Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

عایق معدنی پشم شیشه آریانا پارس

طراحی و بهینه‌سازی صداگیرهای جدید در تهویه هوای مترو به وسیله نرم‌افزار

Metro-Nois-reduction

چكيده
یکی از بحث‌های اساسی در ایجاد و گسترش شبکه‌های مترو موضوع تهویه مطبوع تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است. عبور هوا از میان این کانال‌ها غالباً با ایجاد صدا همراه است که در صورت عدم کنترل این صدای ایجاد شده، آلودگی صوتی به یک مشکل اساسی برای مسافران و سایر افرادی که در ایستگاه‌های مترو فعالیت می‌کنند، تبدیل می‌شود. هرچند تحقیقات در زمینه کنترل آلودگی و کاهش سروصدا در شبکه‌های مترو با شتاب زیادی در حال انجام است، ولی به دلیل رشد روز افزون در حوزه تولید مواد جاذب صوتی و ابداع روش‌های ترکیبی، به نظر می‌رسد همواره لزوم تحقیقات جدید در این زمینه وجود دارد.
از این‌رو تلاش برای بومی‌سازی دانش صداگیرها به عنوان هدف اصلی در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو ضمن آشنایی با موضوع آلودگی صوتی، نحوه عملکرد تجربی یک صداگیر تیغه‌ای در کانال تهویه هوا به کمک دستگاه‌های صوت‌سنج، سرعت‌سنج و فشار‌سنج اندازه‌گیری شده است تا بتوان پارامترهای ورودی به نرم‌افزار را مشخص نمود. همچنین به کمک شبیه‌سازی با نرم‌افزار فلوئنت مدل تیغه‌ای و دو نوع مدل چیدمان دیگر صداگیرها در مقابل دمنده‌ تهویه هوا به همراه حجم مواد مصرفی در هریک از طرح‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد تا بتوان برای کاهش آلودگی صوتی در یک کانال تهویه از یک طراحی بهینه و جدید استفاده کرد.
كلمات كليدي: مترو، صداگیر، آلودگی صوتی، شبیه‌سازی

1- مقدمه
به‌طور‌کلی مسائل آکوستیکی ایستگاه‌های مترو را می‌توان به دو بخش سروصدای تولید شده توسط عوامل داخلی و خارجی تقسیم نمود. از مهمترین عوامل داخلی می‌توان به سروصدای ناشی از حرکت قطار، ترمزها، همهمه مسافران و ... اشاره نمود. از عوامل خارجی می‌توان صدای خارج از ایستگاه‌ها مانند سروصدای اتومبیل‌ها، دمنده‌‌ها و سایر تاسیسات که توسط سامانه‌‌های تهویه مطبوع به داخل ایستگاه هدایت می‌شوند را نام برد.
مطالعات اخیر ایستگاه‌های مترو با پارامترهای کلی طراحی سروکار دارند. آلتِی مسائل مربوط به حرکت مسافران، ایمنی آنها و نیز مسائل سلامت روانی و فیزیکی آنها را مورد بررسی قرار داده است و کنترل میزان سروصدا را به‌عنوان مهمترین عامل در ایجاد یک فضای راضی‌کننده معرفی می‌نماید. یک مطالعه جامع توسط دورمیسویک و ساریلدیز پارامترهای مربوط به راحتی و آسایش مسافران در فضاهای زیرزمینی را بررسی کرده و مسائل آکوستیکی را نیز مورد توجه قرار داده است. کانگ ویژگی‌های پایه‌ای توزیع و انعکاس صدا در فضاهای طویل را مطالعه نموده است. مدل کامپیوتری دنبال کردن اشعه توسط یانگ و شیلد برای پیش‌بینی قابلیت فهم صدا در ایستگاه‌ها با سطح مقطع مستطیلی ارائه شده است. قابلیت فهم و شاخصه‌های انتقال صوت توسط شو ژیان و یو ژه با استفاده از یک روش تصویری مطالعه شده است. اخیراً کانگ از مدل‌های مقیاس با توجه به قابلیت فهم صدای چندین بلندگو در ایستگاه استفاده نموده است. مطالعه دیگر توسط وی به بررسی نحوه انتشار صدای قطار در ایستگاه می‌پردازد. بر طبق نظر کانگ جذب‌کننده‌ها به منظور ارتقای قابلیت فهم صدا، به‌گونه‌ای مناسب باید در ایستگاه‌ها نصب شوند. به منظور دست یافتن به یک کاهش سطح صدای مناسب، جذب‌کننده‌ها باید به صورت مساوی در یک مقطع نصب شوند. کروکت و پیکِ نشان دادند زمانی که جذب‌کننده‌ها برروی سقف و دیواره‌های جانبی نصب می‌شوند، به‌ جای اینکه فقط روی سقف نصب شوند، زمان اولیه تضعیف صدا کوتاه‌تر خواهد بود و تضعیف سطح فشار صدا بیشتر می‌باشد. شو ژیان و یو ژه تدابیر لازم هنگامی‌که قطار درون تونل است را مورد مطالعه قرار دادند. سروصدا با نصب یک مقطع جذب‌کننده قوی در نزدیکی ورودی تونل به طور قابل توجهی می‌تواند کاهش یابد. کانگ جذب‌کننده‌های غشایی را به‌عنوان یک نمونه برای جاذب صوتی غیر الیافی مطالعه نمود. ایروین و ریچاردز  استفاده از ‌سقف‌های کاذب بالای سکوها را مطالعه نمودند که نتایج این بررسی حاکی از آن است که سامانه‌ سقف کاذب از فیبرهای معدنی یا شیشه‌ای که با رعایت مسائل ایمنی در برابر آتش‌سوزی در صفحات تعبیه شده‌اند، می‌تواند کمک برجسته‌ای به جذب سروصدا نماید [1].

برای مطالعه متن کامل مقاله به شماره دی ماه ماهنامه 94 مراجعه فرمائید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

خنك‌سازي با پنل‌هاي سقفي

فضاي اکثر ساختمان‌هاي تجاري در آمريكا توسط هواي سردي كه قابل از جريان يافتن به فضاهاي مختلف سرد شده است، خنك مي‌شوند. در مقابل سامانه‌هاي با پنل سقفی از لوله‌هاي آب سرد نصب شده در واحدهاي كوچك درون سقف براي سرمايش استفاده مي‌كنند. تفاوت اين سامانه‌‌ها با سقف‌هاي سرد

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش‌هاي آنها در مهندسي گرما

ترموديناميك به‌صورت فراگيري به‌عنوان دانش انرژي نگريسته مي‌شود و مهندسي گرما مرتبط با به‌كار بردن بهترين استفاده از منابع انرژي در دسترس مي‌باشد. نام ترموديناميك برگرفته از كلمات يوناني ترم (حرارت) و ديناميك (نيرو) بوده كه توصيفي‌ترين تعريف از تلاش‌هاي نخستين جهت تبديل

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش آنها در مهندسي گرما

نمودار شکل 4 تفاوت بین جریان اگزرژی و انرژی و بدان‌وسیله کارایی را به نمایش گذاشته است. برای سامانه‌های تبدیل 4، یک کوره سوخت، گرمکن الکتریکی، یک پمپ حرارتی الکتریکی و یک نیروگاه مختلط توان و گرما موجود است. در بالا می‌بینیم که تبدیل سوخت به گرما یک کوره سوخت معمول انجام می‌

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

نقش میکروارگانیسمها در افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات تجهیزات ساختمان

چکیده: میکرو ارگانیسمها در همه جا یافت می شوند؛ از یخهای قطبی گرفته تا چشمه های آب جوش کف اقیانوسها . این ارگانیسمها نقش مفیدی در تجزیه مواد زائد و برقراری چرخه های زیستی از جمله چرخه کربن و چرخه گوگرد در طبیعت بازی می کنند، اما گاهی اوقات اجرای این نقش برای صنایع ضرر و زیانها

نگرشي بر سيستم توليد همزمان برق، حرارت و سرما CHP) و (CCHPو استفاده آن در نيروگاه‌های با مقياس كوچك

چكيدهيکی از راه‌حل‌هاي مصرف بهینه و كاهش تلفات برق نزديک نمودن نقاط تولید برق به مصرف به منظور تامین برق پايدارتر مشتركین، كاهش خاموشی و تلفات، افزايش راندمان و بهره‌وري بالاتر اقتصادي و حفاظت از محیط‌زيست می‌باشد .به همین دلیل از نیروگاه‌هاي كوچک كه به مولدهاي پراكنده م

فضاهای نیم‌خیزروی مسدود، دو وظیفه را بر عهده دارند

یک پروژه تحقیقاتی زیر بنایی در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که استفاده از فضاهای نیم‌خیزرو بادخوردار، روش توانمند کنترل رطوبت و دارای مزیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حد قابل ملاحظه است. فضاهای نیم خیزرو بادخوردار، به‌طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی آمریکای شمالی مو

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور