مصاحبه با حبیب ماهوتی

در گفتگو با رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران:

نمایشگاه‌های ساختمان و تأسیسات، رویدادی فرهنگی و اقتصادی هستند

 

همان‌طور‌که می‌دانیم، نمایشگاه‌هایی که در شهر تبریز برگزار می‌شوند، جزء پررونق‌ترین و پرطرف‌دارترین نمایشگاه‌های کشور هستند. نمایشگاه «حرارتی، برودتی و سیستم‌های تهویه» تبریز و به زبان خودمانی همان نمایشگاه تأسیسات نیز از این امر مستثنی نیست. هفدهمین دوره این نمایشگاه در تاریخ ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ برگزار می‌شود و امیدواریم بار دیگر شاهد حضور گسترده‌ شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه تأسیسات ساختمانی باشیم. اگر تمایل دارید با دوره هفدهم این نمایشگاه بین‌المللی بیشتر آشنا شوید، مصاحبه ماهنامه تهویه و تأسیسات را بخوانید با حبیب ماهوتی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاهی تبریز و رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران.

۱- آقای ماهوتی بفرمایید در نمایشگاه امسال، چه تعداد شرکت‌کننده و از کدام کشورها و با کدام زمینه‌های فعالیت حاضر خواهند بود؟

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی حرارتی و برودتی و سیستم‌های تهویه امسال، بالغ بر ۱۵۰ واحد داخلی و خارجی که از کشور ترکیه به طور مستقیم و نمایندگان کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، کره، فرانسه، مالزی و ژاپن در قالب نمایندگی در زمینه‌های سیستم‌های حرارتی، برودتی، پکیج، رادیاتور، لوله و اتصالات، دستگاه‌های تهویه مطبوع، شیرآلات صنعتی و ساختمانی، دیگ‌های بخار، انواع مشعل، عایق‌های حرارتی، برودتی و صوتی و … حضوری فعال دارند.

۲- استقبال و بازدید متخصصان نسبت به نمایشگاه را چگونه پیش‌بینی می‌نمایید؟

حضور شرکت‌ها که تاکنون بسیار عالی بوده است؛ تا جایی ‌که به دلیل استقبال بی‌نظیر و به علت محدودیت غرفه‌ها، متاسفانه قادر به تحویل غرفه به خیلی از شرکت‌های متقاضی نشدیم و امیدواریم با اطلاع‌رسانی که در خصوص نمایشگاه شده است، استقبال خوب بازدیدکنندگان متخصص و علاقه‌مند را نیز همچون سال‌های گذشته شاهد باشیم. البته لازم به یادآوری است که با توجه به همزمانی نمایشگاه تاسیسات با ساختمان ما دیگر سالن‌های نمایشگاه را به نمایشگاه ساختمان تخصیص دادیم.

۳- با توجه به اینکه ما هم‌اکنون در شرایط تحریم‌های بین‌المللی قرار داریم، تأثیر این تحریم‌ها و نوسانات بازار دلار و افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی را بر نمایشگاه چگونه می‌بینید؟

مطمئناً شرایط کنونی و تحریمات موجود، تأثیر عمده‌ای در روند کاری شرکت‌ها داشته و خواهد داشت. به این صورت که با کاهش تولیدات و یا با بالا رفتن نرخ ارز، مشکلاتی به وجود آمده که حضور بعضی از تولیدکنندگان و واردکنندگان را در نمایشگاه‌ها کم‌رنگ و یا متوقف کرده است؛ که این موضوع تأثیر بسزایی از بابت رشد کمی و کیفی در تمام نمایشگاه‌ها را داشته و نمایشگاه تبریز نیز مستثنی از این امر نیست. امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی موانع موجود رفع و شاهد رونق بیشتر اقتصادی باشیم.

۴- آقای ماهوتی، در دوره‌های گذشته عنوان کردید که تفکیک‌سازی محصولات و جانمایی غرفه‌ها بر حسب آن، سبب بالا رفتن کیفیت نمایشگاه می‌شود، اما شرکت‌ها با این موضوع مخالفت کرده و سعی می‌کنند که خودشان محل غرفه را مشخص نمایند. شرایط نمایشگاه امسال به چه صورت است؟

ما در چند سال اخیر تفکیک واحدها را شاهد بوده‌ایم، به این صورت که واحدهای تأسیسات و حرارتی و برودتی در سالن امیرکبیر و واحدهای ساختمانی در سالن‌های نمایشی دیگر ما مستقر می‌شوند؛ اما اگر بخواهیم کل واحدها را از هم تفکیک کنیم، این موضوع منوط به واگذاری و جانمایی غرفه‌ها از طرف نمایشگاه بعد از ثبت‌نام خواهد بود؛ اما از آنجایی که شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند انتخاب محل غرفه با توجه به نوع فعالیت‌شان باشد و طراحی غرفه به عهده خودشان باشد، بر این اساس ما رضایت مشتری را مد نظر گرفته و این حق انتخاب را به آنها می‌دهیم. بنابراین امسال نیز تفکیک غرفه‌ها و جانمایی همانند سال‌های گذشته است.

۵- به نظر شما برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی چه تأثیراتی بر ساخت‌‌و‌ساز‌های ما و رشد صنعتی‌سازی دارد؟

تبریز، به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران، نیاز مبرم به سازندگی و عمران دارد و ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در این شهر وجود دارد. نمایشگاه‌های ساختمان و تأسیسات نیز به عنوان یک رویداد فرهنگی و اقتصادی جایگاه خود را به عنوان پدیده‌ای بی‌رقیب و رویدادی بی‌نظیر در میان صاحبان صنایع این صنف به خوبی یافته‌اند.

۶- ایده خوبی که چندی قبل مطرح کردید این است که با کمک‌های دولتی می‌توان برای بار اول شرکت‌های داخلی و خارجی را به ‌صورت رایگان پذیرا باشیم تا با دیدن مزیت‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حضور خود را دائمی کنند؛ این موضوع را پیگیری نمودید؟

طی سال‌های گذشته این ایده را در چند نمایشگاه به اجرا گذاشتیم که بازدهی خیلی خوبی را نیر برای واحدهای نوپا و ترغیب آنها در امر تولید داشت. ولی در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و بالا رفتن هزینه‌ها و همچنین به این دلیل که نمایشگاه تبریز کاملاً در حوزه بخش خصوصی است و بار مالی بر دوش دولت ندارد، امکان این امر پایین است؛ اما با این حال سعی داریم تا حد مقدور و تا جایی که امکانات به ما اجازه می‌دهد، در بعضی از نمایشگاه‌ها این ایده را اعمال نماییم.

ضمناً جا دارد از شما و کلیه پرسنل محترم «ماهنامه تهویه و تاسیسات» تشکر و قدردانی نموده و آرزوی موفقیت برایتان از خداوند منان خواستارم.

 

با تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید.