صبا برودت پارس
صبا برودت پارس

مدیر عامل شرکت صبا برودت پارس مطرح کرد:

افزایش استقبال از محصولات داخلی با بهینه کردن مصرف انرژی

شرکت صبا برودت پارس (سهامی خاص) طراح و تولید‌کننده تجهیزات برودتی صنعتی و سیستم‌های انتقال حرارت در صنعت برودتی کشور است که با تکیه بر دانش تئوری و تجربی موسسان آن در سال ۱۳۸۳ تاسیس گردید. هدف این شرکت، پاسخ به نیازهای در حال رشد بخش ذخیره انرژی با عملکرد کیفی بالا در رابطه با طرح‌های حرارتی برودتی در ایران‌، کشورهای محدوده خلیج فارس‌، خاورمیانه‌، شمال آفریقا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است‌. این شرکت دارای گواهینامه کیفیت ISO 9001 در امر تولید تجهیزات برودتی از شرکت MOODY INTERNATIONAL ‌و عضو انجمن های ASHRAE ، IIR  وIIAR با پشتوانه ۳۰ سال سابقه اجرایی است که فعالیت تولیدی خود را در کارخانه جدید و مدرن صبا برودت واقع در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد آغاز نمود .

برای بیشتر آشنا شدن با فعالیت‌ها و محصولات این شرکت با آقای مهندس«علی بابایی» مدیر عامل شرکت صبا برودت پارس‌ به گفتگو نشسته‌ایم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

– مختصری درباره تحصیلات خود و چگونگی وارد شدن به این حرفه، فعالیت‌ها و محصولات این شرکت برای ما بفرمایید.

من فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع‌ وکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هستم و دورهPIPF که مجموعه‌ای از تکنیک‌های ایجاد بهره‌وری در مراکز کسب و کار و کارخانجات است را در ژاپن گذرانده‌ام.

‌شرکت صبا برودت پارس در زمینه طراحی، ساخت، تولید‌، نصب و راه‌اندازی سردخانه‌های آمونیاکی صنعتی با ظرفیت‌های بالا فعالیت می‌کند. عمده فعالیت ما در طراحی و نصب سردخانه‌های صنعتی بالای صفر، زیر صفر و دومداره است، اما انواع مختلف تجهیزات برودتی که در صنعت برودت مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این‌ کلیه تجهیزات‌ برودتی‌ مورد استفاده در صنایع مختلف مانند پروتئینی‌، شیلات‌، نوشابه‌سازی،‌ لبنیات و سایر‌ صنایع غذایی‌ نیز در این شرکت‌ طراحی و تولید می‌شود.

نوآوری در کار شما چگونه صورت می‌گیرد و محصولات جدید شرکت تا چه حد با استقبال مشتریان مواجه شده است؟ 

نو‌آوری همواره‌ مورد توجه مشتریان‌ در تمام حوزه ها  بوده و هست‌‌، این صنعت نیز‌ از این قاعده مستثنی نیست. در شرکت صبا برودت پارس ضمن مطالعه در زمینه‌ نو‌آوری در بخش‌ تحقیق و توسعه،‌ اصلاحات قابل توجهی‌ در محصولات حاصل شده است‌ و از جمله محصول جدیدی که اختراع آن به نام شرکت ما ثبت شده است، یک یخ‌ساز لوله‌ای تمام اتوماتیک است که برای اولین بار در کشور توسط شرکت ما طراحی شده؛ این محصول دارای کاربرد‌های مختلفی است‌، ۱- تولید بهداشتی و خوراکی، ۲- مصرف صنعتی جهت خنک کردن بتن که در پروژه‌های راه‌سازی، تونل‌سازی و سدسازی استفاده می‌شود، ۳- جهت خنک‌سازی آب چیلر‌ در کشتارگاه‌های صنعتی.

خدمات پس از فروش و گارانتی و مزیت‌های تولیدات شما چیست؟

در خصوص خدمات پس از فروش و گارانتی، محصولات ما از ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه گارانتی و از ۱۰ تا ۱۵ سال گارانتی دارند. در صورت نیاز از دورترین تا نزدیک‌ترین نقطه کشور‌، کارشناسان ما به سرعت‌ در محل حضور پیدا کرده و مشکلات را رفع می‌سازند.

مواد اولیه تولیدات شما عمدتاً از کجا تامین می‌شود؟

مواد اولیه شرکت‌ شامل ورق، لوله‌،.‌ عمدتاً از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده ایرانی تامین می‌گردد.‌ الکتروفن‌ها‌‌، کمپرسورها‌ و شیر‌آلات‌ از کشور‌های ایتالیا‌، هلند‌، آلمان‌ و دانمارک تامین می‌شود و کلیه تجهیزات سردخانه‌ای شامل‌ اواپراتور‌ها‌،‌ مخازن تحت فشار‌‌، کندانسورها ‌و … در کارخانه‌ شرکت صبا برودت پارس‌ طراحی و ساخته می‌شود.

به نظر شما، سردخانه‌های صنعتی تا چه حد می توانند برای انسان‌ها خطرناک باشند و تفاوت بین گازهای فریون و آمونیاکی چیست؟ 

گاز فریون گازی بی‌رنگ و بی بویی است، ولی‌ استشمام بیش از حد آن ‌برای انسان مشکلات تنفسی شده‌ و به سلول‌های تنفسی‌ آسیب وارد می‌نماید‌، این گاز باعث سرطان‌،‌ جهش در کروموزوم و همچنین باعث آسیب به کبد می‌شود و این‌ گاز به شدت به محیط‌زیست آسیب رسانده و باعث تخریب لایه اوزون ‌می‌شود.

اما گاز آمونیاک نیز می‌تواند به انسان آسیب‌ وارد نماید‌ و ایجاد سوختگی‌ بر روی پوست‌ انسان‌‌، صدمه به چشم، از جمله ‌مضرات گاز آمونیاک است؛ ولی به‌دلیل اینکه در اثر کوچکترین نشت بوی آن استشمام می‌شود و از نشت آن جلوگیری می‌شود کاربرد دارد‌، ضمناً دتکتورهایی در سردخانه‌ها تعبیه شده که بلافاصله کوچکترین نشتی‌ را اعلام‌ می‌نماید. اما مزیت عمده گاز‌ آمونیاک،‌ سازگاری آن با محیط‌زیست است، در‌حالی‌که گاز فریون مخرب لایه اوزون‌ بوده ‌و به شدت‌ در کشور‌های دیگر محدود‌ و ممنوع شده است‌ که اخیراً ‌نیز محدودیت‌های در کشور ما اعمال شده و قطعاً این محدودیت‌ها در آینده نزدیک‌ بیشتر خواهد شد.

شرکت شما تا چه حد توانسته با رقبای داخلی رقابت کند‌؟ مشکلات بر سر راه این شرکت چیست؟

این شرکت با اکثر رقبای داخلی رقابت می‌کند، چون تا رقابت نباشد پیشرفت به وجود نمی‌آید. شرکت ما ظرف مدت ۱۴ سال، جایگاه بسیار مناسبی کسب کرده و دارای برند معتبری است. به جرات می‌توان گفت‌ که صبا برودت پارس، از لحاظ کیفی‌ رتبه بسیار مناسبی‌ در کشور داشته‌، درحالی‌که‌ دارای‌ قیمت‌های مناسبی‌ نیز می‌باشد.

یکی از مشکلات ما با توجه به اینکه ‌تامین منابع مالی اکثر پروژه‌های ساخت سردخانه‌های صنعتی‌ از طریق بانک‌ها و ارائه‌ تسهیلات‌ دولتی می‌باشد‌، عدم حمایت مناسب سازمان حمایتی و همچنین بوروکراسی پیچیده بانک‌های کشور موجب عدم تامین‌ به موقع ‌منابع مالی‌ می‌گردد و صاحبان‌ طرح‌های ‌سرد‌خانه‌های صنعتی‌ با شکل تامین منابع‌ مواجه بوده‌ و بسیاری از پروژه‌ها‌ متوقف شده است، چنانچه حمایت‌های‌ دولتی در این زمینه‌ تقویت گردد‌، بسیاری از پروژه‌های متوقف شده می‌تواند اجرا‌ گردد.

از طرف دیگر‌ متاسفانه بعضی از‌ کالاهای‌ مستعمل‌ کشور‌های دیگر‌ وارد بازار ایران شده ‌و مانع افزایش‌ تولید داخلی می‌شود‌، ‌کنترل‌ دولت در این زمینه بسیار‌ می‌تواند منشأ اثر باشد‌ که این بنا به توصیه‌ رهبر معظم انقلاب ‌گامی‌ در راستای تقویت‌ اقتصاد مقاومتی است و بایستی با جدیت بیشتری‌ مورد توجه قرار گیرد.

‌چنانچه با حمایت‌های‌ اشاره شده‌، سطح تولید داخلی افزایش یابد‌ قطعاً در کاهش‌ قیمت‌ها ‌موثر بوده و کارفرمایان‌ با دغدغه‌ و هزینه‌ کمتری‌ مواجه‌ خواهند شد‌ و علاوه بر آن‌ اشتغال پایدارتر‌ خواهد شد‌. لذا با توجه به اینکه سردخانه‌های صنعتی طرح‌های استراتژیک و حیاتی برای یک کشور است، از دولت محترم تقاضا داریم که توجه خاصی را معطوف‌ به این طرح‌ها‌ نماید.

آینده بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای افزایش صادرات شرکت، چه راه‌کارهایی را در نظر گرفته‌اید؟

در خصوص آینده بازار صنایع، نگرانی نداریم و امیدواریم اتفاقاتی که در حوزه صنعت افتاده است و با برنامه‌های که در دولت جدید اتخاذ شده‌، بتوانیم صنایع را به حرکت بیشتری وا داریم‌، به نظر اینجانب دو بخش کشاورزی و صنعت‌ که ارزش افزوده ایجاد‌ می‌نمایند بایستی مورد توجه‌ ویژه قرار گیرند‌ که به نظر می‌رسد‌ در دولت یازدهم ‌تدابیر خوبی‌ در این زمینه ‌اندیشیده شده است‌. امید داریم ‌با حمایت دولت محترم‌ بتوانیم نه تنها‌ در داخل کشور‌ بلکه در کشور‌های دیگر‌ به جایگاه مناسبی ‌دست پیدا نماییم. در این راستا این شرکت دو فاز را برای خود تعریف کرده است که فاز اول آن‌، تحقق حد اقل‌ ۹۰ درصدی استفاده از پتانسیل‌های موجود و به موازات آن در فاز دوم به صادرات توجه می‌شود، چرا که پتانسیل بسیار خوبی در خارج از مرزها برای محصولات شرکت ما وجود دارد.‌ ما در حوزه نگاه به آینده‌ همواره پیشقدم بوده‌ایم، به‌طوری‌که‌ در واحدR & D (تحقیق و توسعه) ‌همواره در حال مطالعه‌ این صنعت ‌در مقایسه با ‌سایر کشورهای‌ پیش‌رو هستیم‌ و به توسعه و طراحی‌ محصولات جدید ‌می‌اندیشیم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

ما با رقبای خود‌ در رقابت‌ هستیم‌،‌ رقابت عامل ‌پیشرفت‌ و توسعه‌ هر صنعتی‌ است‌ رقابت به منزله ‌نفی رفاقت‌ و همکاری نیست‌،‌ اتحاد و همبستگی‌ شرکت‌های ایرانی‌ و همفکری در این زمینه ‌مانع حضور‌ کالاهای‌ مشابه‌ خارجی شده ‌و ضمن ایجاد تعالی‌ در صنعت کشور‌ سود‌آوری و توسعه‌ بازار را برای ‌شرکت‌های داخلی‌ فراهم خواهد کرد.

لذا اینجانب‌ با کمال میل ‌از تمام همکاران‌ صنعت برودت‌ دعوت به همکاری‌ و همفکری ‌می‌نمایم و یک توصیه نیز‌ به همکاران حوزه نصب‌ و راه‌اندازی‌ تجهیزات برودتی دارم‌ و آن این است‌ که با اعلام‌ اشکالات‌ کیفی‌ و فنی‌ تجهیزات ‌و کالاهای‌ ایرانی موجبات‌ رشد و تعالی‌ شرکت‌ها را فراهم ‌آوردند‌ و از تبلیغ‌ محصولات‌ مشابه خارجی‌ پرهیز نمایند. امید است‌ با همکاری‌ همه شرکت‌های‌ همکار و ‌نیز مشاوران‌ و همچنین‌ مجریان طرح‌های ‌سردخانه‌ای‌، هر روز شاهد‌ بهبود‌ در صنعت برودت ‌کشور باشیم‌ و روزی برسد‌ که نه تنها در کشورمان‌ محصولات خارجی‌ فرصتی برای جولان نداشته‌ باشند، بلکه محصولات‌ تولیدی کشورمان‌ به سایر کشور‌ها نیز  صادر می‌گردد.