کمبود R-454B بهانهای برای مخلوطکردن مبردها نیست.
میانبر زدن
اغلب غیرقانونی است، میتواند عملکرد سیستم را مختل کند و گارانتیها را باطل
نماید.
با گذار صنعت تهویه مطبوع (HVAC) به سوی مبردهای با GWP پایینتر، بسیاری از پیمانکاران و تکنسینها در محل کار با واقعیتی ناامیدکننده روبرو شدهاند: R-454B، جایگزین جدید و محبوب A2L برای R-410A در بسیاری از سیستمها، کمیاب و گران است. با مواجهه با تأخیر در نصب یا فشار از سوی مشتریان برای راهاندازی سیستمها، برخی ممکن است وسوسه شوند که برای انجام کار، R-454B (که کمی قابل اشتعال است) را با مبردهای دیگر مانند R-410A یا R-32 مخلوط یا جایگزین کنند.
این کمبود ادامهدار حتی برخی تکنسینها را به فکر ساختن R-454B بهصورت دستی در محل انداخته است، اما این کار هم غیرقانونی و هم خطرناک است. شرکتهای Chemours و Honeywell مالک پتنتهای R-454B هستند، بنابراین تولید آن بدون مجوز، نقض حق اختراع محسوب میشود. R-454B ترکیبی دقیق از ۶۸.۹٪ R-32 و ۳۱.۱٪ R-1234yf است و نسبتهای نادرست میتوانند فشار و ویژگیهای انتقال حرارت آن را تغییر دهند، که ممکن است باعث خرابی سیستم و نقض مقررات EPA شود. مبردهای مخلوطشده بهصورت دستی همچنین مورد آزمایش و تأیید قرار نگرفتهاند و بدون شک گارانتی تجهیزات را باطل میکنند.
حتی زمانی که با نیت خوب انجام شود، مخلوطکردن مبردها یک ریسک خطرناک با پیامدهای بالقوه جدی است — نهفقط برای قابلیت اطمینان تجهیزات، ایمنی، و رعایت مقررات، بلکه برای اعتبار پیمانکار نیز.
نگرانی سازندگان
اکثر تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع در ایالات متحده، مبرد R-454B را برای سیستمهای جدید کانالدار سرمایش انتخاب کردهاند، بهجز شرکتهای دایکین (Daikin)، گودمن (Goodman)، و امانا (Amana) — بههمراه چند سازنده سیستمهای بدون کانال — که بهجای آن R-32 را انتخاب کردهاند. دایکین اخیراً در اطلاعیهای خطاب به مشتریان، نگرانی خود را درباره مخلوطکردن مبردها ابراز کرده و تأکید کرده است که مقررات DOE/EPA برای سرویسدهی تجهیزات با مبردهای تأییدشده «بسیار سختگیرانه و کاملاً اجرا میشوند.»
در این اطلاعیه آمده است:
«استفاده از R-32 در یک واحد طراحیشده برای R-454B نهتنها برخلاف توصیههای سازندگان
است — بهدلیل تفاوتهای شیمیایی
و ویژگیهای عملکردی — بلکه غیرقانونی نیز هست. مگر اینکه جایگزین از طریق برنامه SNAP (سیاست
جایگزینهای جدید مهم) آژانس حفاظت محیط زیست
(EPA) تأیید
شده باشد و اصلاحات لازم در سیستم انجام شده باشد، هر واحد تهویه مطبوع برای یک
مبرد خاص طراحی شده است و استفاده از مبردی متفاوت میتواند منجر به خرابی یا آسیب
شود.»