مصاحبه با امین امینی‌فر

مهندس امین امینی‌فر، مدیرعامل شرکت توسعه تاسیسات آترینا:

پیشرفت ایران در صنعت تاسیسات چشمگیر است

صنعت تاسیسات در دهه‌های اخیر در کشورمان از رونق به سزایی برخوردار شده است. این صنعت روزبه‌روز در حال توسعه است و هم اکنون به شکل یک صنعت مدرن درآمده است‌. کشور ما با وجود توسعه جمعیتی، نیاز بالایی به صنعت ساخت‌وساز دارد. از این جهت، شاید بتوان به جرات گفت ما جزء کشورهایی هستیم که در این صنعت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم‌ با صنعت روز دنیا همگام شویم.

مدیرعامل شرکت توسعه تاسیسات آترینا، در گفتگو با ماهنامه تهویه و تاسیسات می‌گوید: ایران تبدیل به یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در صنعت تاسیسات شده است و می‌تواند در این عرصه حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد.

‌در ادامه گفتگوی ما را با مهندس‌ امین امینی‌فر، می‌خوانید.

در ابتدا تاریخچه مختصری از تاسیس و روند فعالیت شرکت بفرمایید؟

توسعه تاسیسات آترینا، به عنوان مجموعه‌ای پیشرو در صنعت تاسیسات به ارائه خدمات فنی مهندسی و فعالیت تخصصی مشاوره، تامین، اجرا و راه‌اندازی پروژه‌های مختلف در زمینه سیستم‌های سرمایشی گرمایشی و تهویه مطبوع می‌پردازد. مدیران و کارکنان این شرکت به عنوان پایه‌گذاران بومی‌سازی و اجرای سیستم‌ها و تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته تاسیساتی کشور شناخته می‌شوند. سابقه تدوین استانداردهای ملی، طراحی، نصب و راه‌اندازی بویلرهای چگالشی در کشور، همکاری در طراحی و راه اندازی بزرگترین پروژه خورشیدی کشور، طراحی اولین پروژه سبز کشور، طراحی انواع سیستم (CCHP) از دیگر فعالیت‌ها و خدماتی می‌باشند که با همکاری شرکت‌های معتبر بین‌المللی توسط مدیران و کارکنان شرکت توسعه تاسیسات آترینا انجام شده است.

این شرکت به منظور ارائه محصولات با تکنولوژی بالا و نوین در زمینه‌های سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع، به عنوان نماینده انحصاری شرکت کیتورامی کره جنوبی ‌(Kiturami)، کلیوت ایتالیا (Clivet) و دژاانرژی هلند (Dejaenergy) به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین تولید‌کنندگان تجهیزات تاسیساتی در ایران فعالیت می‌نماید.

از مهمترین موضوعاتی که در شرکت توسعه تاسیسات آترینا به آن توجه ویژه می‌گردد، خدمات پس از فروش می‌باشد و این شرکت همواره در تلاش برای ارائه‌ بهترین سرویس و خدمات به کارفرمایان می‌باشد. دلیل اصلی توجه به این مهم تامین و حفظ رضایت مشتریان به عنوان مهمترین سرمایه شرکت است. از طرفی بهبود و ارتقای ارزش نام تجاری کسب‌ و ‌کار در ذهن مشتری و ارتقای میزان وفاداری در ایشان از دیگر مواردی هستند که توجه به خدمات پس از فروش را ضروری می‌نماید. از این‌رو کلیه موارد نصب، راه‌اندازی و خدمات قبل و پس از فروش توسط همکاران شرکت انجام می‌پذیرد.

جایگاه شرکت کیتورامی در بازار جهانی و داخلی کجا است؟ این محصولات چه مزایا و معایبی نسبت به سایر برندهای داخلی و خارجی دارند و چه سهمی از بازار پکیج ایران را در اختیار دارید؟

در خصوص نحوه همکاری شرکت آترینا با شرکت کیتورامی جنوبی، ابتدا باید عرض کنم که همکاری موجود تنها محدود به پکیج‌های دیواری نیست، بلکه توسعه تاسیسات آترینا نماینده انحصاری کلیه محصولات و تجهیزات گرمایشی سرمایشی شامل پکیج‌های دیواری، پکیج‌های چگالشی، چیلرهای جذبی، تراکمی، سانتریفیوژ، فن کویل و تجهیزات کنترلی کیتورامی در ایران می‌باشد.

شرکت کیتورامی کره جنوبی یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع در جهان می‌باشد که از سال۱۹۶۲در این زمینه فعال است. بزرگترین بازار این شرکت کشور آمریکا است و به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و کشور‌های مختلف آسیایی صادرات دارد. محصولات این شرکت فاقد هر گونه قطعه چینی هستند. همان‌طور‌که اشاره شد با توجه به سهم قابل توجه بازار آمریکا، کلیه استانداردهای تولید این شرکت بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها و استانداردهای آمریکا می‌باشد و این مهم مهمترین تفاوت محصولات شرکت کیتورامی با دیگر برندهای موجود در بازار کشور است. مستحضر هستید که تولیدکنندگان داخلی پکیج در ایران شرکای اروپایی داشته و تولید آنها بر اساس استانداردهای اروپایی است و دیگر برندهای خارجی در بازار نیز عمدتا اروپایی هستند. با توجه به اهمیت بالای ایمنی در آمریکا پکیج‌های کیتورامی تنها پکیج مجهز به سنسور زلزله و نشتی‌یاب خودکار نشتی گاز در کشور می‌باشند.

پکیج‌های کیتورامی مجهز به سیستم احتراق Premix هستند که در نتیجه راندمان بالاتر و همچنین استهلاک پایین‌تری دارند. مبدل‌های استفاده شده در پکیج‌های کیتورامی دارای استانداردASME  هستند که بالاترین استاندارد ساخت در جهان محسوب می‌گردد. قابل ذکر است که اقدامات لازم در خصوص انتقال تکنولوژی و انشاالله تولید محصولات گرمایشی سرمایشی کیتورامی در ایران توسط شرکت توسعه تاسیسات آترینا به منظور افزایش سهم بازار و فراهم نمودن ارائه خدمات جامع‌تر در حال انجام است.

مختصری در مورد بویلرهای چگالشی خود توضیح دهید و مزیت‌ها و محدودیت‌های آن را نسبت به سایر تولیدکنندگان داده و بفرمایید در سیستم‌های چگالش مرکزی، مبدل‌های ضد زنگ چه مزایا و معایبی نسبت به سایر مبدل‌ها دارند‌؟

در بویلرهای سنتی (بویلرهای غیر چگالشی) امکان استفاده از حرارت بخار آب محصولات احتراق وجود ندارد و در‌صورتی‌که ارزش حرارتی بالای گاز جهت محاسبه و اندازه‌گیری راندمان مبنا قرار گیرد، این نوع بویلرها دارای راندمان بیشینه معادل ۷۵ تا ۸۵ درصد می‌باشند. ‌با توجه به اتلاف بالای حرارتی این نوع بویلرها، از ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵ تولید، استفاده از انواع آن شامل پکیج‌های دیواری و زمینی و … در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

بویلرهای چگالشی قابلیت دریافت و بازیافت حرارت ذخیره شده در بخار آب (گرمای نهان) را داشته و در نتیجه دمای گازهای خروج به حدود ۵۵ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف گاز صورت می‌پذیرد. با دریافت حرارت و کاهش دمای گازهای احتراقی، بخار آب درون محصولات احتراق به مایع تبدیل می‌گردد، از این رو در دودکش بویلرهای چگالشی، قطرات آب قابل مشاهده است. راندمان بویلرهای چگالشی مدرن و با کیفیت به ترتیب بر اساس ارزش حرارتی پایین و بالای گاز حدود ۹۹ و ۱۰۸ درصد است.

مایع چگالیده شده در دودکش دارای خاصیت اسیدی (PH = 4) می‌باشد، بر این اساس مبدل حرارتی بویلرهای چگالشی بسیار مقاوم‌، سبک و دارای استانداردهای ساخت بالا می‌باشد که عمر و قابلیت اطمینان به مراتب بالاتری را نسبت به بویلرهای سنتی ایجاد می‌نماید.

به جز این موارد و نیز کاهش مصرف گاز، تکنولوژی بویلرهای چگالشی دارای مزایا و منافع متعدد دیگری شامل، ابعاد کوچک‌تر، نیاز به فضای دسترسی کمتر، عمر بالاتر، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، وزن سبک، لرزش بسیار کم و کارکرد بدون صدا می‌باشد. جایگزینی و امکان استفاده از دودکش‌های پلاستیکی به جای دودکش‌های فلزی نیز منافع هرچه بیشتر کارفرمایان و دست‌اندرکاران پروژه را تامین می‌نماید.

به‌طور‌کلی بویلرهای چگالشی به ۲ دسته مجهز به محفظه احتراق آلومینیوم و استیل تقسیم‌بندی می‌گردند که هر یک معایب و مزایای خود را دارند؛ ولی عموما رویکرد تولید‌کنندگان مطرح جهانی استفاده از آلیاژ آلومینیوم به دلیل مزایای متعدد آن می‌باشد.

شرکت دژاتک، شرکت مبدع تکنولوژی مبدل بویلرهای چگالشی در اروپا می‌باشد و به عنوان بزرگترین تولید‌کننده در این زمینه، به عنوان تامین‌کننده برندهای مطرح جهانی شناخته می‌شود.

طی چند سال اخیر با کمک دولت فعالیت‌هایی در خصوص تولید بویلرهای چگالشی صورت پذیرفته است که متاسفانه تلاش‌های صورت گرفته تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.

و اما در پاسخ به سوال در رابطه با مبدل‌های ضد زنگ، باید بگویم که بویلرهای چگالشی مجهز به مبدل استیل وزن بالایی دارند، فضای دسترسی بیشتری جهت تعمیر و نگهداری نسبت به مدل آلومینیومی نیاز دارند، در اکثر مدل‌ها امکان نصب و استفاده از مشعل‌های تابشی پیشرفته را ندارند، حجم آبگیری بالایی دارند که این موارد در کنار قیمت بالاتر از معایب آنها محسوب می‌گردد. در مقابل ظرفیت‌های بالاتر و متنوع‌تر و مقاومت بیشتر در برخی از شرایط کارکرد، از جمله مزایای این بویلر‌ها می‌باشد.

انواع چیلر‌هایی که در ایران و جهان استفاده می‌شوند کدامند و شما نمایندگی یا تولید کدام انواع را به عهده دارید؟ مزایا و معایب و ظرفیت های این انواع کدامند؟ به عنوان یک مشاور به خریداران کدام‌یک را پیشنهاد می‌دهید؟

انواع چیلرهای متداول در صنعت تهویه مطبوع شامل چیلرهای تراکمی اسکرو، اسکرال و سانتریفیوژ و انواع  چیلر جذبی و چیلرهای گازسوز (مجهز به موتور احتراق داخلی) می‌باشند. البته طی سال‌های اخیر استفاده از سیستم‌های VRF نیز رو به گسترش است. توسعه تاسیسات آترینا به منظور پاسخگویی به نیازهایی مختلف کارفرمایان محترم و صنایع کشور نسبت به تامین انواع چیلر، شامل جذبی و تراکمی مبادرت می‌ورزد و سبد کامل و می‌توان گفت منحصر‌به‌فردی در این خصوص دارد.

آترینا انواع چیلر جذبی شعله مستقیم، آب گرم، آب داغ، بخار و هیبریدی را با برند کیتورامی کره جنوبی ارائه می‌نماید. چیلرهای تراکمی مجهز به انواع کمپرسور در ظرفیت‌های مختلف با بالاترین رده انرژی و دارای استانداردEurovent  با برند کلیوت ایتالیا به صورت انحصاری ارائه می‌گردد.

شرکت کلیوت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات سرمایشی در کشور ایتالیا می‌باشد که توجه به کیفیت و اصالت کالا را در اولویت خود دارد. کلیوت طی سالیان متمادی است که به عنوان شرکتی پیش‌رو در زمینه ارتقای محصولات و توجه به مسائل زیست‌محیطی با افزایش راندمان محصولات و کاهش مصارف انرژی شناخته می‌شود. این شرکت بیش از ۱۰ سال در کشور سابقه فعالیت داشته و پروژه‌های متعدد شاخص و ملی، مجهز به محصولات این شرکت می‌باشند.

به‌طور‌کلی بحث در خصوص مزایا و معایب استفاده از چیلرهای تراکمی و جذبی همواره در کشور وجود داشته و هر یک طرفداران و منتقدان خود را دارد.

‌در کشور‌های دیگر به دلیل فقدان شبکه گاز سراسری و راندمان پایین‌تر چیلرهای جذبی معمولا از چیلرهای تراکمی استفاده می‌گردد، شاید چند کشور دیگر در جهان را بتوان یافت که بهره‌برداری از چیلرهای جذبی در آنها متداول است. طبق نظریه‌ای، استفاده از چیلر‌های جذبی در شرایطی پیشنهاد می‌گردد که منبع انرژی (مورد نیاز در ژنراتور) از انرژی هدر رفته (اتلاف شده در فرآیندیWaste Energy ) مانند CHP ها و یا منابع انرژی تجدید‌پذیر مانند Biomass و یا انرژی خورشید باشد.

 به نظر من با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور به هیچ عنوان استفاده از چیلرهای جذبی در ایران توصیه نمی‌شود و تنها در شرایطی که امکانات زیر ساختی استفاده از چیلر های تراکمی میسر نیست بایستی از این سیستم استفاده گردد.

‌در گذشته به دلیل محدودیت‌ ظرفیت چیلر‌های تراکمی، در ظرفیت‌های بالا از چیلر‌های جذبی استفاده می‌شد که با ورود چیلر‌های سانتر فیوژ به بازار، این کمبود نیز کاملا مرتفع گردیده است. متاسفانه اختصاص گاز رایگان و یا بسیار ارزان به بعضی از کاربری‌های ساختمانی، هزینه اولیه کمتر، عدم نیاز به پست برق و کاهش هزینه های اولیه خرید دیماند برق برای کارفرمایان، مهمترین دلایل استفاده از چیلر‌های جذبی در ایران هستند. از طرفی تعمیر و نگهداری و راهبری چیلرهای جذبی نیز در طول زمان بهره‌برداری نسبت به چیلرهای تراکمی مشکل‌تر بوده و اغلب بهره‌برداران را با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌سازد.

‌در خصوص مسائل فنی انواع چیلرها و مشاهده اطلاعات فنی مربوطه، پیشنهاد می‌گردد که به سایت شرکت atrina.org  مراجعه گردد.

 – انواع هواسازهایی که شما عرضه می‌کنید کدامند و چه مزایا و معایبی نسبت به سایر رقبای داخلی و خارجی دارید؟ ظرفیت‌های قابل عرضه کدامند؟ کیفیت محصولات شما نسبت به سایر تولیدکنندگان چگونه است؟

همان‌طور‌که می‌دانید، تامین هوای تازه برای تنفس افراد و خارج کردن آلاینده‌های هوا نظیر CO۲ و گرد و غبار و … از مهمترین وظایف سیستم‌های تهویه مطبوع است. همان‌طور‌که قبلا اشاره شد، آترینا به عنوان نماینده انحصاری شرکت کلیوت ایتالیا در ایران، به ارائه هواسازهای این شرکت از جمله هواساز تامین هوای تازه، چند منطقه‌ای، هایژنیک و … در ظرفیت‌های ۳۵۰ تا   l/S 44400 که مطابق با آخرین تکنولوژی و دستاوردهای بین‌المللی ساخته می‌شود می‌پردازد. هواسازهای ارائه شده دارای  قابلیت اتصال به سیستم مدیریت ساختمان، مجهز به کلیه تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق پیشرفته، دارای گرید A استاندارد یوروونت، مجهز به فن دور متغیر  (EC FAN)  راندمان بالا بوده و در زمان کارکرد  بدون هرگونه لرزش می‌باشند. همچنین هواسازهای کلیوت در پروژه‌های شاخص متعددی در سراسر کشور در سال‌های گذشته نصب شده و در حال بهره‌برداری هستند.

 روند بازار را چگونه ارزیابی می کنید و چه راه‌کارهایی برای رفع مشکلات پیشنهاد می‌دهید؟

مسلما بازار تاسیسات و سیستم‌های تهویه مطبوع متاثراز بازار مسکن و شرایط تولید و دیگر صنایع در کشور می‌باشد. در صورت فعال شدن واحد‌های صنعتی و احداث کارخانجات مختلف و همچنین رونق بازار مسکن درخواست و تقاضا در حوزه تاسیسات افزایش می‌یابد. در شرایط کنونی و با وجود رکود نسبی دراقتصاد کشور وضعیت تولید کنندگان و بازرگانان در صنعت تاسیسات شرایط مخاطره‌آمیزی دارد.
همچنین تحولات اخیر در سطح بین‌الملل و چالش‌های به وجود آمده از طرف آمریکا نیز شرایط سرمایه‌گزاری شرکت‌های بین‌المللی و مبادلات مالی را پیچیده و مشکل نموده است .
از طرفی ورود کالا‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت نیز به عنوان چالشی دیگر در بازار تاسیسات کشور مطرح است. متاسفانه استفاده از برند‌هایی که عملا در دنیا وجود ندارند و یا مدت‌هاست که تغییر نام داده‌اند مشکلات متعددی را برای دست‌اندرکاران این بخش به وجود آورده است. امید است با تدابیر دولت محترم و تلاش هرچه بیشتر تولیدکنندگان در جهت ارتقای محصولات کیفی در کنار فرهنگ و نگاه مشتریان، اتفاقات مثبتی در بازار روی دهد.

چشم‌انداز و برنامه‌های شرکت برای آینده چیست؟

همان‌طور‌که اشاره شد شرکت توسعه تاسیسات آترینا با توجه به منویات مقام معظم رهبری در جهت توجه اهتمام به تولید و اشتغال درکشور در حال مذاکره با شرکای خارجی خود به منظور انتقال تکنولوژی و تولید محصولات با کیفیت، مطابق با استاندارد‌های جهانی در بخش تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در کشور است که این مهم بعد از ۲ سال مذاکره و با حضور اخیر تیم‌هایی از شرکت کیتورامی کره جنوبی، کلیوت ایتالیا و دژا‌انرژی هلند و کمک‌های مسئولین ذیربط در وزارت صنعت و معدن مراحل نهایی خود را طی می‌نماید که همین‌جا ضروری می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خود را از همکاری‌های صورت گرفته اعلام نمایم.

اگر مطلبی ناگفته مانده بفرمایید؟
ضمن تشکر و قدردانی از شما در آخر از جمله‌ای که اخیرا توسط یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بیان شده استفاده کنم و بگویم که متاسفانه ما در حال مصرف کشور عزیزمان ایران هستیم که بدون شک این مسئله دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند و بایستی فکری به حال آن کرد. باید توجه نمود که تغییرات تکنولوژی قابل ملاحظه‌ای در صنعت جهان روی داده است،  تجهیزات با راندمان های بالاتر و مصارف انرژی کمتر دایما در حال توسعه و بهبود هستند و از این طریق آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز کاهش یافته است. از این رو مقاومت‌های موجود در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نو بایستی با کمک مسئولین از بین رفته و توجه ویژه عملی به مصرف انرژی و به‌خصوص آب شود. تولید‌کنندگان عزیز نیز باید با تغییر خطوط تولید و اعمال آخرین الزامات و استاندارد‌های جهانی و محلی در محصولات خود، به اصلاح شرایط موجود کمک نمایند. امید است با توجه حق تعالی این مهم هرچه زودتر حاصل گردد.