Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

car

Hybride

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لازم را تأمین نماید و  نسبت به چرخه جذبی دو اثره سری دارای ضریب عملکرد بالاتری است و نیز احتمال کریستال شدن نمک را کاهش می‌دهد.

هر چند در این مقاله با استفاده از چرخه دو اثره موازی امکان تأمین سرما در توان‌های پایین‌تر نیز میسر گردیده، با این حال با تعبیه انباره‌های S1 و S2 به ترتیب در محل‌های ورودی محلول غلیظ به جاذب و آب به تبخیرکن و انبارهSA در خروجی از جاذب می‌توان در توان‌های بالای موتور، سردساز و محلول قوی را درS1 و S2 ذخیره کرد تا در طول دوره‌ای که توان موتور خیلی پایین است از این سردساز و محلول ذخیره شده در تولید سرمایش لازم استفاده گردد.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی چرخه طراحی شده، توسط نرم‌افزار EES انجام شده و در مهمترین نتایج حاصله، تأثیرات توان‌های مختلف موتور بر ضریب عملکرد، حجم منابع، نرخ جرمی‌های مختلف محلول و سردساز و نرخ انتقال گرما در مولدها و چگالنده و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: تهویه خودرو – چرخه سرمایش جذبی – لیتیوم بروماید/ آب – دو اثره موازی – انباره – جاذب چرخشی

مقدمه

تهویه مطبوع یکی از الزامات راحتی در اتومبیل‌هاست و با توجه به رویکرد شرکت‌های سازنده در به‌کارگیری CFCها به‌عنوان سیال عامل در چرخه سرمایش تراکمی خودروها لزوم بررسی سامانه جایگزین در صنعت خودروسازی به‌دلیل تاثیرات مخرب بر لایه ازون، کاملاً احساس می‌شد.

R12 و R22 به‌عنوان سیال عامل از خانواده CFCها اثرات زیست‌محیطی مخربی داشتند، بنابراین محققان از سردسازی عاری ازCFC ، به نام R134 در صنایع خودروسازی استفاده کردند. اما این سردساز نیز 5 تا 10 درصد بازده سرمایشی اتومبیل را کاهش داده و علاوه بر این به دلیل نیاز به روغن خاص در کمپرسور دارای هزینه بسیار بالایی است. از طرف دیگر به دلیل به‌کارگیری کمپرسور در سامانه های تراکمی، نیاز به توان ورودی زیادی وجود دارد که باید توسط موتور تأمین گردد و این امر سبب افت توان خودرو می‌شود. این در حالی است که سیال عامل سامانه‌های سرمایش جذبی هیچ‌گونه اثر سویی بر محیط‌زیست ندارند و نیازمند کار محوری زیادی نیز نمی‌باشند [4].

محققین طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در به‌کارگیری سامانه‌های سرمایش جذبی در اتومبیل‌ها انجام داده‌اند و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده‌اند. طی گزارشات و مقالات ارائه شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سامانه‌های سرمایش جذبی تک اثره در اتومبیل‌ها در شرایطی که دور موتور پایین است، جوابگوی سرما لازم نیستند؛ به این معنی که در توان‌های پایین موتور، دما و نرخ عبوری گازهای خروجی از موتور جوابگوی بار گرمایشی مورد نیاز مولد نمی‌باشد و لذا سامانه قادر به تأمین بار سرمایشی مناسب نیست [6].

به همین منظور استفاده از سامانه جذبی دو اثره می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای حل مشکلات مذکور مورد توجه قرار گیرد.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

عملکرد و کارآیی فناوری درایو فرکانس‌متغیر

مقدمه:کاربرد درایو فرکانس‌متغیر ( VFD) در سامانه‌های HVAC به‌طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر VFD ها به‌طور گسترده‌ای در هواسازها، پمپ‌ها، چیلرها و بادزن‌های برج خنک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درک و اطلاعات بهتری نسبت به VFD ها می‌تواند منجر به بهبود بهره‌ب

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش‌هاي آنها در مهندسي گرما

ترموديناميك به‌صورت فراگيري به‌عنوان دانش انرژي نگريسته مي‌شود و مهندسي گرما مرتبط با به‌كار بردن بهترين استفاده از منابع انرژي در دسترس مي‌باشد. نام ترموديناميك برگرفته از كلمات يوناني ترم (حرارت) و ديناميك (نيرو) بوده كه توصيفي‌ترين تعريف از تلاش‌هاي نخستين جهت تبديل

صوت و صدا در تاسیسات - بخش دوم و پایانی

9- مجزاسازی‌ صوتیدر این روش کنترل عبور صوت از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از دیواره ایزولان مطرح می‌گردد. همان‌گونه‌که قبلا نیز عنوان گردید، اصولا تمام مواد کم و بیش دارای مقاومت در برابر عبور صوت هستند. این مشخصه تحت عنوان امپدانس اکوستیکی نیز ذکر می‌شود. شکل 12 نمایان‌

جلوگيري از ضربه قوچ در خطوط لوله در حالت اضطراري قطع جريان به‌خاطر شيرهاي سريع عمل‌كننده

اين مقاله روشي را براي جلوگيري از ضربه قوچ به‌وجود آمده توسط شيركنترل در فرايند بسته شدن ارائه مي‌كند. براي اين منظور، شير به يك سامانه ترمز كه بر روي محور چرخش دريچه شير عمل مي‌كند، مجهز مي‌شود. سيلندر ترمز ديسك هيدروليكي عمل‌كننده ترمز به خطوط لوله در پايين دست متصل شده

فن‌آوری‌های انرژی پیشرفته برای کاهش گازهای گلخانه‌ای - بخش اول

40 راه‌حل اصلی برای کاهش آلاینده‌های کربنی نیروگاه‌های تولید برق(این مقاله که شرح جامعی است از تمامی منابع انرژی موجود در سطح زمین و تاثیرات آن بر گازهای گلخانه‌ای، از این شماره آغاز می‌شود و طی شماره‌های بعد ادامه خواهد یافت) 1- شرحی از اقتصاد پیشرفته انرژی (AEE)اقتصاد پیشر

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش آنها در مهندسي گرما

نمودار شکل 4 تفاوت بین جریان اگزرژی و انرژی و بدان‌وسیله کارایی را به نمایش گذاشته است. برای سامانه‌های تبدیل 4، یک کوره سوخت، گرمکن الکتریکی، یک پمپ حرارتی الکتریکی و یک نیروگاه مختلط توان و گرما موجود است. در بالا می‌بینیم که تبدیل سوخت به گرما یک کوره سوخت معمول انجام می‌

ممیزی و مدیریت انرژی

رئوس مطالبی که ارائه خواهد شد عبارت است از: تعریف ممیزی و مدیریت انرژی، لزوم ممیزی انرژی، انواع انرژی، مدیریت (ممیزی) انرژی بر اساس درک ارزش‌های انرژی، محاسبه کارایی انرژی، تطبیق استفاده از انرژی با تقاضا، به حداکثر رساندن بازده‌های سامانه، بهینه‌سازی نیاز ورودی انرژی، س

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور