم. از این رو تصمیم بر آن بود کار را توسعه دهیم و صنعتی‌تر اقدام کنیم. چرا که کشور به تجهیزات سردخانه‌ای و برودتی نیاز داشت و ما این نیاز را حس کرده بودیم.

به همین دلیل در کارگاه زیرزمینی که فعالیت می‌کردیم، شروع به تولید کندانسورهای سردخانه‌ کوچک کردیم. از آن‌جایی‌که اواپراتور از فرانسه تهیه می‌شد، طراحی و تولید این محصول را به‌صورت حرفه‌ای و صنعتی شروع کردیم. با توجه به توسعه کار و افزایش تولیدات، اولین کارخانه را سال ۱۳۶۳ در خرمدشت با مساحتی بالغ بر۱۰۰۰ متر زمین و ۵۰۰ متر سوله راه‌اندازی کردیم. به همین جهت دستگاه‌هایی برای تولید محصولاتمان، از ایتالیا وارد کردیم. برای آن‌که فضای کافی در کارخانه خرمدشت وجود نداشت، کارخانه‌ای به مساحت ۷ هزار مترمربع در شهرک صنعتی علی‌آباد راه‌اندازی کردیم. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر طی بخش‌نامه‌ای، طرح توسعه در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران با مسافت پایین‌تر از ۱۲۰ کیلومتر را ممنوع اعلام کرده است. این امر برای صنعتگرانی که از گذشته در شهرک‌های صنعتی حضور داشتند کمی مشکل ایجاد کرده و امکان توسعه طرح‌هایشان را سخت کرده است».

حاصل سال‌ها تلاش

امروز تولیدات متنوع شرکت برودتی وحید در صنایع برودتی شناخته شده است. به گفته موسس این شرکت: «در حال حاضر، فعالیت‌های صنایع برودتی وحید در پنج بخش صورت می‌پذیرد که بخش اول آن طراحی و تولید محصولات برودتی با نام تجاری SAB COOL است. در این بخش ما انواع اواپراتور، کندانسینگ یونیت، کوئل‌های صنعتی و طراحی و ساخت سامانه‌های برودتی خاص و سفارشی را تولید می‌کنیم.

تولید ساندیچ پنل‌های پیش ساخته، با قابلیت دمونتاژ، انواع درهای سردخانه همچون کشویی و لولایی با عایق تزریقی پلی یورتان بخش دیگر تولیدات شرکت است. درهای سردخانه با نام تجاریSAB DOOR در بازار شناخته شده است.

بخش سوم، طراحی و تولید کندانسورهای آبی با نام تجاری (SANAT TABADOL (S&T است. ارایه مشاوره فنی و طراحی کلیه سامانه‌های سردخانه‌ای در واحد مهندسی فروش انجام می‌پذیرد و در نهایت وارد خط تولید می‌شود. همچنین این کارخانه به منظور اطمینان و امنیت خاطر مصرف‌کنندگان و تامین نیاز آن‌ها، قطعات یدکی و خدمات جانبی را تهیه کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که محصولات شرکت، گارانتی ۱۸ ماه دارد و پشتیبانی قطعات به مدت شش سال فراهم آمده است».

مهندس محمدی وحید در خصوص مواد اولیه محصولات برودتی، اظهار داشت: «آلومینیوم فلز مناسبی برای تجهیزات برودتی و تهویه است. در ایران معادن متعدد آلومینیوم وجود دارد ولی مقدار آن کافی نیست. از این رو از آلومینیوم خارجی نیز استفاده می‌کنیم».

کپی‌برداری از تکنولوژی ضعف نیست

آن‌چه که سبب شده تا صنایع برودتی وحید بتواند در این عرصه پیشرو و نیز در صنعت برودتی ایران جایگاه بالایی داشته باشد، طراحی‌های خاص و تنوع محصولات این شرکت است. همه طرح‌ها توسط مهندسان و طراحان ایرانی انجام می‌شود. موسس این شرکت در راستای تولید برخی از قطعات یخچال‌ها و سردخانه‌ها می‌گوید:«برای تولیدکنندگان صنایع برودتی در همه جای دنیا مقدور نیست، برخی از قطعات منفصله و کمپرسورها را تولید کنند، از این‌رو این قطعات را از چند کشوری که این قطعات را تولید می‌کنند تهیه کرده و وارد چرخه تولید می‌نمایند».

 صنعت برودتی را باید یکی از حرفه‌های پرکاربرد دانست. سردخانه‌های که در این صنعت تولید می‌شوند در نگهداری محصولات کشاورزی، پروتینی، لبنیاتی و … کاربرد دارند. مهندس محمدی وحید با اشاره به این نکته بیان داشت: «طراحی و تجهیزات سردخانه‌ها با توجه به نوع محصولاتی که در آن حفظ و نگهداری می‌شود و وزن محصول، متفاوت است. ضمن این‌که در طراحی سردخانه‌ها از هیچ کشوری الگوبرداری نمی‌کنیم، چرا که طراحی این دسته از محصولات باید بر اساس شرایط اقلیمی کشور ساخته تا مانع از هدر رفت انرژی شود. در واقع طراحان ایرانی تنها از محصولات اروپایی برداشت تخصصی می‌کنند. ما بر این باور هستیم کپی‌برداری از فن‌آوری کشورهای خارجی ضعف نیست».

استانداردسازی، امری که باید مهم شمرده شود

استانداردسازی تجهیزات تاسیساتی، یکی از موضوع‌هایی است که این روزها زیاد مطرح می‌شود. بدون تردید مصرف‌کنندگان به دنبال کالای ارزان و با کیفیت هستند. به گفته این صنعتگر قدیمی، همه محصولات برودتی وحید از سازمان ملی استاندارد ایران نشان استاندارد دریافت کرده‌اند. اما به دلیل تنوع محصولات شرکت، سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند به همه آن‌ها برچسب استاندار دهد. از این‌رو برودتی وحید برای تمام محصولات کاتالوگ فنی تهیه کرده تا مصرف‌کنندگان از کیفیت محصولات شرکت آگاهی یابند. ضمن این‌که برودتی وحید از شرکت امرسون آلمان، گواهینامه دریافت کرده است».     

 

تاسیسات ایرانی در رده تاسیسات اروپایی

یکی از افق‌های تولیدکنندگان، معرفی محصولاتشان در بازارهای جهانی است. از این‌رو صادرات نقش ‌بسزایی در این امر دارد. برای تحقق این هدف، تولیدکنندگان می‌کوشند تا کالای باکیفیت تولید کرده و به بازارهای جهانی معرفی کنند. موسس شرکت برودتی وحید با بیان این‌که شرکت جهت صادرات گسترده محصولات خود، دفتر بین‌المللی در امارات راه‌اندازی کرده است، اظهار داشت: صنایع برودتی وحید، از راه دفتر بین‌المللی خود توانسته صادرات خوبی به کشورهای آفریقایی و آسیای میانه داشته باشد. ضمن این‌که محصولات ما به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و عراق صادر می‌شود. محصولات برودتی ایرانی، از کیفیت بالایی برخوردار است و به محصولات اروپایی بسیار نزدیک است. باید بگویم شرکت سابکول با توجه به سابقه و تخصص‌های کسب کرده، در ردیف اول صنعت برودتی قرار دارد».

در مسیر صنعت نباید ایستاد

تکنولوژی‌های دنیا هر روز در حال تغییر است و تولید‌کنندگان به منظور ارتقای محصولات خود، سعی دارند از این نوآوری عقب نمانند و در بازارهای هدف موفق ظاهر شوند. در این راستا مهندس وحید اظهار داشت: «ما با توجه به نیاز روز جامعه همیشه به دنبال نوآوری و تکنولوژی‌های جدید هستیم تا در رقابت سالم صنعت، باقی بمانیم. از این‌رو بر این باور هستیم که در صنعت نباید ایستاد. در همین راستا، یک سال گذشته، سامانه‌های آمونیاکی برای سردخانه‌های بالای ۱۰۰۰ تن تولید کردیم. ضمن این‌که ساخت چیلر صنعتی را در خط تولیدمان داریم».

درخواست موسس صنایع برودتی وحید

از‌آن‌جایی که صنعتگران قشر موثر و کارآفرین جامعه هستند، باید آن‌ها را حمایت کرد.موسس صنایع برودتی با بیان این‌که، هر کشوری برای رشد و توسعه صنعت، باید یکسری شرایط خاص را فراهم کند گفت:«صنعت نباید با کارهای بازرگانی و بازاریابی ادغام شود. خوشبختانه در یک سال گذشته روزنه‌های امید باز شده است. به همین جهت انتظار داریم، مسئولان مشکلات گمرکی را رفع کنند تا واردات با سرعت بالاتری صورت گیرد. ضمن این‌که از سازمان‌های دولتی توقع می‌رود در رفتارشان با صنعتگران و تولیدکنندگان تجدید نظر کنند».

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر طی بخش‌نامه‌ای، طرح توسعه در شهرک‌های صنعتی اطراف تهران با مسافت پایین‌تر از ۱۲۰ کیلومتر را ممنوع اعلام کرده است. این امر برای صنعتگرانی که از گذشته در شهرک‌های صنعتی حضور داشتند کمی مشکل ایجاد کرده و امکان توسعه طرح‌هایشان را سخت کرده است

 

ما با توجه به نیاز روز جامعه همیشه به دنبال نوآوری و تکنولوژی‌های جدید هستیم تا در رقابت سالم صنعت، باقی بمانیم. از این‌رو بر این باور هستیم که در صنعت نباید ایستاد