در نمایشگاه تهویه و تأسیسات مطرح شد؛
تولیدکنندگان داخلی سنگر تولید را خالی نمیکنند
نمایشگاهها فرصتی مناسب برای عرضه توانمندیها، برقراری ارتباطات تجاری و تکنولوژیکی و عرضه و معرفی محصولات جدید یا پر مخاطب شرکتهای تولیدی هستند. امسال نیز شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی «تاسیسات ساختمان و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی» در حالی برگزار شد که شمار زیادی از شرکتهای صنعتی داخلی و خارجی در فضایی دوستانه و آرام فرصتی برای نمایش توانمندیهای خود و تبادلات و مراودات لازم را در چهار روز پر کار یافتند. در گزارش پیش رو با چند شرکت صنعتی داخلی با سابقه درباره فعالیت و محصولات تولیدی، فرصتهای پیش رو، توانمندیها، مطالبات، پیشبینیشان از آینده بازار و دستاوردهای حضورشان در این نمایشگاه به گفتگو نشستیم.
تامین
تمامی
کالاهای
کنترلی زیمنس
در بازار ایران
یکی از غرفههای فعال در نمایشگاه، شرکت «دنیای کنترل الکترونیکی» بود. به گفته مدیر عامل شرکت، در طی روزهای نمایشگاه بیش از ۵۰۰ بازدیدکننده تخصصی داشتهاند که این میزان بیشتر از انتظار اولیهشان بوده.
علی کاویانی ادامه میدهد: دنیای کنترل الکترونیکی با نام اختصاری دکا فعالیت دارد و برند تخصصی آن زیمنس (Siemens) از کشور آلمان است. اما متاسفانه تاسیس شرکت ما مصادف شد با دوران تحریمها، بهطوریکه زیمنس از ایران خارج گردید و تأمین کالا بهصورت غیر مستقیم انجام میپذیرفت و در نتیجه قیمتها غیر رقابتی شد. خوشبختانه از دو سال پیش شرکت زیمنس به ایران برگشت و نمایندگان سابق خود را مجدداً احیا کرد.
به گفته این فعال صنعت ساختمان، شرکت دکا هماکنون به طراحي و مشاوره در سيستمهايBMS ، تهیه و فروش تجهيزات این نوع از سیستمها و نظارت بر حسن اجرای پروژههاي مربوط به آن، برنامهنویسی و بهینهسازی سيستمهايBMS ، خدمات راهبري و نگهداري آن و اجراي دورههای آموزشي و سمینارهای تخصصی BMS اقدام مینماید و بدینترتیب در حال حاضر تامین تمامی کالاهای کنترلی زیمنس در بازار ایران توسط واحد فروش و بازرگانی شرکت دکا امکانپذیر میباشد که یکی از آنها تجهیزات کنترلی زیمنس در حوزه فنآوریهای نوین ساختمانی یعنی BT است.
مدیرعامل دکا در تشریح BT (Building Technology) ابراز مینماید: همانطورکه میدانید زیمنس از برندهای مطرح جهان است و در حوزههای بسیاری به مانند نفت، گاز و پتروشیمی، مخابرات، نیروگاه و صنعت فعالیت مینماید و یکی از حوزههای تحت پوشش آن، ساختمان و در واقع تکنولوژیهای نوین در ساختمان است. در این رابطه دو نماینده رسمی در ایران دارد، شرکت دکا و شرکت آلیاژگران دنیای کنترل. وی میافزاید: مبحث BT به دو بخش متفاوت تقسیم میشود؛ بخش اول شامل موارد امنیتی و حفاظتی میشود مانند سیستم اعلام و اطفای حریق، دوربین مدار بسته و کنترل مرکزی پارکینگ و بخش دوم در رابطه با بحث بهینهسازی مصرف انرژی است به مانند سیستم کنترل تهویه مطبوع، روشنایی، موتورخانه و تجهیزات مکانیکی.
وی میافزاید: BMS مخفف سه کلمه Building Management System است و به معنای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان میباشد. این سیستم شامل زیر سیستمهای مختلفی از جمله دوربین، اعلام حریق، کنترل تردد و سیستم بهینهسازی مصرف انرژی یا EMS است که متاسفانه اجرای یکی از زیر سیستمها بدون در نظر گرفتن نرمافزار تجمیعسازی آن و سیستم مانیتورینگ بهعنوان BMS معرفی میگردد. در صورت اجرای کامل سیستم EMS میتوانیم تا ۳۰ درصد ذخیره انرژی داشته باشیم و عمر تجهیزات مکانیکی سیستمها نیز تا دو برابر افزایش خواهد یافت.
از مدیر عامل دکا در رابطه با برنامههای آینده این شرکت جویا شدیم. وی بیان نمود: حضور در نمایشگاههای سراسر کشور و تبلیغات گستردهتر در جهت معرفی زیمنس و گسترده کردن شبکه فروش، یکی از برنامههایی است که در دستور کار داریم. افزایش کلاسها و دورههای آموزشی و رفع معظلاتی که در جامعه مهندسی به چشم میبینیم از دیگر اهداف شرکت است. همچنین به ایجاد یک اتحادیه یا سندیکا برای BMS میاندیشم؛ چرا که چنین خلائی وجود دارد و در صورت وجود یک اتحادیه، شرکتها به جای اینکه رقیب هم باشند خواهند توانست درباره افکار خود به تبادل نظر بپردازند و اهداف مهمی را در صنعت BMSدنبال نمایند.
بر
خلاف شنیدهها،
چیلرهای جذبی
میتوانند در
بسیاری از
پروژهها به
کار گرفته
شوند
در یکی دیگر از غرفههای نمایشگاه شرکت «تهویه ویونا» حضور دارد، شرکتی که در حیطه تولید چیلرهای تراکمی و جذبی فعال است. جلالالدین ابیانه، مدرس دانشگاه و رئیس هیأتمدیره شرکت تهویه ویونا میگوید: آغاز فعالیت ما در خصوص تولید چیلر جذبی در سال ۱۳۷۹ صورت گرفت، قبل از آن نیز بیش از ۱۵ سال سابقه کار در زمینه تهویه و تاسیسات و تولید انواع چیلرهای تراکمی داشتیم؛ اکنون محصولات ما شامل چیلرهای جذبی و تراکمی است.
او در ادامه با اشاره به اینکه چیلرهای جذبی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان تقاضا دارد، توضیح میدهد: افق دید ما این است که کیفیت و عملکرد چیلرهایمان را بالاتر ببریم؛ تصمیم ما برای سال آینده این است که مدل جدیدتر از انواع چیلرهای جذبی را وارد بازار کنیم، تا زمانی که دانشمندان به این نتیجه نرسند که بالاخره چه نوع گازهایی اثر تخریبی کمتری بر محیطزیست دارند، در واقع اکنون که گازهای R134A، R407 و R410 متداول هستند، باز هم دچار دگرگونی شدهاند و گاز دیگری به نام R1234yf قرار است که جایگزین آنها شود که معلوم نیست در سالهای آینده این نوع گاز چه بلای دیگری سر ما و زمین بیاورد. به همین دلیل و با توجه به شرایط موجود چیلر جذبی میتواند بهترین آیتم باشد. پیشبینیهایی در صنعت HVAC انجام دادهایم، بهخصوص با قابلیتی که با انرژی خورشیدی میتواند کار کند بنا داریم در کشور استفاده از آنها را در سیکلهای تولید توام CCHP مانند سایر نقاط جهان متداولتر کنیم.
ابیانه در ادامه در خصوص ماهیت چیلرهای جذبی میگوید: چیلرهای جذبی با عملکرد بالا با توجه به محسناتی که دارند میتوانند در بسیاری از پروژهها به کار گرفته شوند. لازم به توضیح است که این نوع چیلرها به اندازهای عملکردشان ارتقا یافته است که مصرف آب در آنها به میزان مصرف آب در چیلرهای تراکمی هواخنک از دیدگاه کشوری شدهاند؛ ولی متاسفانه افراد غیرحرفهای بدون محاسبه و مغرضانه، ماهیت چیلر جذبی را در اذهان عمومی بهصورت منفی جا انداختهاند، درحالیکه اگر کالایی که وارد میکنند از تولیدات با کیفیت و ضریب عملکرد بالا باشد، مشکلات چیلرهای جذبی که مختص نسلهای قدیمی آن بوده است واقعاً حل خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره ویونا در ادامه درباره پروژهها و صادرات این شرکت مطرح میکند: ما بر روی صادرات متمرکز شدهایم چرا که محصولات ما با محصولات خارجی رقابت میکند؛ جنس چیلرهای ما استنلس استیل است تا اگر خطایی اتفاق افتاد چیلرها از بین نروند، در واقع عمر چیلرهای تولیدی ما با عمر ساختمان برابری میکند. خوشبختانه در این دوره از نمایشگاه چیلر جذبی تولید شرکت ما پیشرفتهتر از چیلرهای دیگر بود و میزان استقبال نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
او سخن نهایی خود را اینگونه بیان میکند: صفر تا صد طراحی چیلرها به عهده ما است، فعلاً واقعا لازم نیست که همه قطعات مورد نیاز در ساخت آنها در ایران ساخته شود بنابراین آنچه را که ما قرار است از خارج تهیه شود و روی دستگاه نصب کنیم، از بهترین تولیدکنندههای اروپایی، ژاپنی و کرهای است که دارای استانداردهای اجباری مختص خودشان میباشند؛ امیدوارم در ایران و خارج از ایران بتوانیم رضایت مشتریها را جلب کنیم، ما به کشور استرالیا و دانشگاه فنی و مهندسی سیدنی به منظور شرکت در امر تحقیق چیلرجذبی خورشیدی صادر کردیم و در حال حاضر نیز یکی از شرکتهای فرانسوی دوستار محیطزیست که در ایران فعال میباشد با ما قرارداد بسته و در پروژه ایران خود از چیلر جذبی شرکت ما بهعنوان جایگزین چیلر تراکمی تقریباً نو خود که در خط تولید تا سال گذشته فعال بوده است، استفاده کرده است و قصد استفاده از آنها را (به دلیل نوع مبرد که سازگار با محیطزیست میباشد و مصرف انرژی کلی که سبب کاهش قابل توجه گازهای گلخانهای میشود) در پروژههای متعدد خود در سطح دنیا دارد.
رقابت
تولیدات پویش
تهویه با
دستگاههای
اروپایی
شرکت «پویش تهویه» با سابقهای ۲۲ ساله، طراح و سازنده دستگاههای سردکننده صنعتی و تهویه مطبوع، انواع چیلرها، مینیچیلر، برج خنککن استیل، برج خنککن مدار بسته، کندانسور هوایی، هواساز، پکیچ یونیتهای هوایی و آبی، هیت پمپ، خنککن هوایی مایعات صنعتی، نخستین شرکتی است. اکبر سیفی، مدیر عامل شرکت پویش تهویه، این شرکت را یکی از فعالترین شرکتهای تأسیساتی معرفی میکند و میگوید: ما با حساسیتهای خاصی که در انتخاب مواد اولیه و طراحی داشتیم، توانستهایم تولیدات خود را در مراکز حساس صنعتی، دولتی و مسکونی ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه پویش تهویه محدود به طراحیهای از پیش تعیین شده نیست، میافزاید: بیش از ۲۰۰ مدل دستگاه از پیش طراحی شده در کاتالوگها بهصورت مکتوب نمایش داده شده و برای تولید آماده است؛ ولیکن برای انطباق کامل نیاز مشتری و دستگاههای تولیدی، دفتر طراحی و خط تولید این شرکت بهصورت کاملاً منعطف، دستگاههای بسیار زیادی را علاوه بر مدلهای موجود در کاتالوگها طراحی، تولید و ارائه نموده است که البته دسترسی به این شرایط و توان تولیدی از طریق نرمافزارهای بسیار توانمند و خط تولیدکاملاً اتوماتیک و با استفاده از دستگاههای CNC امکانپذیر شده است.
سیفی اطمینان و اعتماد کامل و همهجانبه خریداران از کیفیت دستگاههای خریداری شده را از عمدهترین دلایل محبوبیت و شهرت این شرکت برشمرده و توضیح میدهد: تولیدات و دستگاههای ما تابع شرایط اقلیمی محل نصب است و از نظر قیمت و کیفیت به راحتی با دستگاههای اروپایی رقابت میکند؛ فرهنگ و ذائقه ایرانی در طراحی و تولید دستگاه لحاظ گردیده و به همین دلیل دستگاههای تولیدی مطابق شرایط اقلیمی ایران و نیاز مصرفکننده طراحی، تولید و عرضه میگردند.
وی تحریم را یکی از موانع صنعت در کشورمان بیان میکند و میگوید: تولیدکنندگان در عرصه جهانی یکدیگر را میشناسند اما برخی از تبادلات و فروش قطعات به دلیل ترس از تحریمها صورت نمیگیرد و این موضوع برای شرکتها محدودیت ایجاد میکند؛ اما با این همه شرکت ما در امر صادرات فعال است و به چند کشور همسایه و غیر همسایه نیز صادرات دارد.
مدیر عامل شرکت پویش تهویه، عرضه و تقاضا در بازار ساختمان را بخشی مهم از این صنعت میداند و تأکید میکند: زمانی که تقاضا بالا است شرکتها دستگاههای در حیطه تخصص خود را تولید و عرضه مینمایند و هزینههایشان از همین بخش تأمین میشود، همین امر رقابت سالم ایجاد میکند؛ اما اگر تقاضا پایین باشد شرکتها برای تأمین هزینههای خود مجبور به انجام فعالیتهای متفرقهای که در تخصص آنها نیست میشوند و به همین دلیل رقابت ناسالم ایجاد میشود. از آنجا که موتور اقتصادی کشور دولت است و دولت در صورت محدود شدن منابع مالیاش پروژههای عمرانی را متوقف میکند و برعکس اگر این منابع افزایش یابد پروژههای عمرانی را توسعه میدهد، از این رو بازار ساختمان و پروژههای عمرانی بسیار مهم هستند که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
به اعتقاد او افزایش روند صحیح و جامع دریافت مالیات اتفاق خوبی در اقتصاد ایران است، این امر تزریق پول و تورم را کاهش میدهد و به تبع آن پروژههای عمرانی فعال میشوند، اما در مقابل اتفاق بد تبدیل دلارهای به دست آمده حاصل از فروش نفت به ریال است که واردکنندگان ما به فروشندگان در خارج از کشور پرداخت میکنند و این برای تولیدکنندگان ما ضرر بزرگی است که امیدواریم مشکلات بینالمللی از این قبیل نیز حل شود.
سیفی میزان استقبال از شانزدهمین نمایشگاه را مثبت ارزیابی و تصریح میکند: ششمین دوره حضور ما در نمایشگاه است، هدف ما شناساندن بیشتر شرکت برای مشتریانی است که تا به حال با ما کار نکردهاند. برنامههای آتی ما نوآوری جدید برای خریداران است و اساساً مشتری نباید به دنبال تکنولوژی جدید برود، این وظیفه ماست تا با توجه به نیاز کشور تولیدات با کیفیت و برنامههای خوبی برای آینده داشته باشیم.
بخش نهایی این گفتگو به مشکلات نظام بانکداری ما و خرید و فروش زمینها برای ساختوساز اختصاص مییابد که او با تجربه چندین ساله خود در این زمینه میگوید: نظام بانکداری ایران باید بهگونهای اصلاح شود که از اقدامات منفی و مخرب موسسات خصوصی و شبه خصوصی که با سرمایههای هنگفت در حوزههایی خارج از تخصص خود ورود میکنند جلوگیری به عمل آورد؛ در مورد نمایشگاه نیز تولیدکنندگان باید حمایت شوند، هزینه اجاره زمین در نمایشگاه بین المللی تهران به ازای هر متر مربع به صورت عادی ۱۵۰ هزار تومان و برای زمینهای ممتاز ۳۰۰ هزار تومان است که برای ۴ روز مشارکت، این مبلغ ۲ تا ۳ برابر قیمت فروش دائمی زمین در شهرکهای صنعتی است. سایر هزینههای جانبی نمایشگاه نیز غیر منطقی و بالاست و این به ضرر شرکتها و در نهایت مردم است، چرا که هزینه نهایی محصول را بالا میبرد. بنابراین این امر نیز روندی اشتباه است که امید است اصلاح گردد.
هدفگذاری
برای صادرات
برجهای خنککننده
و قطعات جانبی
دلتاتی
در یکی دیگر از غرفههای نمایشگاه شرکت «دلتا تهویه» حضور دارد، این شرکت در زمینه طراحی و تولید انواع برجهای خنککننده و قطعات جانبی آن فعال است. وحید رجبزاده، مدیر عامل شرکت دلتا تهویه با بیان اینکه این شرکت فعالیتش را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده، میگوید: با وجود رکود در قسمتهای مختلف صنعت کشور، دلتا تی توانسته است در دو سال گذشته میزان فروش خود را به سه برابر برساند و کانالهای ارتباطی جهت صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه و حتی در مواردی به شرکتهای اروپایی را ایجاد نموده است. وی میافزاید: طراحی دقیق و علمی با بهکارگیری نرمافزارهای بروز دنیا از یکطرف و ایجاد سختافزار مناسب از نظر تجهیزات مورد نیاز ساخت قطعات، موجب شده است که این شرکت با ارائه کیفیت بالاتر محصولات خود، امکان رقابت با بزرگترین رقبای خارجی در زمینههای مختلف قطعات برجهای خنککننده را در سطح کشور و منطقه داشته باشد.
به گفته رجبزاده، یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد دلتا تی، تنوع بالای محصولات و قطعات آن میباشد که بهدلیل همان پایه سختافزاری قوی و منسجم موجود در این شرکت است؛ بهنحویکه در خصوص قطعات برجهای خنککننده نظیر انواع پکینگها و نازلها و انواع مدلهای فنهای محوری و … نمیتوان قطعه یا طرحی را پیدا کرد که در این شرکت ساخته نشده باشد و این امکان پاسخگویی به رنج وسیعی از مصرفکنندگان را برای این شرکت فراهم آورده است.
وی خاطر نشان میکند که فاز دوم دلتا تی قبل از آغاز سال ۹۷ در شهرک صنعتی شمس آباد شروع به کار خواهد نمود و در این فاز تمرکز بیشتری روی اضافه نمودن سایر سیستمهای تهویه مطبوع به محصولات این شرکت خواهد شد که البته در حال حاضر نیز علاوه بر برجهای خنککننده، سایر تجهیزات تهویه مطبوع نظیر چیلر، هواساز، ایرواشر، پکیج یونیت، انواع کویل و مبدلهای آبی و هوایی و … بنا به در خواست مشتریان ساخته میشود؛ ولی در سالهای آینده و در فاز دوم شرکت با برندی جدید تمرکز بیشتری روی این محصولات نیز خواهد شد و علاوه بر این با توجه کم آب بودن کشور، انجام اصلاحاتی روی سیستمهای برجهای خنککننده با هدف کاهش مصرف آب و استفاده اقتصادی از برجهای هیبریدی در صنایع مختلف، از برنامههای این شرکت خواهد بود.
از آغاز شکلگیری این شرکت هدف ایجاد شرکتی با تکیه بر توان علمی و فنی داخلی و طرحهای خلاقانه بوده، بهنحویکه دیدگاه این شرکت همواره عدم واردات کالاهای غیر ضروری و ارائه توانمدیهای داخلی بهصورت صادرات بوده است و هیچگاه گرفتن یک نمایندگی از یک شرکت اروپایی یا امریکایی ارزشی برای این شرکت محسوب نمیشده است. با وجودیکه پیشنهادات متعددی از بزرگترین برندها در این خصوص داشتهایم ولی در هر بار مذاکراتی که با این شرکتها داشتهایم مشخص بوده که آنها هیچ هدفی جز کسب بازار داخلی ایران بهصورت صرفاً فروش کالای ساخته شده نداشتهاند و در ازای آن هم هیچ چیز ارزشمندی یا دانشی در اختیار شرکتهای داخلی قرار نمیدهند. اما متاسفانه برخی مصرفکنندهها و خصوصاً شرکتهای دولتی نیز تحت تاثیر این اسمها و برندهای اروپایی قرار دارند و بهرغم توصیههایی که در مورد خرید کالای داخلی میشود ولی این مساله را فقط در حد یک شعار در سر برگهایشان در نظر گرفتهاند و حتی کالای بسیار بیکیفیت اروپایی را بهراحتی میپذیرند. این در حالی است که کالای داخلی را پس از طی آزمونهای متعدد به سختی و در نهایت با اکراه میپذیرند و جالب اینجاست که پول خارجیها را نقدی و قبل از ارسال کالاهایشان پرداخت میکنند ولی پول داخلیها را پس از طی بروکراسیهای مختلف و با گذشت زمان بسیار طولانی پرداخت میکنند. تمام صنعتگران قطعاً با اینگونه طرز فکر برخی مدیران و کارشناسان مواجه شدهاند و احتمالاً راهحلی هم برای این مشکل متصور نیست. مدیر عامل دلتا تهویه بعد از اظهار این سخنان میافزاید: خوشبختانه امروز در زمینه برجهای خنککننده و قطعات جانبی وابسته آن میتوانیم ادعا کنیم که ما نه تنها واردکننده نیستیم بلکه توانستهایم جایگاه مناسبی خصوصاً در زمینه قطعاتی نظیر پکینگها در کشورهای منطقه داشته باشیم و دارای صادرات به ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، ونزوئلا، افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، امارات متحده عربی، روسیه و در چند مورد به یک شرکت آلمانی بودهایم و برنامه بعدی ما در خصوص این محصول، شرکت در نمایشگاههای بزرگ دنیا و معرفی دلتا تی بهعنوان یک برند شناخته شده در برج خنککننده و قطعات در دنیا خواهد بود.
رجب زاده در انتها ابراز امیدواری نمود که با بهبود فضای کسبوکار شاهد رشد سریعتر برنامههای تعیین شده در شرکت دلتا تی باشند و ادامه داد: حضور در نمایشگاه کافی نیست؛ بلکه راهکار مهم، حمایت دولت از تولیدکنندگان میباشد که امید است این حمایتها محقق شود.