مصاحبه با مهندس ناصر گردونی

ابتکاری در رابطه با بحران کم آبی

گاهی اوقات یک دیدار فرق پیدا می‌کند با بقیه دیدارها و آشنایی‌ها. از آن‌هایی که به یاد می‌ماند و می‌شود مایه مسرت و خوش‌وقتی؛ گفتگو و مصاحبه با «مهندس ناصر گردونی» از آن دست است. کسی که بیشتر از سال‌های عمر بسیاری از ما، در مسیر رشد و توسعه صنعت تاسیسات کشور تلاش کرده است. موهای سفید، دستان تکیه داده به عصا و عمق خطوط صورت، خبر از سالیان دراز کار و تجربه می‌دهند.

وی موسس و رئیس هیات‌مدیره شرکت‌های «رادایران» و «هواساز» است. پسرانش نیز مدیران عامل این دو شرکت؛ یعنی «روزبه گردونی» که در رشته مهندسی برق الکترونیک تحصیل کرده مدیرعامل رادایران است و «انوشه گردونی» که در رشته مهندسی مکانیک سیالات تحصیل نموده مدیرعامل هواساز می‌باشد. برخی از اعضای خانواده مهندس گردونی نیز اعضای هیات‌مدیره این دو شرکت را تشکیل می‌دهند.

هم اکنون نزدیک به ۵ دهه است که شرکت رادایران در صنعت تهویه مطبوع و سردخانه‌ فعالیت می‌نماید. اما این آغاز پیشینه بسیاری دارد که از زبان موسس آن می‌شنویم: «تاریخچه رادایران ریشه در گروه کنتاردو ایتالیا  (Contardo Italy)دارد که در سال ۱۹۲۸ در میلان ایتالیا تاسیس شد. کنتاردو ایتالیا، امروزه با نام جدید گروه کارخانجات LU-VE به‌عنوان سازنده مبدل‌های حرارتی و برودتی در دنیا شناخته می‌شود. در سال ۱۹۶۷ میلادی شرکت کنتاردو ایران در تهران تاسیس گردید. سهامداران این مجموعه را کنتاردو و سهامدارن ایرانی تشکیل می‌دادند. مدیریت گروه کنتاردو ایتالیا در آن سال‌ها دستخوش تغییرات گردید و این شرکت توسط گروه Gould Electronics امریکا خریداری گردید. در این دوره بود که شرکت کنتاردو ایران را خریداری نمودم (۱۳۴۶ شمسی) و سهامداری و مدیرعاملی آن را به عهده گرفتم. سپس نام شرکت به رفررکو و پس از انقلاب در سال ۱۹۷۸ به رادایران تغییر یافت.

از آن‌جایی که شرکت کنتاردو علاوه بر صنعت سردسازی در صنعت تهویه نیز فعال بود، من نیز علاوه بر رادایران، همزمان شرکت هواساز را تاسیس نمودم. حدود ۵۰ سال است که این دو شرکت به صورت جداگانه فعالیت می‌نمایند اما در مواردی یاری‌گر و مکمل فعالیت هم هستند؛ هواساز سیستم تهویه می‌سازد و رادایران سیستم‌های سردسازی و سردخانه به‌علاوه مبدل‌هایی که هم در صنعت سردسازی و هم در صنعت تهویه کاربرد دارند. بنابراین بیشتر مبدل‌های مورد نیاز شرکت هواساز را شرکت رادایران تهیه می‌کند.»

از وی خواستیم که این شرکت‌ها را بیشتر معرفی نماید و از نوع فعالیت‌شان بگوید: «تیم طراحی و مهندسی شرکت رادایران سهم تولید و عرضه بالایی در انواع مختلف کویل و کندانسور پروژه‌های عمرانی کشور دارد. رادایران توانسته اولین خط تولید انواع مبدل‌های حرارتی و برودتی را در ایران به‌صورت ماشینی راه‌اندازی و به بهره‌برداری برساند.

این شرکت قادر به طراحی سردخانه‌های فریونی و آمونیاکی و ساخت انواع دستگاه‌های سردخانه‌ای می‌باشد. در این راستا سه گروه محصول را تولید می‌نماید؛ گروه اول در زمینه تهویه مطبوع و شامل کویل آبی، کویل اواپراتور، کویل کندانسور و کویل بخار است. گروه دوم به سردسازی می‌پردازد و شامل یونیت کندانسوری و یونیت اواپراتوری می‌باشد. محصولات صنعتی نیز شامل کویل بخار و کویل‌های خنک‌کننده روغن است. کمپرسور و برخی از کنترل‌آلات از جمله واردات رادایران است.»

مهندس گردونی در پاسخ به این سوال که رادایران و هواساز به تازگی چه تغییراتی در تولیدات خود به انجام رسانده‌اند گفت: «محصول جدیدی اضافه نشده اما تکنولوژی‌ محصولات قبلی ارتقا پیدا کرده است. به عنوان مثال موتورهایی که در حال حاضر در تولیدات به کار گرفته می‌شود، مصرف برق پایین‌تری دارند و همچنین خود دستگاه‌ها بازدهی بالاتری دارند و در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی گام بر می‌دارند. همچنین مهندسان این شرکت در تلاش هستند که رطوبتی را که اواپراتور به خود می‌گیرد و موجب قندیل و برفک می‌شود خنثی کنند، به طریقی که اواپراتور همیشه خشک کار کند و حتی نیازی به اِلِمِنت نداشته باشد.

در شرکت هواساز نیز در حال طراحی دستگاه‌هایی هوشمند است؛ به‌طوری‌که قادر است تمام برنامه‌هایی را که به آن داده می‌شود پردازش و اجرا نماید.»

در ادامه لازم است با شرکت هواساز نیز بیشتر آشنا شویم. این شرکت در زمینه طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و نگهداری انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع در زمینــه پروژه‌های عظیــم نفــت، گاز، پتروشیمی، نیـروگاهـی، مجتمع‌های اداری، تجـاری و مسکونی فعالیت می‌نماید. انواع فن کویل، مینی چیلر آپارتمانی سرد و گرم، پکیج یونیت، هواساز و ایر واشر با طراحی خاص، یونیت هیتر نسل جدید، چیلرهای هوایی وآبی و برج خنک‌کننده فایبر‌گلاس از جلمه تولیدات هواساز است.

هواساز با استفاده از استانداردهای معتبر جهانی و با سیستم مدیریت یکپارچه(MIS) ، سعی در گسترش بازار و حفظ توان رقابتی خود با محصولات مشابه خارجی را دارد. همچنین نیل به اهداف ترسیم شده یعنی افزایش کیفیت و کمیت محصولات، افزایش ایمنی کار و حفاظت از محیط‌زیست، از دیگر برنامه‌های هواساز است.

این دو شرکت روش جالبی هم در فروش محصولات دارند. به گفته مهندس گردونی «ما دستگاه نمی‌فروشیم بلکه کیلوکالری می‌فروشیم؛ به‌طور مثال کارفرما می‌خواهد که گرمایش یا سرمایش یک مکان خاص تامین شود؛ ابتدا تمام شرایط آن محل را می‌سنجیم و سپس کیلوکالری مورد نیاز را تامین می‌نماییم.»

این کارآزموده صنعت تاسیسات، در رشته شیمی تحصیل کرده و ابتدا در شرکت نفت شهر آبادان در واحد اداره مهندسی به کار مشغول شده است. از وی خواستم که برای پایان اگر صحبتی دارد با ما و خوانندگان در میان گذارد. نباید از طرح این سوال از کسی که سالیان سال است به صنعت تاسیسات کشور خدمت می‌نماید گذشت.

«موضوع، موضوع آب و بحران کم آبی است. کشور ایران در منطقه خشک قرار گرفته و باید به آب بهای بیشتری بدهیم. مجموعه ما ابتکاری در این رابطه اندیشیده و آن طراحی سیستم‌های خشک به جای سیستم‌های آبی است. بدین‌صورت که به جای استفاده از برج خنک‌کن و آب فراوان برای خنک کردن سیستم، در وهله اول مقدار کمی آب را خنک کرده و وارد دستگاه می‌نماییم و سپس دستگاه نیز آب را کمی خنک می‌کند و به صورت باد سرد‌ به ساختمان می‌دهد.

مطمئنا در این موضوع دولت نیز باید نقش مهمی ایفا نماید؛ یعنی تدابیری حمایتی بیندیشد تا سیستم‌های خشک به‌صورت گسترده‌تری طراحی و تولید و حتی وارد شوند.»

شرکت‌های «رادایران» و «هواساز» هر دو و در غرفه‌هایی جداگانه در نمایشگاه حاضر بودند.