
مصاحبه با با دکتر عبدالکریم جلالی مدیر عامل نمانگر
بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی تأسیسات و سیستمهای سرمایش و گرمایشی و تهویه مطبوع به عنوان مهمترین رویدادهای تخصصی در این حوزه، با حضور گسترده شرکتهای داخلی و خارجی در تهران و در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۴ برگزار میگردد.برگزارکننده این دوره از نمایشگاه نیز به روال سالیان متمادی، شرکت نمانگر بینالملل است. نمانگر حالا یک نام آشنا برای فعالان صنعت تاسیسات است والبته که رویدادهای بسیاری نیز در حیطههای دیگر برگزار مینماید و مدتهاست که موفق به کسب عضویت در اتحادیه جهانی نمایشگاههای بینالمللی (UFI) گردیده است. این شرکت، ماموریت خود را خلق فرصتهای جدید برای صاحبان صنایع و تجارت میداند.
به همین بهانه گفتگویی داریم با دکتر عبدالکریم جلالی، مدیر عامل نمانگر که از نظر میگذرانید:
جناب آقای دکتر جلالی، لطفاً درباره پیشینه برگزاری نمایشگاه بینالمللی تأسیسات و آغاز مسئولیت شرکت نمانگر توضیح دهید. چه عواملی باعث شد این شرکت بهعنوان مجری ثابت این رویداد انتخاب شود؟
با مروری بر گذشته نمایشگاه، عرض کنم سه دوره اول آن توسط دو مجموعه مختلف برگزار شده بود که دوره سوم بدلیل عدم استقبال کافی در نمایشگاه ساختمان ادغام شده بود و یکسال هم که برگزار نشده بود. در واقع نمایشگاهی شکست خورده و از تقویم حذف شده بود.
بدین ترتیب از سال 1384 مسئولیت برگزاری را به عهده گرفتیم و تاکنون هم به واسطه این که همواره این نمایشگاه به عنوان یکی از نمایشگاه های موفق و روبهرشد معرفی شده، فعالیتمان ثابت بوده و مجوزهای چند ساله دریافت کردهایم. در حال حاضر نمایشگاه تاسیسات یکی از پنج نمایشگاه با گرید +A می باشد.
در طی سال های گذشته، پلن اول فعالیت ما این بود که بتوانیم نمایشگاه را دوباره زنده کنیم. تلاش زیادی کردیم و همکاری بسیار مثبت آقای مهندس طباطبایی، دبیر محترم انجمن صنعت تاسیسات بسیار راهگشا بود.
همچنین همکاری و اعتمادی که شرکتکنندگان به ما به واسطه تجارب خوبی که از حضور داشتند پیدا کردند، منجر به این شد که نمایشگاه در ادوار بعدی به صورت موفقیتآمیز ادامه پیدا کند.
از این مسیر ما همراهانی پیدا کردیم که تولیدکنندگان و فعالان محترم صنعت تاسیسات بوده و در ادامه برنامهریزی و در واقع تمام توان تجربی و علمی خودمان را در این راه به کار گرفتیم. با امید به این که یک نمایشگاه در سطح و اندازه بینالمللی ویک برند جهانی داشته باشیم.
من خاطرم هست که در دورههای مختلف هم وقتی با شما گفتگویی داشتم و نمایشگاه تقریبا شاید نصف نمایشگاه الان بود، می گفتم که در چند سال آینده ما کل فضای نمایشگاهی را تحت پوشش قرار خواهیم داد و واقعا هم به آن فضا رسیدیم. البته در مواقعی ممکن است سالن به نمایشگاه دیگری همزمان اختصاص داده شده ولی ما تقریبا همیشه با کمبود فضای مورد نیازمان مواجه شده ایم.
در طی این زمان برگزاری متوالی، نمایشگاه چه مسیر تحول و پیشرفتی را طی کرده است و با چه موانعی مواجه گشته است؟
میتوان گفت در مسیر پیشرفت، همواره موانعی که با آن روبهرو بودهایم، خارج از اختیار ما بوده است. مانند شرایط تجارت خارجی و نوسانات نرخ ارز و تحریمها و موضوع همهگیری بیماری کرونا، ضمن اینکه در این سالها در مقاطعی محدودیتهایی برای برخی واردات بوده که علاوه بر محصول خارجی شامل مواد اولیه هم میشده و خود همین موضوع، تولید و نمایش محصول نهایی را برای شرکتکننده محدود کرده است. به هرحال نمایشگاه از یک فضای کم شروع شد و در حال حاضر حدود شصت هزار متر فضایی است که از ما تقاضا میشود. این ارقام نشان از این است که توانستهایم و انجام داده ایم ، امیدواریم با رفع مشکلات اقتصادی و تحریمهای ظالمانه، با یک برنامه جدیتر نمایشگاه را به صورت بینالمللی و با شکوهتر برگزار بکنیم.
آقای دکتر، از چالشهای مختص خود نمایشگاه تاسیسات هم بفرمایید؟
بله، یکسری مشکل هم در برگزاری داشتهایم به مانند کیفیت سالنهای نمایشگاه بینالمللی، چرا که یکنواخت و هم سطح نیستند. همچنین برخی از محصولاتی که حجیم و سنگین است را نمیتوانیم در هر سالنی جا بدهیم و محدودیت وزن و محدودیت ارتفاع داریم. این وضعیت، یکی از مسائلی است که ما تقریبا هر سال با آن مواجه هستیم؛ هر چند که با تعامل با شرکتکنندهها و در واقع دوستی که بین ما در تمام این سالها شکل گرفته، سعی کردهایم آن را مدیریت کنیم.
این دوره نمایشگاه چه ویژگیهای متمایزی نسبت به ادوار گذشته دارد؟
نمایشگاه امسال یک نمایشگاه خاص از منظر اجتماعی و امنیتی محسوب می شود. ما یک دوره جنگی دوازده روزه را پشت سر گذاشتهایم، با تحریمهای شدید مواجهیم، شرایط مذاکرات بین ایران و غرب هنوز به سرانجامی نرسیده و به هر حال آینده کاملا نا مشخص و در واقع شفاف نیست. اما با این احوال، استقبال شرکت کنندهها خیلی قابل توجه و پر شور بوده.
ما حضور مجدد بیش از ۹۹ درصد مشارکتکنندگان صاحبنام دورههای گذشته را داریم و شرکتهای دوره اولی هم در نمایشگاه حضور دارند. امیدواریم که با شرایط مثبت و موثری در روزهای نمایشگاه مواجه بشویم که منجر به اتفاقات اقتصادی مطلوب برای مشارکتکنندگان محترم بشود.
نسبت مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی در این دوره چگونه ارزیابی میشود و چه بخشهایی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند؟
در خصوص مشارکت گروههای داخلی و خارجی، نکته اولی که باید عرض کنم این است که همواره بخش مشارکتکنندگان داخلی ما نسبت به مشارکتکنندگان خارجی خیلی بیشتر و حدود بیش از 85 درصد مربوط به بخش داخلی بوده.
در طی سالهای اخیر که میزان محدودیتهای بینالمللی هم بیشتر شده، بخش داخلی ما شاید بالغ بر 90 درصد از نمایشگاه را تشکیل میدهد. البته باید منتظر باشیم ارزیابی دقیقتر را پاویونها رسما اعلام بکنند.
در نمایشگاه هم گروههای کالایی مختلفی حضور دارند. به عنوان مثال گروه کالایی گرمایشی که بخش مهمی از نمایشگاه را تشکیل میدهد. گروه لوله و اتصالات، گروه تهویه مطبوع که شرکتهای نامدار همه حضور دارند، گروه شیرآلات، گروه عایق و سایر گروهها و تامینکنندگان هم هستند.
همانطورکه ذکر کردم و با توجه به محدودیتهایی که در سالنهای نمایشگاه داریم، ما متاسفانه بیشترین مشکل را برای گروه تهویه مطبوع داشتیم که به واسطه حجم و نوع و سنگینی محصولات، در هر سالنی نمیتوانستیم آنها را جانمایی کنیم و با توجه به اینکه دو سالنی که ما همواره به این گروه کالایی تخصیص میدادیم، یعنی سالن چهل و چهل و یک، به نمایشگاه دیگری اختصاص داده شده بود، در این گروه از صنعت دچار محدودیتی بودیم که امیدواریم که در سال آینده با توجه به این که قول داده شده که این نمایشگاه از کنار ما حذف بشود و کل فضای نمایشگاه را به صورت یکپارچه در اختیار داشته باشیم، این مساله را حل نماییم.
در سالهای اخیر، فناوریهای نوینی همچون سیستمهای هوشمند ساختمان، انرژیهای تجدیدپذیر و راهکارهای بهینهسازی مصرف انرژی در صنعت تهویه مطبوع رشد قابل توجهی داشتهاند. جایگاه این فناوریها در نمایشگاه امسال چگونه است؟
ما هر ساله در حوزه فناوریهای نوین و محصولات با تکنولوژیهای جدید در نمایشگاه، شاهد اتفاقات خوب بودهایم. من میتوانم ادعا کنم که تعداد قابل توجهی از حاضران در نمایشگاه، شرکتهای دانشبنیان هستند؛ پاویون دانشبنیان که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برپا و مدیریت میشوند.
البته اکثر شرکتهای دانشبنیان به طور مستقل غرفههای بزرگی را در نمایشگاه از آّنِ خود میکنند. این امر از افتخارات این صنعت است که همواره مبتنی بر علم پیشرفت میکند. در تمام سالهایی هم که ما نمایشگاه را برگزار کردیم، غرفههای محصولات تجدیدپذیر و در واقع محصولات مبتنی بر بهینهسازی مصرف انرژی و امثال آن، حضور فعال و جدی داشتهاند.
آقای دکتر،امسال استقبال بازدیدکنندگان تخصصی را چگونه ارزیابی میکنید؟
خوشبختانه نمایشگاه ما توانسته مخاطب تخصصی خود را پیدا کند. نمایشگاه تاسیسات تخصصی است و مخاطب عام ندارد. هر چند ما هم به دنبال مخاطب عام نیستیم، اما با این حال، اطلاعرسانی و تبلیغات گستردهای در سطح محیطی، فضای مجازی، تلویزیون و امثال آن داریم. تقریبا میشود گفت که نمایشگاه در طول زمان، جذابیتهای خود را نشان داده و فعالان صنعت تاسیسات، افرادی که در این حیطه فعالیت دارند شامل سازندگان، مشاوران، پیمانکاران و دفاتر خدمات فنی و مهندسی و همینطور مهندسان محترم، از نمایشگاه بازدید گسترده دارند و این اتفاق باعث میشود که احساس بکنیم این فرایند دارد به درستی پیش میرود.
خالی از لطف نیست که اشاره کنم سخت ترین دورهای که نگران عدم استقبال بودیم، دوره کرونا بود که با وجود مراقبتهای بهداشتی که تدارک دیده بودیم، فکر میکردیم بازدید مخاطب پایین باشد ولی بازید قابل قبولی انجام شد. در این دوره هم با توجه به محدودیتهایی که در بازار این صنعت اتفاق افتاده است، به گمان من افرادی که برای بازدید از نمایشگاه حضور پیدا میکنند، بخش عمدهشان خریداران قطعی محصولات خواهند بود.
با توجه به روند تحولات جهانی در حوزه سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، چه تغییراتی را برای آینده این نمایشگاه قایل هستید؟
در واقع اگر ارتباطات بینالمللیمان مجددا برقرار بشود و بتوانیم تعامل خوبی با شرکتهای صاحب تکنولوژی داشته باشیم، به سرعت این انتقال تکنولوژی به داخل صورت خواهد گرفت.
چون یکی از ویژگیهای قابل توجه و مثبت صنعت تاسیسات ایران این است که هم قدمت طولانی در صنعتیسازی دارد و هم نیروهای انسانی توانمند با تجربه و تحصیل کرده به تعداد قابل توجهی در کشور حضور دارند و با توجه به مبحثی که درباره شرکتهای دانشبنیان عرض کردم، اگر گشایشهایی صورت بگیرد این قابلیت وجود دارد که بتوانیم از طریق مشارکتهایی که بین شرکتهای ایرانی و خارجی اتفاق میافتد به سرعت محصولات را در قالب برندهای ایرانی حتی ببینیم. یعنی ما امیدواریم که این اتفاق را شاهد باشیم.
چه برنامههایی برای تقویت بعد بینالمللی نمایشگاه و جذب برندها و شرکتهای مطرح جهانی در نظر دارید؟
نمانگر همواره در نمایشگاههای معتبر بینالمللی حضور جدی دارند. چه نمایشگاهی که در کشورهای همجوار مانند امارات و ترکیه برگزار میشود و چه نمایشگاهی که در اروپا مثل آلمان، ایتالیا، فرانسه و غیره برگزار میشود. غرفه اخذ می کنیم، معمولا تیم بازاریابی داریم، اطلاعرسانی داریم و بدینوسیله هم نمایشگاهمان را معرفی میکنیم و هم این که یک کاتالوگشو داریم که محصولات شرکتهای ایرانی را معرفی مینماییم. یعنی در واقع به عنوان غرفه اطلاعرسانی صنعت تأسیسات ایران حضور داریم. ما معتقدیم معرفی نمایشگاه صنعت تاسیسات ایران در واقع معرفی توانمندیهای این صنعت در ایران است و این که نشان میدهیم ما آماده هستیم تا در آینده سهم قابل توجهی از بازارهای منطقهای را با تکنولوژیهای بهتر و خدمات گستردهتر داشته باشیم.
به اعتقاد شما، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در شرایط اقتصادی کنونی ایران چه نقشی در گسترش بازار، تبادل دانش و افزایش همکاریهای صنعتی ایفا میکند؟
به هر حال نمایشگاه کارکردهای مختلفی دارد که هر شرکت بر اساس اهدافی که برنامهریزی کرده است حضور در نمایشگاه را انتخاب میکند.
ممکن است صرفاً بحث برندسازی باشد، برای توسعه بازار باشد، بحث حضور و حفظ مشتریان موجود و سهم بازار باشد و یا یک شرکت ممکن است دیدگاه تعاملاتی و ارتقای کیفی محصولاتش را داشته باشه. با توجه به این دیدگاههای متعدد و اهدافی که هر شرکت برای خودش تدوین میکند، ما هم در کلان نمایشگاه همه آن اهداف را مد نظر قرار میدهیم و فکر میکنیم که در شرایط فعلی حضور در نمایشگاه و این حفظ رابطه فی مابین تامینکنندهها و تولیدکنندهها با مخاطبان، یکی از جذابیتهای مهم است که در همه نمایشگاههای دنیا وجود دارد و در نمایشگاه ما هم علیرغم شرایط اقتصادی، جاری و ساری است.
در حاشیه نمایشگاه هم تبادل دانش و گفتگوهایی در قالب کارگاه آموزشی و امثال آن روی میدهد. همچنین خیلی از شرکتها ثبت کالایی شان را تکمیل میکنند، برخی هم با برونسپاری و تولید غیر کارخانهای از همکاری سایر تولیدکنندگان استفاده میکنند. این اتفاقات در لایههای زیرین نمایشگاه قابل مشاهده است.
با نگاهی به آینده، وضعیت صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع ایران را در پنج سال آینده چگونه پیشبینی میکنید و جایگاه این نمایشگاه را در این مسیر چگونه میبینید؟
اول یک نکته مهم عرض کنم واژه صنعت تاسیسات یک واژه کامل برای همه گروه های کالایی از جمله گرمایش، سردخانه، تهویه مطبوع، لوله و اتصالات، شیرآلات، عایق و همچنین تامین کنندگانی نظیر لوله مسی و امثالهم می باشد اضافه شدن واژه تهویه مطبوع و سیستم های سرمایش و گرمایش صرفا برای تنویر افکار عموم است و گرنه متخصصان و اهل فن به جامعیت واژه تاسیسات اشراف دارند.
به واقع باید عرض کنم اگر شرایط معمولی باشد و ما تعاملات بین المللی داشته باشیم، حتماً چشمانداز بسیار خوبی خواهیم داشت و ما حتماً میتوانیم اتفاقات بهتری را شاهد باشیم.
چرا که یکی از مهمترین مشتریان این صنعت در ایران پروژههای بزرگ دولتی هستند که در حال حاضر با توجه به محدودیتهای بودجه ای شاید بخش عمدهشان با سرعت پیش نروند. اگر شرایط امید بخشی وجود داشته باشه، شرکتها سرمایهگذاری بیشتری خواهند کرد و حتماً توسعه در این صنعت را شاهد خواهیم بود و در آن صورت ما شاهد یک رویداد بسیار جذابتر در این صنعت هم خواهیم بود.
در پایان، پیام شما به فعالان صنعت، شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان بیستوچهارمین دوره نمایشگاه چیست؟
من آرزو میکنم که نمایشگاه باعث اتفاقات خیلی خوب تجاری برای مشارکت کنندگان محترم بشود و بتواند به رونق کسب و کارشان کمک بکند و ما بتوانیم به عنوان یک مشاور در کنارشان باشیم. هر آن چه که میتواند به رونق شرکت ها کمک نماید،دریغ نمیکنیم. این خوشوقتی را داریم که تقریبا با اکثریت شرکت ها دوست و یار و یاور هستیم.
طبیعتا امیدوارم برای بازیدکنندگان هم بازید از محصولات جدید، نوآوری ها، تکنولوژی های جدید و شرکت هایی که توانسته اند پا به عرصه بگذارند، مفید و جذاب باشد و کارگاههای علمی متعدد به ارتقای سطح دانششان کمک بکند.
لازم میدانم از همکاری و همراهی تشکلهای این صنعت به ویژه انجمن صنعت تاسیسات و مدیر فرهیخته آن آقای مهندس طباطبایی، انجمن تهویه مطبوع و رئیس گرانقدر آن آقای دکتر بستانچی، سندیکای صنعت تاسیسات، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات و تشکلهای متعددی که در این حوزه هستند، صمیمانه سپاسگزاری بکنم.
همچنین از معدود نشریاتی که کماکان در صنعت تاسیسات فعالیت میکنند و مجموعه وزین تهویه و تاسیسات و مدیر مسئول محترمشان جناب آقای علی عباسی تشکر و قدردانی میکنم که در تمام این سالها همراه ما بودهاند. آرزوی سلامتی و موفقیت و آینده درخشان را برای همه همراهان و دوستان دارم.






