Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

عایق معدنی پشم شیشه آریانا پارس

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

car

Hybride

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لازم را تأمین نماید و  نسبت به چرخه جذبی دو اثره سری دارای ضریب عملکرد بالاتری است و نیز احتمال کریستال شدن نمک را کاهش می‌دهد.

هر چند در این مقاله با استفاده از چرخه دو اثره موازی امکان تأمین سرما در توان‌های پایین‌تر نیز میسر گردیده، با این حال با تعبیه انباره‌های S1 و S2 به ترتیب در محل‌های ورودی محلول غلیظ به جاذب و آب به تبخیرکن و انبارهSA در خروجی از جاذب می‌توان در توان‌های بالای موتور، سردساز و محلول قوی را درS1 و S2 ذخیره کرد تا در طول دوره‌ای که توان موتور خیلی پایین است از این سردساز و محلول ذخیره شده در تولید سرمایش لازم استفاده گردد.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی چرخه طراحی شده، توسط نرم‌افزار EES انجام شده و در مهمترین نتایج حاصله، تأثیرات توان‌های مختلف موتور بر ضریب عملکرد، حجم منابع، نرخ جرمی‌های مختلف محلول و سردساز و نرخ انتقال گرما در مولدها و چگالنده و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: تهویه خودرو – چرخه سرمایش جذبی – لیتیوم بروماید/ آب – دو اثره موازی – انباره – جاذب چرخشی

مقدمه

تهویه مطبوع یکی از الزامات راحتی در اتومبیل‌هاست و با توجه به رویکرد شرکت‌های سازنده در به‌کارگیری CFCها به‌عنوان سیال عامل در چرخه سرمایش تراکمی خودروها لزوم بررسی سامانه جایگزین در صنعت خودروسازی به‌دلیل تاثیرات مخرب بر لایه ازون، کاملاً احساس می‌شد.

R12 و R22 به‌عنوان سیال عامل از خانواده CFCها اثرات زیست‌محیطی مخربی داشتند، بنابراین محققان از سردسازی عاری ازCFC ، به نام R134 در صنایع خودروسازی استفاده کردند. اما این سردساز نیز 5 تا 10 درصد بازده سرمایشی اتومبیل را کاهش داده و علاوه بر این به دلیل نیاز به روغن خاص در کمپرسور دارای هزینه بسیار بالایی است. از طرف دیگر به دلیل به‌کارگیری کمپرسور در سامانه های تراکمی، نیاز به توان ورودی زیادی وجود دارد که باید توسط موتور تأمین گردد و این امر سبب افت توان خودرو می‌شود. این در حالی است که سیال عامل سامانه‌های سرمایش جذبی هیچ‌گونه اثر سویی بر محیط‌زیست ندارند و نیازمند کار محوری زیادی نیز نمی‌باشند [4].

محققین طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در به‌کارگیری سامانه‌های سرمایش جذبی در اتومبیل‌ها انجام داده‌اند و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده‌اند. طی گزارشات و مقالات ارائه شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سامانه‌های سرمایش جذبی تک اثره در اتومبیل‌ها در شرایطی که دور موتور پایین است، جوابگوی سرما لازم نیستند؛ به این معنی که در توان‌های پایین موتور، دما و نرخ عبوری گازهای خروجی از موتور جوابگوی بار گرمایشی مورد نیاز مولد نمی‌باشد و لذا سامانه قادر به تأمین بار سرمایشی مناسب نیست [6].

به همین منظور استفاده از سامانه جذبی دو اثره می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای حل مشکلات مذکور مورد توجه قرار گیرد.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

فناوری ساختمان‌های بلند هوشمند و آلترنیتیوهای طراحی برای آسایش و بهره‌وری انرژی بیشتر در آب و هوای گرم و خشک

عملکرد سیستم تهویه هوشمند در ساختمان بعنوان یک فیلتر محیطی در نظر گرفته می‌شود. این سیستم همانند یک پوسته اطراف ساختمان می‌باشد که کنترلی دقیق بر هوای ورودی از فضای باز را دارد و در یک آب و هوای گرم و خشک، بدلیل مشکلاتی از قبیل افزایش بیش از حد گرمای استراتژی‌های طراحی هوشمن

پاك‌سازي كانال‌ها

بسياري تغييرات فناوري در 100 سال گذشته نسبت به سده قبل از آن رخ داده است. اتومبيل‌هاي مدرن، هواپيما، ارتباطات، صنعت، نيروگاه‌ها و تهويه مطبوع، امروزه بيشتر زندگي نوع بشر را دستخوش تغيير قرار داده است. اما تمام اين پيشرفت‌ها باعث آلودگي منابع طبيعي ما شده است؛ مخصوصاً هواي ا

ممیزی و مدیریت انرژی

رئوس مطالبی که ارائه خواهد شد عبارت است از: تعریف ممیزی و مدیریت انرژی، لزوم ممیزی انرژی، انواع انرژی، مدیریت (ممیزی) انرژی بر اساس درک ارزش‌های انرژی، محاسبه کارایی انرژی، تطبیق استفاده از انرژی با تقاضا، به حداکثر رساندن بازده‌های سامانه، بهینه‌سازی نیاز ورودی انرژی، س

صوت و صدا در تاسیسات - بخش دوم و پایانی

9- مجزاسازی‌ صوتیدر این روش کنترل عبور صوت از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از دیواره ایزولان مطرح می‌گردد. همان‌گونه‌که قبلا نیز عنوان گردید، اصولا تمام مواد کم و بیش دارای مقاومت در برابر عبور صوت هستند. این مشخصه تحت عنوان امپدانس اکوستیکی نیز ذکر می‌شود. شکل 12 نمایان‌

نگرشي بر سيستم توليد همزمان برق، حرارت و سرما CHP) و (CCHPو استفاده آن در نيروگاه‌های با مقياس كوچك

چكيدهيکی از راه‌حل‌هاي مصرف بهینه و كاهش تلفات برق نزديک نمودن نقاط تولید برق به مصرف به منظور تامین برق پايدارتر مشتركین، كاهش خاموشی و تلفات، افزايش راندمان و بهره‌وري بالاتر اقتصادي و حفاظت از محیط‌زيست می‌باشد .به همین دلیل از نیروگاه‌هاي كوچک كه به مولدهاي پراكنده م

استفاده از یک مدل سیستم جهانی تهویه هوای ساختمان برای بازرسی و ممیزی

چکیده در این مقاله ابزار شبیه­سازی دینامیک ساعتی برای ساختمان و سیستم HVAC ارائه شده است. هدف این مقاله بر این است تا نشان دهد که چگونه یک مدل شبیه سازی ساده شده می تواند به بازرسی و ممیزی سیستم تهویه هوای ساختمان کمک نماید. کار ارائه شده در اینجا در قالب پروژه AUDITAC اروپایی آغاز

بویلرهای ترکیبی

شرکت ماشین ­سازی اراک با گذشت بیش از 40 سال ازتولید دیگ بخار وساخت هزاران دستگاه انواع دیگ بخار وآبگرم واترتیوب، فایرتیوب و بویلرهای نیروگاهی و با کسب تجارب فراوان در این زمینه همواره سعی در ارتقاء محصولات خود داشته است. مقاله حاضر دستاورد یکی از این تجربیات می­باشد که در راس

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور